2016. július 1.

AKI - A szamóca a második leggyakrabban fogyasztott gyümölcs Németországban, 2016. június

Spanyolországban 9 százalékkal, 5860 hektárra csökkent a szamóca termőterülete, ennek oka, hogy a termelők a többi bogyós felé nyitottak a termelés diverzifikációjának jegyében. Szakértők 300 ezer tonna körüli termést becsültek 2016-ra, szemben a 2015. évi 288,6 ezer tonna terméssel. 

Spanyolország az idei év első három hónapjában 17 százalékkal több (128 ezer tonna) friss szamócát értékesített az EU belső piacán, mint 2015 azonos hónapjaiban.

Németország az elmúlt években az unió harmadik legnagyobb szamócatermelőjévé lépett elő, ahol a szamóca az alma után a második leggyakrabban fogyasztott gyümölcs.

Előrejelzések szerint Franciaországban a szamócaültetvények területe 1 százalékkal, 3620 hektárra zsugorodott 2016-ban. A termés várhatóan 1 százalékkal, 57 ezer tonnára emelkedik az idén.

Olaszországban a szamóca termőterülete 4 százalékkal, 3740 hektárra nőtt 2016-ban az előző évihez képest. A szamóca több mint 80 százalékát termesztőberendezésben termesztik.

Az EU évente 35-40 ezer tonna szamócát importál a harmadik országokból. A legnagyobb mennyiségben Marokkóból érkezik szamóca, illetve lényegesen kisebb volumenben megjelenik az Egyiptomból, Törökországból és az USA-ból származó szamóca is. Az idei év első két hónapjában a harmadik országokból 5 százalékkal, 10,4 ezer tonnára nőtt a behozatal, ezen belül Marokkóból 39 százalékkal, 8,8 ezer tonnára emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország szamócabehozatala 18 százalékkal, 2455 tonnára csökkent 2015-ben az előző évihez képest. Magyarország szamóca-külkereskedelmi egyenlege negatív. A szamóca 60 százaléka Spanyolországból érkezett, ahonnan 5 százalékkal mérséklődött az import tavaly.

A friss szamóca behozatala 14 százalékkal, 920 tonnára bővült 2016 első három hónapjában az előző év hasonló időszakában importált mennyiséghez viszonyítva. A beszállítások jelentős része a magyar szezon előtt, április–májusban realizálódik.

Erre az időszakra még nem állnak rendelkezésre információk. Az április végi fagy és az azt követő esőzés jelentős károkat okozott a szabadföldi ültetvényekben. A hajtatott, fólia alatt termesztett szamócát megkímélte a szokatlanul hideg áprilisi időjárás.

A magyarországi szamócatermés kis hányadát szállítják külpiacokra, a friss termék Ausztriába és Németországba került az elmúlt évben. Magyarország szamócaexportja 24 százalékkal, 25,3 tonnára csökkent 2015-ben az előző évihez képest.

A Budapesti Nagybani Piacon a görögországi szamóca az év elejétől jelen van a kínálatban, amely később kiegészült a spanyolországi és olaszországi termékkel.

Az importált szamócát a magyar termék megjelenéséig (14. hét) 16 százalékkal alacsonyabb nagykereskedelmi áron (1060 forint/kilogramm) értékesítettek, mint egy esztendővel korábban. A hazai felhozatal bővülésével az importszamóca mennyisége fokozatosan csökkent.

A hazai szamóca idénye később kezdődött 2016-ban, 2200 forint/kilogramm körüli termelői áron lépett a piacra a 14. héten a bőséges mennyiségben kínált görögországi (680 forint/kilogramm) és spanyolországi (750 forint/kilogramm) termékek mellett. A belföldi szamóca termelői ára a 17–23. hetek átlagában 5 százalékkal magasabb volt (1102 forint/kilogramm) az elmúlt év azonos időszakának átlagárához képest.

A budapesti fogyasztói piacokon a 15. héten átlagosan 2980 forint/kilogramm áron jelent meg a magyarországi szamóca, majd a belföldi kínálat bővülésével a 22. hétre 700-1000 forint/kilogrammra csökkent a szamóca fogyasztói ára.

A bécsi nagybani piacon a belföldi mellett több országból származó importszamóca is megtalálható a kínálatban. A belföldi szamócát 2,40-4,40 euró/kilogramm, az olaszországit 1,9-4,4 euró/kilogramm, a hollandiait 3,70-4,13 euró/kilogramm, a spanyolországit 2-2,7 euró/kilogramm, a belgiumit 5 euró/kilogramm, a németországit 2,5-3 euró/kilogramm, szerbiait 1,9 euró/kilogramm, a magyarországit 3,4-4,5 euró/kilogramm közötti áron kínálták 2016. június elején.

Teljes tanulmány 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum