2016. május 31.

AKI - A legtöbb spárgát Kínában termesztik, évente átlagosan 7 millió tonnát, 2016. május

A FAO adatai szerint a legtöbb spárgát Kínában termesztik, évente átlagosan 7 millió tonnát. A világ második legnagyobb spárgatermelője Peru, ahol ehhez képest nagyságrendekkel kevesebb, 383 ezer tonna spárgát termeltek 2014-ben. 

A perui spárgaexport 80 százaléka az USA-ba irányul, emellett a perui termékek megjelennek az EU-ban is. Világviszonylatban a halványított (fehér) és a zöld spárga aránya a termesztésben 40–60 százalék, míg a lila kevesebb mint 1 százalék.

Az Európai Unióban 240–270 ezer tonna körüli mennyiségben termeltek spárgát az elmúlt években. A legnagyobb termelők Németország, Spanyolország és Olaszország. Hollandiában friss fogyasztásra a fehér, Olaszországban a zöld spárgát kedvelik. Spanyolországban a fehér spárgát főleg konzerv formájában, a zöld spárgát frissen fogyasztják.

Ausztriában az április végi havazás okozott károkat, Karintiában a spárgaültetvényeket is a legrosszabbkor érte a havazás. Március elején hétről hétre egyre több spárga került az európai piacokra a belgiumi növényházakból.

Az Európai Unióban a friss spárga mozgásának döntő hányada a tagországok között zajlik. Az unió belső piacán a legnagyobb spárgaexportőrök Spanyolország, Hollandia és Görögország, amelyek együtt az export több mint 70 százalékát bonyolítják. Spanyolország 19 ezerről 20 ezer tonnára növelte kiszállításait a tagországok felé 2015-ben. A belső piaci kereskedelembe kerülő spárga legnagyobb vásárlói – volument tekintve – Németország (22,8 ezer tonna) és Franciaország (15,3 ezer tonna) voltak 2015-ben.

A közösség évente 35–37 ezer tonna spárgát importál a harmadik országoktól. A legnagyobb mennyiségben Peruból (2015-ben 30,5 ezer tonna) érkezett spárga, illetve lényegesen kisebb volumenben megjelent a Mexikóból, a Marokkóból, a Thaiföldről, illetve az USA-ból származó spárga is. A közösség határain kívülről érkező spárgát elsősorban Hollandia és az Egyesült Királyság vásárolja. A hollandiai elosztó központok fontos szerepet játszanak a friss spárga szétterítésében az európai piacon is.

Az unió harmadik országokból történő frisspárga-behozatala főleg márciusra, valamint decemberre tehető. A bécsi nagybani piacon a belföldi mellett több országból van jelen importspárga a kínálatban. A belföldi spárgát 9,5 euró/kilogramm, az olaszországit 4–8 euró/kilogramm, a hollandiait 6 euró/kilogramm, a magyarországit 2,8–9,25 euró/kilogramm áron kínálták 2016. május elején.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon 1–1,2 ezer hektárról 4–6,5 ezer tonna spárgát takarítottak be az elmúlt években. A főszezon május első felétől június első feléig tart.

A spárga hazai fogyasztása alacsony, ugyanakkor az exportpiacokra történő értékesítés meghatározó. A magyarországi spárga külföldön időben a spanyolországit követi. Az Európai Unió tagországai közül Németországban a legnagyobb az egy főre jutó spárgafogyasztás, ahol sokáig inkább a fehér spárgát kedvelték. Az utóbbi években viszont kedveltebb lett a zöld spárga. A váltásban szerepet játszott, hogy a halványított spárgasípok meghámozása időigényes, ezzel szemben a zöld spárgát egyszerűbb fogyasztásra előkészíteni, a friss sípokat nem kell hámozni.

A friss vagy hűtött spárga külkereskedelmi aktívuma 2,15 milliárd forintra csökkent 2015-ben az előző évihez viszonyítva. Magyarország a hetedik legnagyobb spárgaexportőr a tagországok sorában. A kivitelünk volumenben 16 százalékkal, 2,64 ezer tonnára, értékben 6 százalékkal, 2,19 milliárd forintra csökkent 2015-ben az egy esztendővel korábbihoz képest. A magyarországi spárga legnagyobb felvásárlói Szlovákia, Németország, Svájc és Ausztria voltak 2015-ben. Németország felé 27 százalékkal, 538 tonnára csökkent az export a megfigyelt időszakban.

A Budapesti Nagybani Piacon az előző évihez képest egy héttel korábban, a 15. héten jelent meg a spárga, a fehér 700 forint/kilogramm, a zöld 800 forint/kilogramm termelői áron. A fehér spárgát átlagosan 18 százalékkal (762 forint/kilogramm), a zöld spárgát 21 százalékkal (832 forint/kilogramm) alacsonyabb termelői áron kínálták 2016 16–19. hetében az előző év azonos időszakához képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum