2016. szeptember 14.

AKI - Spanyolország friss görögdinnye exportja megduplázódott az elmúlt tíz év alatt, 2016. szeptember

Az EU vezető görögdinnye-termesztő tagországai Spanyolország, Görögország, Olaszország és Magyarország. Az idei évben túlkínálat alakult ki a görögdinnyéből.

A júliusi változékony időjárás miatt egész Európában akadozott a görögdinnyeexport. Az előző években a spanyol és az olasz görögdinnye általában július közepére elfogyott a piacokról, amit rendszerint a magyar görögdinnye követett. Spanyolországban a görögdinnyeszezon 10-12 nappal korábban indult; a hűvös, csapadékos időjárás nem ösztönözte a fogyasztást. Alméria a legnagyobb görögdinnyét termelő tartomány, ahol 8,2 ezer hektáron 1,95 százalékkal több, 536 ezer tonna görögdinnye teremhet. A spanyolországi friss görögdinnye exportja megduplázódott az elmúlt tíz év alatt.

Spanyolország görögdinnyeexportja 2015-ben rekordszintet ért el (655 ezer tonna). Olaszországban a mini görögdinnye egyre népszerűbb, ezért szinte lehetetlen eladni a 15 kilogrammos görögdinnyét. A magnélküli fajtákra összpontosítanak, annak praktikussága, hosszabb eltarthatósága miatt. Az unió piacán évente 785-865 ezer tonna görögdinnye kerül a belső kereskedelembe. A vezető görögdinnye-importőr Németország, évente 230-270 ezer tonnát vásárol. A közösség nettó importőr görögdinnyéből.

Az unió évente 195-269 ezer tonna görögdinnyét importált a harmadik országokból az elmúlt két évben. A legnagyobb mennyiségben Marokkóból, Costa Ricaból, Brazíliából, Panamából, Ukrajnából és Törökországból érkezett görögdinnye 2015-ben a közösség piacára. Costa Rica elsősorban januártól májusig, Brazília pedig októbertől februárig szállít görögdinnyét az EU tagországaiba. A közösség határain kívülről érkező árut elsősorban Hollandia vásárolja. Az unió görögdinnyekivitele a harmadik országok (elsősorban Svájc és Norvégia) felé 61-60 ezer tonna körül alakult az elmúlt években.

Magyarország

A görögdinnye termőterülete a nemzeti dinnyeprogramnak köszönhetően 5-6 százalékkal nőtt az elmúlt években, melynek kétharmada Békés megyében található.

Az oltott dinnye aránya növekedett, átlagosan már 70 százalék körüli. Nőtt a kisebb súlyú fajták, a magnélküli, a sárga belű fajták aránya is. A kiültetésnél voltak lefázások, de a jég elkerülte a dinnyét. A nagy esőzés a gombabetegségeknek is kedvezett, az idénre tervezett 240 ezer helyett 200 ezer tonna termést vetítettek előre.

Az egy főre jutó éves dinnyefogyasztás 20 százalékkal, csaknem 15 kilogrammra nőtt az elmúlt években 2011-hez, a nemzeti dinnyeprogram elindulásának évéhez képest. Magyarország 2002-ben még a világ harmadik legnagyobb görögdinnye-exportőre volt, a következő években azonban csökkenő tendencia jellemezte a magyarországi görögdinnye termesztését. Ennek ellenére a görögdinnye volumenében az egyik legjelentősebb export zöldségfélénk, külkereskedelmi egyenlege évek óta pozitív.

Az export elsősorban júliusra és augusztusra koncentrálódik és döntő hányada Csehország, Németország és Lengyelország felé irányul. Az Európaszerte tapasztalható kedvezőtlen időjárás miatt csökkent a kereslet a dinnye iránt, beszűkültek az exportpiacok, emiatt csökkentek a felvásárlási árak. A dinnye promóciós program részben enyhítette az értékesítési nehézségeket.

A KSH adatai szerint a behozatal (elsősorban Görögországból és Olaszországból) 15 százalékkal, 6,35 ezer tonnára csökkent 2016 első félévében az előző esztendő azonos időszakához képest.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában – a hazai szezont megelőzően (10–28. hét) – a dominánsnak számító görögországi és olaszországi termék mellett néhány hétre a costa rica-i, a marokkói, a panamai és a spanyolországi görögdinnye is megjelent. A belföldi görögdinynye korábban, a 25. héten került a piacra: a gömb alakúból a csíkos (150 forint/kilogramm), valamint a sötétzöld (200 forint/kilogramm). A 29. héten már a hosszúkás, csíkos típusú görögdinnye is megjelent, 105 forint/kilogramm áron. A görögdinnye termelői ára átlagosan 16 százalékkal csökkent (85 forint/kilogramm) a 27–35. héten az előző év azonos időszakának átlagárához viszonyítva.

A budapesti fogyasztói piacokon a 27. héten 240-248 forint/kilogramm közötti áron jelent meg a magyarországi görögdinnye. A kínálat bővülésével a 35. hétre 150-200 forintra csökkent kilogrammonként a görögdinnye fogyasztói ára.

A megfigyelt budapesti üzletláncokban a 28. héten az egy évvel korábbinál alacsonyabb, 133 forint/kilogramm körüli áron jelent meg a hazai görögdinnye, amelyet a 35. héten átlagosan 95 forint/kilogramm áron értékesítettek. Meg kell jegyezni, hogy a 22. héttől már nem volt import termék a megfigyelt budapesti üzletláncok kínálatában.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum