2016. június 24.

KSH - Tehéntejből 1,9 milliárd litert termeltek az agrárgazdaságok 2015-ben

A főbb állatfajok közül a szarvasmarha- és a baromfiállomány nőtt 2015-ben, a juhok és a sertések száma az előző évihez képest nem változott jelentősen.

A szarvasmarhák állománya 2011 óta folyamatosan bővül (18%-kal), 2015-ben 2,3%-kal több jószágot tartottak a gazdák, mint egy évvel korábban. A teljes 821 ezres állatállományból 368 ezer darab tehén volt, számuk 2,4%-kal nőtt egy év alatt. Az állomány 63%-át a gazdasági szervezeteknél írták össze, 37%-át egyéni gazdaságok tartják, e megoszlás nem változott az elmúlt években.

A szarvasmarhatartók átlagos állománya előbbieknél 424 darab, de évről évre csökken, utóbbiaknál mindössze 19 darab, viszont mérsékelten emelkedik. A tejhasznú tehenek száma (209 ezer darab) az elmúlt egy év során kissé csökkent, a húshasznú tehénállomány (117 ezer darab) viszont 13%-kal nőtt. Utóbbi bővülése jóval dinamikusabb, 2011 óta másfélszeresére nőtt az állomány.

A hazai sertésállomány 2015 végén 3,1 millió volt, közel annyi, mint egy évvel korábban. 2007 és 2012 között folyamatosan zsugorodott a létszám, 2013-ban viszont megállt az esés, majd 2014-ban hosszú évek után először volt emelkedés (4,0%-os). Az ágazatban több új támogatási forma jelent meg, valamint az élő és a félsertés általános forgalmi adójának 5,0%-ra csökkentése is kedvezhetett az emelkedésnek.

Az anyakocák száma (197 ezer) egy év alatt 3 ezerrel csökkent. A sertésállomány 74%-át (2,3 millió darab) gazdasági szervezetek, 26%-át (820 ezer darab) egyéni gazdaságok tartják. A gazdasági szervezetek sertésállománya 1 év alatt 1,0%-kal csökkent, az egyéni gazdaságoké 1,5%-kal nőtt. Az elmúlt években ezzel pont ellentétes tendencia érvényesült. Az 1990- es évek elején még többségben lévő háztáji tartás évről évre háttérbe szorult, az egyéni tartók gazdasági súlya jelentősen csökkent.

A hazai baromfiállomány 2015-ben jelentősen, 4,5%-kal emelkedett, 40,3 millió volt az állatlétszám decemberben. A baromfiállomány 80%-át adó tyúkok száma (32,4 millió darab) emelkedett a legjobban (6,3%-kal). Egy év alatt a gazdasági szervezetek tyúkállománya 1,3 millióval (7,0%), az egyéni gazdaságoké 562 ezerrel (5,0%-kal) nőtt. Előbbiek az állomány 63, utóbbiak a 37%-át tartották.

A kacsaállomány (4 millió darab) 6,2%-kal csökkent. A pulykák száma 3,5%-kal emelkedett (2,9 millió darab), a lúdállomány pedig továbbra is alacsony (1 millió darab), a 7–8 évvel ezelőtti szint nagyjából fele.

2015-ben közel 1,2 millió juhot írtak össze, ami azonos az egy évvel korábbival. Az anyaállatok száma (849 ezer darab) kissé elmaradt az előző évitől. A juhállomány 87%-át egyéni gazdaságok, 13%-át gazdasági szervezetek tartják, az arány az utóbbi 10 évben nem változott. A belföldi fogyasztás továbbra is alacsony, a bárányok jelentős részét az elmúlt évtizedekhez hasonlóan Olaszországban értékesítettük. A juhhúshoz hasonlóan a tejtermékek és a gyapjú zöme is exportpiacokon talált gazdát.

Az ország lóállománya 60 ezer volt 2015 végén, 2,3%-kal kevesebb az előző évinél. A kancaállomány 31 ezer volt. A kecskeállomány egy év alatt 2,9%-kal emelkedett, számuk 72 ezer volt. A házinyúlállomány 10%-kal csökkent, 1,5 milliót tartottak a gazdák. A vágógalambok száma 182 ezer, a méhcsaládoké 772 ezer volt.

Vágóállatok és állati termékek

A hazai vágóállat-termelés 2015-ben 7,0%-kal emelkedett az előzetes adatok szerint, összesen 1,5 millió tonna volt a teljes mennyiség. A szarvasmarhavágások száma három, a sertés- és a baromfivágásoké két éve jelentősen emelkedik. A vágóállat-termelésből a vágóbaromfi 52, a vágósertés 39%-kal részesedett.

Előbbi mennyisége 8,4, utóbbié 5,6%-kal emelkedett az előző évihez képest. A teljes mennyiség 5,6%-át kitevő vágómarha mennyisége 6,3%-kal nőtt.

Az állati termékek közül tehéntejből 1,9 milliárd litert, 5,0%-kal többet termeltek a gazdaságok. A tyúktojás mennyisége (2,5 milliárd darab) is nőtt 3,5%-kal, de a 2010 utáni drasztikus visszaesés miatt ez az érték is csak 84%-a a 2005-ben megfigyeltnek.



Forrás: KSH

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum