2016. július 18.

AKI - Az Európai Unió sertéshúsexportja 35 százalékkal emelkedett, 2016. július

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) júniusban megjelent elemzése szerint az USA sertéshústermelése várhatóan 3,6 százalékkal emelkedik 2016 harmadik negyedévében a 2015. július és szeptember között előállított mennyiséghez képest. 

A szakértők a hízósertés termelői árának 1-5 százalékos csökkenésére számítanak a vizsgált összehasonlításban. A belső fogyasztás emelkedésének ellenére az egy évvel korábbinál csaknem 9 százalékkal több sertéshúst értékesíthetnek a nemzetközi piacon a jelzett időszakban. Az Egyesült Államok élősertés-importja csaknem 14 százalékkal, sertéshús-behozatala több mint 5 százalékkal bővülhet.

Az USDA adatai szerint 1 százalékkal volt magasabb az USA sertéshústermelése 2016. január és május között a 2015. január–májusihoz képest. A vágások száma 1 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya nem változott számottevően a megfigyelt időszakban. A sertés ára 1,66 dollár (USD)/kilogramm hasított súly volt 2016 májusában, ez 4,6 százalékos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

Brazíliában a sertés ára 2,4 százalékkal volt magasabb 2016 májusában (4,8 brazil reál/kilogramm hasított súly), mint az előző év azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) tájékoztatása szerint a dél-amerikai ország sertéshúsexportja (friss sertéshús és feldolgozott termékek) elérte a 292 ezer tonnát január és május között, vagyis 61 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 35 százalékkal több sertéshúst (1,3 millió tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2016 első négy hónapjában, mint egy évvel korábban. Az export több mint 60 százaléka Kínába, Hongkongba és Japánba irányult.

Kínába az egy évvel korábbinál 96 százalékkal, Japánba 23 százalékkal, Hongkongba pedig 46 százalékkal több uniós sertéshús került. A közösség sertéshúsimportja (10,5 ezer tonna) 14 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, a behozatal 64 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,37 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 májusában, 3,6 százalékkal csökkent egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés júliusi határidőre szóló jegyzése emelkedett, míg az augusztusi és a szeptemberi stagnált 2016 26. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak 2 százalékkal növelték a sertések átvételi árát 2016 26. hetében az előző hetihez viszonyítva. A sertésárak átlagosan 9,6 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest.

A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára 1,6 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt időszakban. A West Fleisch 1,58, a Vion 1,62, a Danish Crown és a Tican 1,37 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 26. héten. A németországi vágóhidak 27. heti árai 2 százalékkal emelkedtek az előző hetihez viszonyítva.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 8 százalékkal csökkent 2016. január–áprilisban az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Ausztria és Szlovákia voltak. A Romániába (–14 százalék) és az Ausztriába (–19 százalék) szállított mennyiség csökkent, ugyanakkor Szlovákia 32 százalékkal több sertést vásárolt Magyarországtól. Az élősertés-behozatal 18 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

A legnagyobb beszállítók Szlovákia, Németország, Hollandia és Csehország voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 15 százalékkal, a Németországból érkezőké 28 százalékkal esett. Csehországból 3 százalékkal, Hollandiából pedig 27 százalékkal kevesebb élő sertést szállítottak Magyarországra.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége 11 százalékkal, értéke 13 százalékkal csökkent 2016. január–áprilisban 2015 azonos időszakához képest. A legtöbb sertéshúst Kínába, Olaszországba, Japánba és Romániába szállítottuk. Olaszországba (–32 százalék), Japánba (–7 százalék) és Romániába (–22 százalék) mérséklődött a kivitel, ugyanakkor Kínába több mint a háromszorosára emelkedett.

A sertéshúsimport volumene 4 százalékkal nőtt, ugyanakkor értéke 3 százalékkal csökkent. A sertéshús több mint fele Németországból, Ausztriából és Lengyelországból származott. Magyarország élő sertésből és sertéshúsból nettó importőr volt a vizsgált periódusban.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára 419 forint/kilogramm hasított súly volt 2016 májusában, kevesebb mint 1 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi átlagárhoz képest.

Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 6 százalékkal volt alacsonyabb 2016 májusában, mint 2015 azonos hónapjában.

A KSH adatai szerint a sertéskaraj fogyasztói ára 4,3 százalékkal, a sertéscombé pedig 19 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum