2016. szeptember 20.

Helyi élelmiszertámogatás: zöld gasztronómiai útmutató támogatja a fenntartható üzleti növekedést a vidéki Franciaországban

A szállítók és a helyi élelmiszertermékek fogyasztói közötti kapcsolatok megerősítése pozitív vidéki fejlődési eredményeket hozhat létre. EAFRD projektekből, így helyi élelmiszerláncok támogatásából nyert tapasztalat mutatja, hogy a vidéki vállalkozások közötti kooperáció új lehetőségeket teremthet fenntartható előnyökkel.

Az élelmiszereknek az uniós vidékfejlesztésben betöltött fontos szerepét hangsúlyozza az Európai Bizottság azáltal, hogy politikájában súlyt helyez a mezőgazdasági termékek támogatására (14). Ennek a politikának az aktualizálására 2011-ben tettek javaslatokat, amelyek arra a tényre irányították a figyelmet, hogy „Az unió nagy változatosságú kulináris örökséggel rendelkezik, amelyet teljesen ki kell használni”. A regionális és lokális élelmiszerpiacok erősítésére vonatkozó partnerségi utakat az Uniós Zöld Könyv javaslataiban foglalták össze, amelyek bemutatják, hogy a Leader (15) vidékfejlesztési módszerek hogyan kínálhatnak konstruktív előnyöket.

A Leader metodikák hasznos ösztönzést adnak a különböző típusú vidéki vállalkozások serkentésére, feltárni az együttműködés új útjait az együttműködés és a közös fejlesztési előnyök elérése céljából. A franciaországi Loire-völgyi Touraine Osztály (France’s Loire Valley Touraine Department) egy ilyen Leader vezérelte élelmiszer-együttműködési megközelítés helye. Itt az élelmiszervállalkozások, vidéki turizmusirányítók és helyi rezidensek közötti együttműködésből eredő lehetőségeket a régió-beli Pays Loire Nature Leader Helyi Akció Csoport (Pays Loire Nature Leader Local Action Group), a LAG támogatja.

Az EAFRD-tól a Leader pénzügyi támogatást a LAG nyújtotta az Indre-és-Loire menti Kereskedők & Kézművesek Kamarája (Indre-et-Loire Chamber of Trades & Crafts) és az Agrárkamara (Chamber of Agriculture) részére, helyi élelmiszer projektjeik támogatására. Ez az EAFRD kezdeményezés a piaci részesedésnek a helyi termékekre való kiterjesztése és a terület gasztronómiai turisztikai vonzerejének megerősítése köré szerveződött. A projekt egyéb célkitűzései közé tartoznak a környezetvédelmi szempontból érzékeny, „Zöld Növekedés (16)„ megközelítések serkentése, amelyek a helyi termékek kínálatának, keresletének és fogyasztásának a növelésével érhetők el.

A tudatosság fokozása

A projekt 2118-as indulása óta különböző egymással összefüggő tevékenységeket hajtottak végre a projekt segítségével. Ezek a helyi emberek és látogatók serkentésére koncentrálnak, hogy azok helyi termékeket vásároljanak és fogyasszanak. Tudatosságnövelő rendezvényeket szerveznek, hogy megmagyarázzák az érdeklődőknek, hogyan, hol és miért vásárolják a helyi szezonális termékeket. Ezen események alatt a helyi termékek minőségét reklámozzák; kóstoló és főző szekciókat szerveztek; és a fogyasztók tanácsot is kaptak arra nézve, hogy hogyan értelmezzék a különböző információkat a helyi élelmiszer termék címkéken.

A helyi élelmiszerek vásárlásából származó környezeti előnyökről szóló információ volt a másik kulcs-üzenet, amelyet az EAFRD projekt nyilvánosságra hozott. A fogyasztók meséltek arról, hogy a helyi élelmiszer felhasználása hogyan segített csökkenteni az előállítás és a tárolás energiaszükségletét, hogyan csökkentette a szállítási problémákat, valamint lehetővé tette kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátását.

A LAG mintegy €18 483 dollár EAFRD segélyt adott az egymással összefüggő tudatosságnövelő intézkedések csomagtervéhez. A pénz legnagyobb részét egy „Zöld Gasztronómiai Útmutató” előállítására használták. Ezt szétosztották a projekt események között és széles körben terjesztették a LAG terület vállalkozásai és közösségei körében.

Gasztronómiai útmutató


A Leader által támogatott útmutató rendkívül népszerű, mert információt tartalmaz a helyi élelmiszer fogyasztásának ökológiai okairól, felvilágosításokat arról, hogy milyen helyi élelmiszer kapható az év különböző szakaiban, tartalmazza helyi élelmiszer szállítók címeit és regionális élelmiszerek receptjeit. Aurore Bailly (LAG) azt írja, hogy „2009-ben jelent meg az útmutató első kiadása. Ezt a 15 000 példányt rövid idő alatt felhasználták és 2011-ben egy második kiadás készült 30 000 példányban.

Csaknem 50 különböző együttműködő helyi élelmiszeripari vállalkozás van a gasztronómiai útmutató projekt második kiadásában, ezek pozitív hatással vannak a helyi élelmiszer-ellátási láncokra. Ms. Bailly megjegyzi, hogy „a Leader útmutatónak köszönhetően a lakosok és látogatók már tudják, hogy hol lehet helyi szezonális élelmiszerhez hozzájutni és sok ember először fedezte fel, hogy a hozzájuk nagyon közel található előállítóktól közvetlenül vásárolhat élelmiszert.” Örömmel mondja el azt is, hogy az útmutató sikerét már a franciaországi Loire-völgyi Touraine Osztály egyéb részei is felfedezték, amelyek érdekeltek hasonló vidéki fejlesztési projektek indításában.

Tágabb értelemben vett eredmények

Ennek a helyi élelmiszer projektnek az eredményei segítettek alátámasztani a vidéki gazdaság alapelemeinek fenntartható módon való megerősítését. Miközben a vállalkozások együtt dolgozva részt vesznek a Leader projektben, új utakat találnak a termékeik eredményesebb eladására és új típusú fogyasztók felfedezésére. A helyi mezőgazdasági, turisztikai és szállítási szektorok között új kapcsolatok épültnek ki. Ez a hálózat különböző partnertartalmakat épített ki, amelyek a helyi piacokon keresztül segítenek megtalálni a közvetlen kapcsolatot a termelőkkel és a fogyasztókkal.

Emellett, a régió kulináris ismeretei bővülnek és széles körben támogatottak, ilyen módon növelve a területek tradicionális és minőségi termékeinek hírnevét. Ez a helyi gasztronómiai specialitások nagyobb elismeréséhez vezetett és módszert ad a LAG térség látogatóinak vonzásához és megtartásához.

A projekt során a helyi élelmiszertermékek fogyasztása csökkenti az élelmiszerszállítást is, ami olyan gazdasági, környezeti és szociális előnyöket generál, mint a szállítási költségek megtakarítása, kisebb kibocsátások, a vidéki utak kisebb kopása és romlása, kevesebb forgalmi torlódás, és ezzel kapcsolatosan jobb országúti biztonság.

Erről a helyi élelmiszertámogatási projektről további információt a Pays Loire Nature LAG (17) -tól kaphatunk, az útmutató on-line hozzáférhető (18).

A helyi élelmiszer projektek magukban foglalhatnak különféle, egymással kapcsolatban lévő műveleteket, amelyek közös célok felé irányulnak.

„Az emberek először tapasztalták meg, hogy közvetlenül vásárolhatnak élelmiszert hozzájuk igen közel található előállítóktól.” 

(17) www.paysloirenature.fr

(18) issuu.com/cm37/docs/guidegastronome

Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD)
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum