2016. szeptember 27.

Állatjólét-barát élelmiszer: az EAFRD javítja a szarvasmarhák életminőségét a Cseh Köztársaságban

Több hely, jobb körülmények, nagyobb szabadság, és kisebb stressz az állatok életében, mindezek elismert sikerfaktorok a haszonállatokból készült minőségi élelmiszerek előállításában, és az EAFRD Vidékfejlesztési Programokon (RDP-k) keresztül támogathatja az ilyen jóléti fejlesztési projekteket.  

Az állatjólét nagy prioritású az Európai Unió számára, így uniós élelmiszer- és mezőgazdasági politikája részeként folytatja a tagállami kötelezettségek támogatását a gazdaságokban élő állatok életminőségének javítására vonatkozóan. Ezek az akciók tükrözik az uniós polgárok körében tapasztalható erős közvéleményt, amely szerint szükség van a gazdaságokban tenyésztett állatok egészségének megőrzésére és jóléti standardokra.  

Az e tárgyban végzett uniós felmérés eredményei (19) azt jelzik, hogy a polgárok többsége érzi a standardok javításának szükségességét, és hogy a gazdálkodókat tekintik  a legjobb helyzetben lévőknek ezen jóléti javítások biztosítása szempontjából. Emellett, az emberek többsége válaszolva az uniós-szintű közvéleménykutatásra, egyetért az elvvel, hogy pénzügyi kompenzációra van szükség az élelmiszergyártók megsegítésére, a farm állatok életminőségi standardjainak megjavításáért.  

EAFRD segély áll rendelkezésre a gazdálkodók állatjólét-barát gazdálkodórendszerekkel való megsegítésére. Ezt a támogatást kiegészíti a folyamatban lévő munka az Állatvédelem és Állatjólét új Uniós Stratégiájával ((2011– 2015). (20)

Jelenleg különböző uniós tevékenységek folynak az állatjólét-barát élelmiszerek területén, ilyenek az érdekes tájékoztató kampányok, mint egy többnyelvű on-line „farmland” játék (21) gyerekeknek (amelynek célja növelni a gazdaságban élő állatok jóléti szükségleteinek megértését). A gazdákat magukat is ellátják tanácsokkal az állatjóléti standardokról és azon kereskedelmi előnyökről, amelyeket azzal nyernek, ha a nevelt állatokkal jó bánnak. Egy ilyen farm-akció jó példája a Cseh Köztársaság keleti részén található, ahol az EAFRD segített egy marhahús és tej előállító gazdaságnak versenyképesebbé válni azáltal, hogy javítottak állataik körülményein.  

Infrastruktúrajavítások

A Vsetin kerület táját hegyek jellemzik és a terület topográfiája behatárolhatja a gazdaságok állattenyésztés terén elérhető kereskedelmi sikerességét. Ez volt a helyzet az Agrofyto gazdaság esetén is, ahol tradicionálisan szarvasmarhát tenyésztettek és napjainkban képződött egy tejelőcsorda is.  Azon célból, hogy segítsenek további bevételi források létrehozásában, és jobban megvédjék a farm életképességét, hoztak egy döntést további diverzifikálásra, borjas tenyésztehenek tenyésztésére.
A tenyésztehén olyan marha, amelyet főként borjak létrehozására nevelnek. A tenyésztehenek saját tejükön nevelik fel a borjaikat, így különösen vigyázni kell jó körülményeikre, hogy egész évben tejeljenek. A Vsetin térségben a tél kemény lehet, a szarvasmarhákat így épületekben kell tartani. Az új tenyésztehéncsorda tartásának céljára kijelölt hely az Agrofyto farmon egy régi tehénistálló, de az istállókat fel kell javítani ahhoz, hogy kielégítsék a borjúnevelő számára szükséges megfelelő állatjóléti normák követelményeit.  

Az EAFRD-tól €104 600 dollár segélyt kaptak és használtak fel a lábasjószág infrastruktúrájának javításához és Ludmila Muzikovska, az Agrofyto Növénytermesztési Ágazat Ügyvezető Igazgatója elmeséli, hogy hogyan: „Az új korszerűsített berendezések erőteljesen javították marháink körülményeit, mert az új épített infrastruktúrának köszönhetően bevezethettünk egy „laza” tartási rendszert. Ez több komfortot biztosít az állatoknak, ami javíthatja a termelést és az állatjólétet. A tartás így természetesebb, az állatok nem élnek stresszben és több helyük van a mozgásra. Akkor mennek ki a szabadba, amikor akarnak. Általánosságban véve, komfortosabb életet élnek. Úgy véljük, hogy mindezek jobb minőségű tejet és húst eredményeznek.”

Az EAFRD segély különböző kiadásokat ko-finanszírozott, ezek olyan előkészítő munkák voltak, mint agrár-élelmiszer szakértők által készített üzleti tervezési  inputok, és tanácsadás támogatása a projekt részleteinek tisztázására. A költségek legnagyobb részét, több, mint 80%-át az öreg tehénistálló és szerkezet lerombolására, plusz modern állatjólét-barát lábasjószág infrastruktúra megteremtésére fordították.

Ms. Muzikovska büszke az új tenyésztehén egységre: „133 borjú számára elegendő helyet teremtettünk. Az istálló minősége azt a nagy többletet jelenti gazdálkodó vállalkozásunk életében, hogy hitelesítettek lehetünk, mint ökológiai élelmiszer előállítók. A magas állatjóléti standardok ennek a bizonyítványnak az elnyeréséhez jelentenek előfeltételt.

A magas állatjóléti standardok versenyelőnyöket jelenthetnek az állattenyésztőknek
Állatjóléti előnyök

Most két másik helyi gazdaság is hasonló tevékenységekbe kezd, hogy javítsanak szarvasmarháik állatjóléti körülményein. Az Agrofyto példához hasonló RDP projektek segítenek abban, hogy több gazdálkodót serkentsenek állatjóléti beruházások adoptálására.  

A magasabb standardok már megtérülnek az Agrofytonál, a gazdaság a szarvasmarha halálozásban 2%-os csökkenést (3 tehén) regisztrál évente. Becslések szerint ez €1730 dolláros évi megtakarítással egyenlő, amely jelentős összeg a Vsetin körzetben egy átlagos élelmiszeripari vállalkozásnál. Az EAFRD projektekkel kapcsolatos javított állatjóléti standardokból származó más gazdasági előnyök közé tartozik az, hogy a szarvasmarha eladásból származó plusz éves forgalom több mint €17 000 dollár évente.

Az állatjólét-barát gazdálkodási egységből származó nagyobb bevétel eredménye védett munkahely az Agrofyto-nál 19 alkalmazott számára és most további jövedelem is várható. „A Hornolidečska Leader Helyi Akciócsoporttal (Hornolidečska Leader Local Action Group) új marketingfejlesztéseken dolgozunk és reméljük, hogy hamarosan még közvetlenebb értékesítési módszereket kezdünk alkalmazni a termékeink eladására” jósolja Ms Muzikovska.

Erről az EAFRD élelmiszer projekt példáról bővebb információ található a cég weblapján: www.agrofyto.cz

„Az istálló minősége azt a nagy többletet jelenti gazdálkodó vállalkozásunk életében, hogy hitelesítettek lehetünk, mint ökológiai élelmiszer előállítók”.
Ludmila Muzikovska

(19) ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_270_en.pdf 
(20) ec.europa.eu/food/animal/welfare/actionplan/actionplan_en
(21) www.farmland-thegame.eu

Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD)
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum