2016. augusztus 1.

AKI - A legnagyobb frisscseresznye-exportőr Spanyolország és Ausztria az Európai Unióban, 2016. június

A világ legnagyobb cseresznyetermelő országa Törökország 535 ezer tonna terméssel, majd az USA (345 ezer tonna) és Kína (220 ezer tonna) következnek a sorban.

A legnagyobb európai cseresznyetermelők Spanyolország és Olaszország. Spanyolországban a cseresznye betakarítása 10-15 napot csúszott, míg Olaszországban a szokásosnál korábban, magasabb árakon indult a szezon.

Franciaországban – a csapadékos időjárás miatt – júniusban lefelé korrigálták az előzetes termésbecslést, eszerint a cseresznye termése 11 százalékkal csökken (37,3 ezer tonnára) 2016-ban a tavalyihoz képest és 6 százalékkal marad el az elmúlt öt év átlagától. A termőterület 8,2 ezer hektár körül alakul, nem változott az előző évihez képest. Franciaország 8 ezer tonna cseresznyét importált és 4,6 ezer tonnát exportált 2015-ben.

A francia kormány közzétett egy kilenc országot tartalmazó listát azon országokról (Ausztria, Bulgária, Horvátország, Luxemburg, Románia, Cseh Köztársaság, Kanada, az Egyesült Államok és Törökország), ahonnan nem fogad több cseresznyét. Az intézkedés oka, hogy Franciaország betiltotta a dimetoát hatóanyagot tartalmazó rovarirtók használatát, ami a foltosszárnyú muslica (Drosophila suzukii) elleni védekezésben játszott fontos szerepet.

Az EU belső piacán a legnagyobb frisscseresznye-exportőr Spanyolország és Ausztria, a legnagyobb importőrök Németország, az Egyesült Királyság, valamint Litvánia voltak 2015-ben.

Az EU frisscseresznye-külkereskedelmi egyenlege negatív volt 2015-ben, amikor a beszállított mennyiség 34,1 ezer tonna, míg a kiszállított 32,4 ezer tonna volt.

Törökország Európai Unióba irányuló cseresznyeexportja 11 százalékkal, 28,2 ezer tonnára nőtt 2015-ben.

Chile az egy évvel korábbinál 40 százalékkal kevesebb, azaz 2,9 ezer tonna gyümölcsöt szállított a közösségbe 2015-ben. Oroszország a világ elsőszámú cseresznyeimportőre, azonban az embargó miatt ez a piac kiesett az unió számára.

Magyarország

Magyarországon az idén kevés jó minőségű cseresznye termett. Ennek oka a késő tavaszi fagy, valamint hogy az éréskor lehullott nagy mennyiségű eső hatására a szemek megrepedeztek. A teljes termőterület 10 százalékát teszik ki az olyan korszerű, intenzív ültetvények, ahol védekeznek az eső ellen. Hosszú távon nagyon fontos lenne, hogy minél többen álljanak át az új technológiára.

Magyarország nettó exportőr a friss cseresznye tekintetében.
A KSH adatai szerint a friss cseresznye kivitele 1127 tonnáról 1062 tonnára mérséklődött 2015-ben. A cseresznye fő felvevőpiacai Oroszország, Ausztria és Lettország voltak 2014-ben, ekkor még a teljes kiszállított mennyiség 45 százaléka került Oroszországba. Az oroszországi embargó miatt a kiszállításokat Lettország, Lengyelország, Németország és Litvánia felé nagyságrendekkel tudtuk növelni, emellett a korábbi években nem jellemző Hollandia a negyedik helyre lépett elő a felvevőpiacok rangsorában.

Meg kell jegyezni, hogy Franciaországból az idei év első negyedévében fele annyi (3,5 tonna) cseresznye érkezett Magyarországra, mint az előző esztendő azonos időszakában.

A Magyarországon betakarított cseresznyét elsősorban a belpiacon értékesítik.

A Budapesti Nagybani Piacon importcseresznye a belföldi szezonban nem jelent meg. A belföldi korai cseresznye az elmúlt évhez képest egy héttel korábban, a 20. héten lépett piacra. A hazai cseresznyét az ár-összehasonlítás időszakában (21–25. hét) a tavalyinál átlagosan 6 százalékkal alacsonyabb (635 forint/kilogramm) áron kínálták.

A budapesti fogyasztói piacokon a 19. héten 680-800 forint/kilogramm áron jelent meg a magyarországi korai cseresznye. A kínálat bővülésével a 25. hétre 600-780 forint/kilogrammra csökkent a cseresznye fogyasztói ára.

A megfigyelt üzletláncokban a 22. héten megjelenő belföldi cseresznye fogyasztói ára 1274 forint/kilogrammról 1074 forint/kilogrammra csökkent a 25. héten.

Németországban, a müncheni nagybani piacon június közepén volt 28 mm feletti átmérőjű magyar cseresznye a kínálatban, 4,50 euró/kilogramm áron.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum