2016. szeptember 26.

AKI - A nyerstej termelői ára 18 százalékkal csökkent az Európai Unióban, 2016. szeptember

A nyerstej termelői ára az USA-ban 3 százalékkal, az Európai Unióban 18 százalékkal csökkent, míg Új-Zélandon 31 százalékkal nőtt 2016 júliusában az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon a teljes tejpor értékesítési ára (FOB Óceánia) 2016 37. hetén a 7. hetinél 45 százalékkal, a cheddar sajté a 11. hetinél 38 százalékkal, a sovány tejporé a 21. hetinél 35 százalékkal, az ömlesztett vajé a 19. hetinél 52 százalékkal volt magasabb. Kína vaj- és vajolajimportja 35 százalékkal, a teljestejporé 23 százalékkal nőtt, míg a soványtejporé stagnált 2016 első hét hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2016. 18–38. hét közötti időszakban 75 százalékkal, Hollandiában 2016 17–37. hete között 121 százalékkal nőtt. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 37,5 euró/100 kilogramm volt szeptember 14-én. Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára szeptember 19-én áfa nélkül, szállítási költséggel 38,5 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 39,5 euró/100 kilogramm, a fölözötté 23,5 euró/100 kilogramm volt. Olaszországban, Lodi városában szeptember 12-én a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 36,5 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 34,25 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 38,25 euró/100 kilogramm, a fölözötté 22,25 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 29 százalékkal, a fehérjeérték 17 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 23 százalékkal volt magasabb 2016 augusztusában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2016. 18–37. hét között 78 százalékkal, a sovány tejporé 2016. 11–37. hét között 24 százalékkal nőtt. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 435 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 198 euró/100 kilogramm volt a 37. héten. Az intervenciós árszintnél az ömlesztett vaj ára 96 százalékkal, a sovány tejporé 13 százalékkal magasabb volt a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás, ellenben sovány tejporból 2016. január 1-je és szeptember 11-e között már 255 894 tonna került intervenciós raktárakba. A vaj magántárolási felajánlása 2016. január 4-e és szeptember 11-e között 136 703 tonna, a sovány tejporé 64 330 tonna volt. A sajt magántárolási támogatására 2016. február 15-e és szeptember 11-e között 51 464 tonna kérelem érkezett. A vaj magántárolási készlete 2016. július végén 102 218 tonna, a sovány tejporé 51 381 tonna, a sajté 24 544 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 326 863 tonna volt, míg a vaj intervenciós készlete továbbra is üres maradt. A sovány tejpor termelésének 29 százalékát intervenciós raktárakba, a sovány tejpor 2 százalékát, a vaj 4 százalékát magántárolási raktárakba ajánlották fel az év első hét hónapjában.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 68,46 forint/kilogramm volt 2016 augusztusában. A zsírtartalom 0,03 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,07 százalékpontos javulása és az alapár 2 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 4 százalékkal emelkedett augusztusban a júliusihoz képest, ugyanakkor 8 százalékkal volt alacsonyabb az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A nyerstej felvásárlása 1 százalékkal volt magasabb a 2015. augusztusinál, egy hónap alatt viszont 1 százalékkal csökkent.

Magyarországon a nyerstej kiviteli ára a belpiaci árnál 23 százalékkal magasabb, 84,40 forint/kilogramm volt 2016 augusztusában, egy hónap alatt 5 százalékkal az előző év azonos hónapját pedig 1 százalékkal haladta meg. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 32 százalékkal csökkent augusztusban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 35 százalékkal, a feldolgozók pedig 29 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele 21 százalékkal haladta meg a feldolgozókét a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 1 százalékkal nőtt, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 4 százalékkal, a tejfölé 6 százalékkal, a tehéntúróé 9 százalékkal csökkent 2016 júliusában az előző év azonos hónapjához képest. A KSH adatai szerint a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej fogyasztói ára 5 százalékkal, a trappista sajté 3 százalékkal volt alacsonyabb ugyanebben az összehasonlításban.

A KSH adatai szerint Magyarországon a tej és tejtermékek kivitelének árbevétele 3 százalékkal csökkent, míg az import értéke 2 százalékkal nőtt 2016 első félévében az előző évihez viszonyítva. A behozatal értéke 20 százalékkal volt magasabb a kivitel árbevételénél. A külkereskedelmi egyenleg továbbra is negatív maradt és 30 százalékkal romlott a megfigyelt időszakban.

A nyerstej kivitele 34-szerese volt a behozatalnak. A nyerstej exportjának 81 százalékát a teljes, 12 százalékát a fölözött, 7 százalékát a félzsíros tej tette ki. A fölözött nyerstej külpiaci értékesítése 38 százalékkal, a teljesé 17 százalékkal, a félzsírosé 6 százalékkal csökkent. A teljes nyerstej 34 százaléka Romániába, 23 százaléka Horvátországba, 15 százaléka Olaszországba, 7 százaléka Szlovákiába, 6 százaléka Bulgáriába került. A fölözött nyerstej 26 százalékát Olaszországba, 21 százalékát Hollandiába, 15 százalékát Szlovákiába szállítottuk.

A sajt és túró termékcsoport behozatala 2016 első hat hónapjában több mint a kétszerese volt a kivitelnek. A sajt és túró exportja 19 százalékkal, importja 22 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az import több mint fele Németországból, 15 százaléka Lengyelországból, 12 százaléka Hollandiából származott. Az export főleg Olaszországba, Libanonba, Romániába, Jordániába, Irakba és Szaúd-Arábiába irányult.

A dobozos tej behozatala kétszerese volt a kivitelnek. Az import 33 százalékkal, az export 12 százalékkal csökkent 2016 első félévében az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A dobozos tej beszállításának 87 százalékát a félzsíros, 13 százalékát a teljes tej, elhanyagolható hányadát a fölözött tej tette ki. A fölözött dobozos tej importja 92 százalékkal, a félzsírosé 35 százalékkal csökkent, míg a teljesé 14 százalékkal emelkedett egy év alatt.

A félzsíros tej kétharmada Szlovákiából, 27 százaléka Csehországból származott. A dobozos tej exportjának 58 százalékát a félzsíros, 37 százalékát a teljes, 5 százalékát a fölözött tej adta. A fölözött dobozos tej kivitele 75 százalékkal, a félzsírosé 1 százalékkal csökkent, míg a teljesé 5 emelkedett a vizsgált időszakban. A félzsíros tej 90 százalékát, a teljes tej 93 százalékát Romániába szállítottuk.

A savanyított tejtermékek behozatala tizenötszöröse volt a kivitelnek. A beszállítás 17 százalékkal, a kivitel 26 százalékkal nőtt egy év alatt. Az import 38 százaléka Németországból, 19 százaléka Lengyelországból, 14 százaléka Romániából, 9 százaléka Ausztriából, 7 százaléka Csehországból származott. Az export 70 százaléka Romániába, 17 százaléka Horvátországba, 9 százaléka Szlovákiába irányult.

A vaj és vajkrém behozatala nyolcszorosa volt a kivitelnek. Az import 10 százalékkal, az export 8 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban. Az import 42 százaléka Németországból, 16 százaléka Hollandiából, 12 százaléka Lengyelországból, 9 százaléka Szlovákiából érkezett. Az export 27 százaléka Koszovóba, 22 százaléka Romániába, 15 százaléka Bosznia-Hercegovinába irányult.

A sajtgyártás melléktermékeként keletkező tejsavó kivitele több mint a négyszerese volt a behozatalnak. Az import 9 százalékkal csökkent, míg az export 1 százalékkal nőtt 2016 első félévében az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az export negyede Romániába, 19 százaléka Bosznia-Hercegovinába, 13 százaléka Koszovóba, 10 százaléka Németországba, 9 százaléka Hollandiába, 7-7 százaléka Lengyelországba és Csehországba irányult. Az import 29 százaléka Németországból, 18 százaléka Ausztriából, 14-14 százaléka Olaszországból és Hollandiából, 9 százaléka Horvátországból, 5 százaléka Csehországból származott.

Teljes tanulmány 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum