2016. július 19.

Ismerd meg Fernald Anyát, a szarvasmarha First Lady-jét - Élelmiszer kisvállalkozói marketing

Hagyd, hogy egy nő forradalmasítsa a marhatartást. Fernald  Anyának  nagy problémája volt a húsiparral, így megalapította a Belcampo-t, az amerikai húsevők első ökotudatos húsforrását.  

Fiatal lányként az 1980-as évek elején Fernald Anya minden szombat reggel felkereste az Oregon-i Eugene termelői piacát.

Nem vásárolni vagy a termékek között szétnézni, ellenkezőleg, ez a vállalkozó szellemű másodéves vándorzenészként mászkált a hegedűjével, aprópénzt gyűjtött a termelőktől, szállítóktól és a standok körül sétáló szabad szellemektől.    

„Mindig azt szeretnéd képzelni, hogy a saját kreációd vagy”, mondja Anya. „De visszatekintve, tisztában vagyok azzal, hogy ha egy hippi fészekben nősz fel, arra vagy ösztönözve, hogy eléggé radikális módon gondolkozz az élelmiszerről”.

Habár Anya egyetemi professzor szülei talán nem voltak hagyományosak - a család egykor egy tehénfészer felett lakott Bavariában, Németországban – Anne és Russ Fernald nem örültek, amikor a legkisebb lányuk, végezve a Wesleyánus Egyetemen, bejelentette, hogy tervei szerint átutazik Észak-Afrikán és Dél-Európán, útja során vidéki tejgazdaságokban gyakornokoskodva. „Ez 1998-ban volt”, mondja Anya. „A gazdálkodás nem volt olyan nevezetes, mint manapság”.

Mire közel egy évtizeddel később visszatért az Egyesült Államokba – miután egy szicíliai sajtkutató cégnél és a Slow Food nemzetközi hálózatnál gyakorlatozott Piedmontban, Olaszországban – Anya felfedezte egy olasz paraszt ízlését, elnyomva a vajas és szalámis szendvicseket. „A nővérem, aki élelmezési szakértő a kaliforniai Berkeley Egyetemen, azt gondolta, hogy őrült vagyok” emlékezett vissza a 41 éves Anya.

Az egyik első üzleti kalandja az Egyesült Államokban, San Franciscóban a CSA (Community Supported Agriculture - közösség által támogatott mezőgazdaság) orrtól-farokig szarvasmarha részek osztása volt egy kölcsönzött teherkocsiból, abban az időben, amikor az amerikaiak pánikban voltak a magas zsír es fehérje tartalmú diéták miatt. „Ha valamit korán alkalmazol, a túlélés titka az emberekkel szembeni ellenállás képessége, akik mind azt gondolják, hogy elbaszod a dolgokat”, mondja Anya.” Most úgy látszik, hogy az én ízeim jelentik a főáramot. De kezdetben ez magányos dolog volt.”

Találd ki, ki nevet a végén? Fernald Anya Kaliforniában alapított húsbirodalma, Belcampo, az előrejelzések szerint ebben az évben 20 millió dollár bevételt hoz. A cég 2012-ben indult Anyának Alice Waters-en keresztül Todd Robinsonhoz, egy nyugdíjas bankárhoz és szenvedélyes ínyenchez kötődő kapcsolatának köszönhetően, aki az kiindulási tőkét hozta, 6 000 hektárt Észak Kaliforniában.

Ő képviseli az üzleti érzéket annak a rejtélynek a megoldásában, hogy hogyan kell az állatállományt növelni olyan módon, hogy az fenntartható és hasznot hozó is legyen. „Más emberek zöldségekben és tejgazdaságban gondolkoztak, de a hús tűnt annak a diónak, amit senki nem akart feltörni”, mondja Anya. „Vannak kis gazdaságok, amelyek a környezet szempontjából jól működnek, de olyan méretben, ami maga után vonja a tulajdonos mártíromságát.”

A helyes válasz, amelyre ő és Robinson talált rá, egy nagy, vertikálisan integrált működésben rejlik. A 18 000 hektárra növekedett farmon kívül Belcampo egy kíméletes vágóhidat, hat hentesárut forgalmazó bolt-éttermet és egy szilárd internet-kereskedelmet foglal magában. „Azáltal, hogy az egész beszerzési lánc a tulajdonunkban van, képesek vagyunk arra, hogy az út minden lépésében kezünkben tartsuk az árat”, magyarázza Anya.  

Belcampoban a több mint 2000 organikusan tartott, fűvel táplált marha – amelyek juhok, disznók és csirkék mellett legelnek – élettartama 28 hónap, a szokásos 18 helyett. A cégnél naponta 40-50 tehenet vágnak le, összehasonlítva azzal, hogy egy ipari felszereléssel óránként 1000 állatot is feldolgozhatnak. „Lassan haladunk”, mondja Anya, de a kapott márványozott, érlelt, szárazon pácolt marhahús ínyencfalat”. A vevői megengedik maguknak, hogy egy font kampón lógó steakért 28,99 dollárt fizessenek, szemben azzal, ami a legtöbb élelmiszerboltban 12 dollárba kerül.

Bizonyos, hogy a siker elkerülhetetlen oldalhajtása – a féltékeny harag - egy vagy több fokkal emelkedik ebben a férfi-dominanciájú iparban. ”Sok példa van erős asszonyokra, akik vezető szerepet visznek tradicionális gazdálkodási műveletekben, de a mészárszéken és hús kiskereskedelemben ez nagyon szokatlan„ mondja Anya, aki visszautasítja, hogy a genderkérdések megváltoztatják az utat, amelynek mentén az üzletét kialakította. ”Engem soha nem érdekelt túlságosan, hogy az emberek szeretnek engem vagy nem”.

Mégis, nem kétséges, hogy Belcampo egy határozottan ösztrogén-barát megközelítést képvisel. Minden nyáron a cég rendez egy hölgyek számára készült „hús tábor”-t, amely a mészárosságra és grillezésre fogékony nőket célozza meg. Anya arra buzdítja a résztvevőket, hogy hozzák el családjukat üzleti utak keretén belül a farmra, majd vendégeljék meg őket egyszerű faggyúban pirított burgonyával körített grillezett vagy serpenyőben pirított steak-ből készült fesztelen ebédekre, amelyek speciális szalonnával tűzdelt süteménnyel zárulnak.
    
Idén áprilisban az impresszárió publikálni fogja Anya első, „Otthon főzött” című könyvét, épp akkor, amikorra várja második gyermekét. 3 éves lánya, Viola már ismeri egy jó csont örömét. „Ennek rágása közepette jöttek ki a fogai”, mondja Anya. Viola kicsipkedi a szalonnát a mortadellából és szétrágja a szájában, mielőtt felfalja a húst. „Látod, hogy a kis gyerekek tuják, hogy mivel állnak szemben”, mondja Amerika első női hentese. „Mi felépítettük ezt – nem csak a céget, de a mögötte rejlő eszméket – mint olyant, amelyet átadhatunk a dédunokáinknak”. Ámen, nővérek.  

Forrás: Modern Farmer, 2016. március
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum