2016. szeptember 30.

AKI - Rekordmennyiségű kukoricatermés várható a világon, 2016. szeptember

Az USDA elemzői szerint rekordmennyiségű, 1,03 milliárd tonna (2015/2016: 959 millió tonna) kukorica kerülhet a világ tárolóiba az októberben kezdődő új, 2016/2017. gazdasági évben, amely fedezi az 1,02 milliárd tonnára jelzett rekord felhasználást. 

Így a készletek várhatóan tovább duzzadnak, és a szezon végére példátlanul nagy volumenű termény (218-220 millió tonna) maradhat raktáron, különösen a főbb exportőr országokban (USA, Brazília, Argentína és Ukrajna).

A világ elsőszámú kukoricatermelőjeként és -exportőreként számon tartott Amerikai Egyesült Államokban a kukoricaállományok 74 százaléka jó/kiváló állapotban volt 2016. szeptember 18-án, szemben az egy évvel korábbi 68 százalékos aránnyal. Több kukoricatermesztő államban – köztük a legnagyobbak közé sorolható Iowában, Illionisban és Nebraskában – is rekordhozamra számítanak az elemzők, így minden idők legnagyobb termése, akár 383 millió tonna kukorica is lekerülhet a szántóföldekről az USA-ban, 7 százalékkal felülmúlva a 2015. évi eredményt.

Ukrajna egyes termőövezeteiben az erőteljes nyári hőhullámok okoztak aggodalmat a kukorica hozamkilátásait illetően, a szeptemberi várakozások azonban nem igazolták azokat. Az európai térség meghatározó kukoricaexportőrénél az USDA elemzői 26 millió tonna körüli termést prognosztizálnak a 2016/2017. évi szezonban, a 2015/2016. gazdasági évinél 11 százalékkal többet. Ebből 17 millió tonna kerülhet a nemzetközi kereskedelembe.

Az Európai Unióban elsőként Romániában és Bulgáriában kezdték meg a növény betakarítását szeptember elején. Romániában a tavalyinál 9 százalékkal jobb átlagtermés (3,5 tonna/hektár) mellett 9 millió tonna (+3 százalék) kukorica kerülhet a tárolókba, míg Bulgáriában az 5 százalékkal gyengébb hozamot (5,1 tonna/hektár) kompenzálja a nagyobb termőterület, így itt a múlt évivel közel azonos mennyiségű, 2,3 millió tonna kukoricatermést jeleznek a Tallage szakértői.

Hasonlóan vegyesek a várakozások a kukorica átlaghozamát illetően az EU többi tagországában. Az EU vezető kukoricatermelőjénél, Franciaországban a forró és aszályos nyári időjárás számottevő állapotromlást okozott a növényállományokban, ami az egy évvel korábbinál akár 4 százalékkal kisebb átlagtermést (8,1 tonna/hektár) jelenthet. A kisebb termőterülettel együtt a francia gazdák a 2015. évinél 11 százalékkal kevesebb, 12,3 millió tonna kukoricát takaríthatnak be 2016 őszén.

A legnagyobb kukoricatermelő tagországok közül Olaszországban és Németországban előreláthatóan 8-9 százalékkal nőhet a hozam (9,5-9,7 tonna/hektárra), azonban a terület csökkenése miatt a termés legfeljebb a múlt évi szint körül várható: előbbinél 6,7 millió tonna, utóbbinál 4 millió tonna.

Ennél is jelentősebb hozamjavulásra van kilátás Lengyelországban és Magyarországon a csapadékos és meleg – de nem forró – nyári időjárásnak köszönhetően. Lengyelországban a 2015. évinél 38 százalékkal nagyobb hozam (6,5 tonna/hektár) mellett 4,1 millió tonna (2015: 3 millió tonna) kukoricát takaríthatnak be a gazdák a következő hetekben.

Magyarországon az FM tájékoztatása szerint 1,05 millió hektárról (–8 százalék) 7,65 tonna/hektár (+32 százalék) átlaghozammal kalkulálva 8 millió tonna (+22 százalék) kukorica kerülhet a tárolókba ősszel.

Összességében az EU-ban 59,3 millió tonna kukoricatermés várható az idén, ami az egy évvel korábbi volument 2,4 millió tonnával múlná felül. Ebben az esetben 10,3 millió tonna import (–25 százalék) érkezhet a harmadik országokból, jórészt Ukrajnából (7,4 millió tonna).

A kukorica fronthavi jegyzése 125-130 dollár/tonna tartományban hullámzott a chicagói árutőzsdén szeptember első felében. Amennyiben az USDA rekord globális kukoricatermésről szóló várakozásai realizálódnak, a kurzus ennél is alacsonyabb szintre süllyedhet. A párizsi árutőzsdén folytatódott a lejtmenet és 160 euró/tonnáig gyengült a termény legközelebbi lejáratra szóló jegyzése szeptember első felében.

Magyarországon, a BÉT-en a párizsi trendhez igazodva 40 ezer forint/tonna alá ereszkedett a takarmánykukorica fronthavi jegyzése.

A fizikai piacon a termény kikötői ára szinte mindenhol csökkent a közeli szállítási határidők esetében. A Bulgáriában/Romániában feladott ótermésű kukorica exportára 8 dollárral, 171 dollár/tonnára (FOB) esett augusztus eleje és szeptember eleje között (Tallage). Argentínából az egy hónappal korábbinál 7 dollárral (175 dollár/tonnáért), Brazíliából 5 dollárral (190 dollár/tonnáért), Ukrajnából 3 dollárral (172 dollár/tonnáért) és az USA-ból 4 dollárral (163 dollár/tonnáért) alacsonyabb áron hajózták ki a terményt szeptember első harmadában.

Ellenben a franciaországi exportár 10 euróval erősödött tonnánként ezalatt. Mindeközben a távolabbi szállítási határidők esetében a kiviteli ár 2-9 dollárral, 164-194 dollár/tonnára (FOB) csökkent, ahol az USA-ból származó termény volt a legolcsóbb, azt követte az ukrajnai, a bulgáriai/romániai, az argentínai, a franciaországi és végül a brazíliai exportár.

Magyarországon az AKI PÁIR adatai szerint átlagosan 39 ezer forint/tonna termelői áron cserélt gazdát a termény szeptember második hetében. Ez az árszint az egy évvel korábbit 11 százalékkal múlta alul.

Teljes tanulmány 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum