2016. szeptember 13.

Erőforrás-hatékony élelmiszer: energia– és vízmegtakarítások üzleti előnyökhöz vezetnek a máltai gombatermesztő gazdálkodók esetében

Nagy energia, víz és egyéb készletek működnek közre abban, hogy élelmiszer kerüljön a tányérunkra, és az EAFRD segíthet a vidéki vállalkozások abbéli erőfeszítéseinek támogatásában, hogy környezetbarátabb és erőforrás-hatékony élelmiszert állítsanak elő. 

„Az erőforrás hatékonyság” egy kifejezés, amelyet a fejlesztés környezetvédelmi szempontból érzékeny megközelítéséhez használunk.  A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy olyan ésszerű erőforrásokat használunk, amelyek biztosítják, hogy a jövő generációi ugyanolyan minőségben élvezhessék az életet, mint most mi. Ebből következően, az erőforrások hatékonyan használata hosszú távú hatást kelt, és ez az elv szerves része az EU vidékfejlesztési politikájának.

Az Európai Bizottságnak a Közös Agrárpolitika (CAP) jövőbeni finanszírozásáért tett javaslatai alátámasztják az ilyen fenntartható fejlesztési megközelítések fontosságát. Az EU támogatás a mezőgazdasági- és vidékfejlesztésért új futamának céljai közé tartoznak az ajánlások egy erőforrás-hatékony CAP-ért és az EAFRD képes segíteni az élelmiszergyártókat a tagállamokban, javítja az általános környezeti teljesítményüket.

Az élelmiszergyártás során elhasznált energia és a víz mennyiségének csökkentése két hasznos módszer, amelyekben az EAFRD alkalmazható az erőforrások hatékonyságának növelésére. Amikor a vidéki élelmiszer-vállalkozások kevesebb energiát használnak és csökkentik a vízfelhasználásukat, nem csak, hogy környezeti előnyöket teremtenek, hanem spórolnak saját energia és vízszámlájukon is. Egy erőforrás-hatékony mezőgazdaság így valószínűleg még versenyképesebb mezőgazdaság és ez másik lényeges cél az EAFRD számára.

Máltai tapasztalatok

Szigeteken a víz és energia készletek korlátozottak lehetnek és viszonylag drágák. Így a szigeteken az élelmiszergyártás erőforrás-hatékony megközelítései számos előnyt hozhatnak. Máltán, egy gombafarmon szerzett tapasztalatok bizonyítják, hogy az EAFRD hogyan használható az erőforrás felhasználás csökkentésére és az üzleti versenyképesség fokozására.    

A Szigeti Gombatermelők Ltd. egyike a fő gombatermelő vállalkozásoknak Málta szigetén, amely társaság évente 400 tonna, főként champignon gombát, de portobello vagy oyster gombát is termel. A cég nagymértékben támaszkodok arra, hogy maradandó mikroklímát teremtsen gombaistállóiban, mert ez szükséges a termék minőségének és mennyiségének maximalizálásához. A víz és az energia (légkondicionálás és hűtésszabályozás révén) a fő erőforrások, amelyek szükségesek a gombák mikroklímájának irányításához.

Frank Xerri, A Szigeti Gombatermelők Ltd. Igazgatója magyarázza a következőt: „A hőmérséklet szabályozása nagyon fontos a gombatermelésben, ezért alapos hűtésre van szükség. EAFRD projektünk előtt a gombatermelési eljárás igen munkaigényes folyamat volt és szükség volt a környezeti feltételek irányítására a termőterületeken”.  

„A hagyományos hűtőrendszerek sok energiát és vizet fogyasztanak, ez nagy költség a cégnek. Meg akartuk találni a költségmegtakarítás módját olyan modern berendezés beállításával, amely lehetővé teszi számunkra, hogy alacsonyabb költségekkel termeljünk élelmiszert a vevőink számára. A megoldás új automata hűtéstechnológia formájában jött, amely erőforrás-hatékonyabb, mint a cég előző rendszere”.      

Ilyen típusú technológia nem létezett Máltán, így az EAFRD projekt segített bevezetni egy innovációt, amely hasznos példa értékű segítséget nyújt más élelmiszergyártók számára is a szigeteken, akiket érdekelhet hűtőrendszereik modernizálása.  

Mr. Xerri kiemeli a lehetséges előnyöket, mondván „Kevesebb energiát és vizet használó modern hűtőrendszerek üzembe helyezésével ez a projekt segített minket abban, hogy a termelési költségeinket lényegesen csökkentsük, így fokozva gombáink piaci versenyképességét”.    

EAFRD eredmények 

A beruházás teljes költsége körülbelül €307 000 dollár volt, amihez az EAFRD €112 500 dollár segítséget nyújtott. .

Az eredmények beváltották a cégnek a projekthez fűződő reményeit. „A végtermék minősége javult, egészségesebb gombák előállítását eredményezve és a gombatermesztési folyamat hatékonyabb lett, az elektromos áram és vízfelhasználás csökkenése következtében kevesebb természeti erőforrást felhasználva. Valóban, a cég mostani hűtés- és klímaszabályozó rendszere percenként 15 liter víz megtakarítását teszi lehetővé, összehasonlítva az előző vízhűtéses rendszerrel”, mondja Mr. Xerri.    

Az EU fogyasztók szeretik a környezetbarát élelmiszert 

Az előbb részletezett pozitív környezeti és üzleti előny mellett az új hűtőrendszerben használt technológia környezetbarát hűtőközegeket alkalmaz. Ez segíti a máltai élelmiszer előállító szektor erőforrás-hatékonyságának további támogatását.  

Az ismertetett EAFRD élelmiszer projektről több információ nyerhető a Máltai Nemzeti Vidékhálózat–tól és az EU erőforrás-hatékonyság tevékenységekről szóló részletes beszámoló online hozzáférhető.

„Kevesebb energiát és vizet használó modern hűtőrendszerek üzembe helyezésével ez a projekt segített minket abban, hogy a termelési költségeinket lényegesen csökkentsük, így fokozva gombáink piaci versenyképességét”.
Frank Xerri, Director of Island Mushrooms Growers Ltd “

Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD) 
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum