2016. augusztus 3.

AKI - Az Európai Unió marhaaexportja 81 százalékkal növekedett, 2016. július

Az USA agrárminisztériumának (USDA) júniusban megjelent projekciója szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 4 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 6 százalékkal csökkent 2016 első öt hónapjában a 2015. január–májusihoz viszonyítva. 

A szarvasmarhák vágása 3 százalékkal emelkedett, a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 1 százalékkal nőtt. Az USA-ban a bika ára az egy évvel korábbihoz viszonyítva 19 százalékkal csökkent 2016 júniusában, 4,39 dollár (USD)/kilogramm hasított súly volt.

Az USA marhahústermelése a 2015. július–szeptember közötti időszakhoz képest 6 százalékkal emelkedhet 2016 harmadik negyedében, így 2,91 millió tonna körül alakulhat. Az előző évinél nagyobb kínálat miatt a szakértők a vágómarha termelői árának 15-30 százalékos esésére számítanak.

Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 1 százalékkal emelkedhet az észak-amerikai országban. A termelés bővülésének hatására a nemzetközi piacon 22 százalékkal több marhahúst értékesíthet az USA a vizsgált összehasonlításban, ugyanakkor várhatóan 22 százalékkal kevesebb import érkezhet.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 7,1 százalékkal emelkedett 2016 júniusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele több mint 736 ezer tonna volt 2016 első félévében, 12 százalékkal nőtt a 2015. január–júniusihoz viszonyítva. Az idei év első felében a legtöbb marhahúst (178 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Egyiptom (111 ezer tonna) és Kína (88 ezer tonna) következett a sorban.

Argentínában a földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 62 százalékkal emelkedett 2016 júniusában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 12 százalékkal mérséklődött ugyanekkor.

Európai Unió

Az Európai Bizottság rövid távú előrevetítése szerint az unió marhahústermelése 7,9 millió tonna lehet 2016-ban, 2 százalékkal emelkedhet az előző évi mennyiséghez képest. Az Európai Unió marhahúsexportja 59 százalékkal, 225 ezer tonnára, marhahúsimportja 4 százalékkal, 312 ezer tonnára nőhet az idén. A közösség egy főre jutó marhahúsfogyasztása 10,9 kilogramm lehet 2016-ban.

Az Európai Unió 11,8 százalékkal több élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első négy hónapjában, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Törökország (8,7 százalékos részesedés), Hongkong (8,2 százalék) és Libanon (6,7 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 81 százalékkal nőtt, ugyanakkor Hongkongba 15 százalékkal, Libanonba pedig 19 százalékkal esett a kivitel a bizottság adatai szerint.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja több mint 5 százalékkal nőtt 2016. január–áprilisban a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 46 százaléka Brazíliából, 15 százaléka Uruguayból, 13 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 10 százalékkal, Argentínából 2 százalékkal növekedett a behozatal volumene, ugyanakkor Uruguayból 1 százalékkal kevesebb marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára az egy évvel korábbinál 3,8 százalékkal alacsonyabb, 3,59 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 júniusában. A tehén „O3” ára 11 százalékkal, az üsző „R3” ára 5 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élőmarhaexportja 9 százalékkal nőtt 2016. január–áprilisban a 2015. január–áprilisihoz képest. A legtöbb szarvasmarhát Törökországba szállítottuk, ahova csaknem a háromszorosára emelkedett a kivitel. Az Ausztriába szállított mennyiség 9 százalékkal nőtt.

Magyarország élőmarhaimportja 6 százalékkal csökkent 2016 első négy hónapjában a 2015. január–áprilisban beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha csaknem 60 százaléka Hollandiából, Németországból és Romániából származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 9 százalékkal csökkent, míg értéke nem változott jelentősen a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 14 százalékkal, értéke 18 százalékkal nőtt. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából, ugyanakkor nettó importőr marhahúsból a megfigyelt periódusban.

A fiatal bika termelői ára 755 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2016 júniusában, nem változott számottevően az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 5,3 százalékkal, a vágóüszőé pedig 13,9 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára 2,2 százalékkal emelkedett 2016 júniusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum