2016. augusztus 31.

AKI - Olaszországban több nektarint termelnek, mint őszibarackot, 2016. augusztus

Az Európai Bizottság augusztusban kiadott jelentése szerint az EU tagországaiban 4,31 millió tonnáról 4,15 millió tonnára csökkent az őszibarack és a nektarin termése az elmúlt két évben. Ebből 2,8 millió tonna volt az őszibarack és 1,35 millió tonna a nektarin. Az idei évre még kevesebb, 3,9 millió tonna termést jeleztek. 

A legnagyobb termelők Spanyolország, Olaszország, Görögország és Franciaország. Az EU négy vezető őszibarack- és nektarintermelő tagországának 2016. évi termését az Europêch – az előző évihez képest 6 százalékkal kevesebbre – 2,73 millió tonnára becsülte áprilisban, ebből nektarin 1,35 millió tonna, őszibarack 1,1 millió tonna és laposbarack 276 ezer tonna. Emellett 655 ezer tonna ipariőszibarack-termést jeleztek előre.

Az Európai Unió legnagyobb őszibarack- és nektarintermelője Olaszország, ahol 90 ezer hektáron folyik a termelés. Az ország déli részén termelik az őszibarack és nektarin felét. Az olaszországi termés 2016-ban 1,18 millió tonna körül várható, ebből 649 ezer tonna a nektarin, 536 ezer tonna az őszibarack. Emellett 73,5 ezer tonnára tehető az ipari célú őszibarack mennyisége. Olaszország kivitelét csökkenő tendencia jellemezte, 2011–2015 között évente átlagosan 280 ezer tonna őszibarackot és nektarint szállítottak a közösség piacára, 2015-ben 250 ezer tonnát.

Spanyolországban a tavalyihoz viszonyítva 2 százalékkal, 1,09 millió tonnára mérséklődhet az őszibarack és a nektarin termése 2016-ban, ami ugyanakkor 24 százalékos bővülést jelentene az előző öt év átlagához képest. A termésből 528 ezer tonna lenne a nektarin, 289 ezer tonna az őszibarack. Spanyolország meghatározó termelője az unióban az egyre divatosabb lapos vagy pogácsabaracknak, amelynek betakarított mennyisége öt év alatt a kétszeresére, 276 ezer tonnára nőtt 2016-ra. Az export folyamatosan emelkedett 2011–2015 között, a közösség piacán értékesített mennyiség évente átlagosan 648 ezer tonna volt, ugyanakkor 2015-ben megközelítette a 800 ezer tonnát. Meg kell említeni, hogy a tagállamok közül – az importtilalom bevezetése előtt – Spanyolország volt az oroszországi piac legnagyobb beszállítója.

Franciaországban az ültetvények területe 12 százalékkal, 9,5 ezer hektárra mérséklődött 2016-ban az előző öt év átlagához képest az olcsóbb spanyol termékek beáramlása, a csökkenő fogyasztás, valamint a sharkavírus károsítása következtében. A mezőgazdasági minisztérium augusztusi jelentésében 204,5 ezer tonna őszibaracktermést (beleértve a nektarint és az ipari barackot is) prognosztizált 2016-ra, ami a 2015. évinél 6 százalékkal, a 2011–2015. évek átlagánál 15 százalékkal kevesebb.

Görögországban döntően Makedóniában termelnek őszibarackot és nektarint. Az őszibaracktermés legnagyobb részét az ipari célú őszibarack adja, amelynek mennyisége 13 ezer tonnával, 315 ezer tonnára nőhet a várakozások szerint 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest.

Az Európai Bizottság adatai szerint az árjelentés-köteles őszibarack nettó termelői ára a négy vezető őszibarack-termelő tagország átlagát tekintve 91 eurócent volt kilogrammonként 2016 32. hetében, ami 15 százalékkal haladta meg az előző öt év átlagát. Az őszibarack ára Olaszországban (0,70 eurócent/kilogramm) volt a legalacsonyabb, a legmagasabb pedig Franciaországban (1,35 euró/kilogramm).

Az EU frissőszibarack- és nektarin-külkereskedelmi egyenlege pozitív. A legnagyobb célpiacok korábban Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország és Svájc voltak, ugyanakkor az oroszországi importtilalom miatt ez a piac kiesett, és a meghatározó célpiaccá Fehéroroszország vált 2015-ben.

Az unió harmadik országokból származó importja a belső termeléshez képest elhanyagolható, az elmúlt két évben 26-28 ezer tonna között alakult. Szakértők 31 ezer tonna behozatalt vetítettek előre 2016-ra. Elsősorban az európai szezonon kívül jelenik meg a harmadik országokból származó őszibarack. A legnagyobb beszállítók Chile, a Dél-afrikai Köztársaság, Törökország és Marokkó voltak 2015-ben.

Magyarország

Magyarországon az őszibaracktermés – az időjárástól függően – 16-60 ezer tonna között mozgott az elmúlt években. A késő tavaszi fagy nem tett kárt az ültetvényekben, így a tavalyinál több őszibarack várható 2016-ban. Magyarországon egyre kedveltebb a nektarin, de még mindig a molyhos héjúak vannak többségben. A lapos barack vagy a vérbelű őszibarack iránt egyre élénkebb az érdeklődés. A hazai őszibarack- és nektarintermés szinte teljes mértékben belföldi felhasználásra kerül.

Magyarország frissőszibarack- és nektarin-külkereskedelmi egyenlege negatív: a behozatal 8,6 ezer tonna, a kivitel 44,9 tonna volt 2015-ben.

A KSH adatai szerint Magyarország nektarinimportja 13 százalékkal, 307 tonnára csökkent, ugyanakkor az őszibarack beszállítása 142 százalékkal, 258,8 tonnára nőtt 2016 első öt hónapjában az előző év azonos időszakához képest. Nektarin Spanyolországból, őszibarack elsősorban Ausztriából érkezett a jelzett időszakban.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában az importőszibarack és a nektarin már a hazai szezont megelőzően jelen volt. Az olaszországi és a spanyolországi őszibarack nagykereskedelmi ára átlagosan 13 százalékkal volt alacsonyabb (535 forint/kilogramm) 2016 19–31. hetén az előző év azonos időszakához képest.

A belföldi őszibarack a 23. héten jelent meg 500 forint/kilogramm termelői áron. Az őszibarack termelői ára 7 százalékkal (282 forint/kilogramm) volt alacsonyabb 2016 24–33. hetében, mint egy évvel korábban. A nektarin termelői ára 270 forint/kilogramm volt a 28–33. héten, ami 3 százalékkal maradt el az egy esztendővel ezelőtti árszinttől.

A budapesti fogyasztói piacokon a 24. héten 500-800 forint/kilogramm áron jelent meg a magyarországi őszibarack. A kínálat bővülésével a 33. hétre 250-450 forint/kilogrammra csökkent az őszibarack fogyasztói ára.

A megfigyelt üzletláncokban a sárga húsú őszibarackot átlagosan 385 forint/kilogramm, a fehér húsú őszibarackot 395 forint/kilogramm áron értékesítették a 33. héten.

Az üzletláncokban a hazai őszibarack idényében folyamatos a belföldinél magasabb árú import kínálata is.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum