2016. május 10.

AKI - A friss spenót legnagyobb exportőre Spanyolország az Európai Unióban 2015-ben

A FAO adatai szerint a világ spenóttermését az elmúlt években növekvő tendencia jellemezte, és mára 910 ezer hektáron 23,2 millió tonnát termelnek. Kína a világ legnagyobb spenóttermelője, mintegy 20 millió tonna terméssel, majd az Egyesült Államok, Japán és Törökország követi a sorban.

Az Eurostat adatai szerint az Európai Unió tagországai 530–570 ezer tonna spenótot termelnek évente. Az unió legnagyobb spenóttermelője évi 110–120 ezer tonnával Franciaország, amelynek több mint a fele Bretagne-ban terem. Franciaországban a spenót a második a fagyasztott zöldségfélék rangsorában, a fogyasztás 300 gramm/fő évente. A termésmennyiség tekintetében Belgium (100–105 ezer tonna/év) és Olaszország (95–100 ezer tonna/év) következik a sorban.

A közösség belső piacán a friss spenót legnagyobb exportőre Spanyolország (25,9 ezer tonna) volt 2015-ben, majd Olaszország (14,4 ezer tonna) és Hollandia (13 ezer tonna) következett a sorban. A legnagyobb friss-spenót-importőrök Belgium (19,8 ezer tonna) és Németország (18,9 ezer tonna) voltak. Az unió friss-spenót-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2015-ben. A harmadik országok felé 15 százalékkal (1939 tonnára) bővült a friss spenót kiszállítása, elsősorban Olaszországból és Hollandiából.

A fagyasztott spenót legnagyobb exportőre a közösség belső piacán Belgium (105,4 ezer tonna) volt 2015-ben, majd Hollandia (36,3 ezer tonna) és Franciaország (21,8 ezer tonna) következett a sorban. A legnagyobb fagyasztottspenót-importőrök Németország (34,5 ezer tonna), Belgium (25,5 ezer tonna) és Franciaország (24 ezer tonna) voltak 2015-ben.

Az unió fagyasztottspenót külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2015-ben. A fagyasztott termék kivitele a harmadik országok felé nem változott számottevően és 15,6 ezer tonna körül alakult 2015-ben. A tagországok közül a harmadik országok irányába Belgium (6,8 ezer tonna), Hollandia (2,7 ezer tonna) és Lengyelország (2,6 ezer tonna) szállította a legtöbb fagyasztott spenótot.

Magyarország

Magyarországon a spenót az egyik legkorábbi szabadföldi zöldségféle. A KSH adatai szerint Magyarországon a spenót felvásárlási ára 457 forint/kilogramm volt 2016 január–februárjában, 20 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában.

A friss spenót behozatala 16 százalékkal (95,8 tonnára) csökkent 2015-ben, de így is a kétszerese volt az előző öt év átlagának. A legnagyobb beszállító Olaszország volt, ahonnan 66,4 tonna érkezett. Magyarország friss-spenót-importjának értéke 13 százalékkal, 55,9 millió forintra csökkent, míg az export értéke 66 százalékkal, 448 ezer forintra nőtt 2015-ben. A friss spenót külkereskedelmének hiánya mérséklődött az egy évvel korábbihoz képest és 55,5 millió forintot ért el. Ez év első hónapjában 6,9 tonnáról 10,6 tonnára emelkedett a behozatal 2015 januárjához képest.

A magyar fogyasztók leginkább a zöldborsót, a csemegekukoricát és a spenótot kedvelik a fagyasztott zöldségek közül. A fagyasztott spenót behozatala 40 százalékkal (1,83 ezer tonnára) nőtt az elmúlt évben. A legnagyobb beszállítók Belgium (575 tonna), Szlovákia (512 tonna), valamint Ausztria (334 tonna) voltak. A fagyasztott spenót importjának értéke 33 százalékkal, 327,4 millió forintra, az exportból származó bevétel pedig 5 százalékkal, 143,4 millió forintra emelkedett 2015-ben az előző esztendőhöz képest. Ennek köszönhetően a fagyasztott spenót külkereskedelmi passzívuma 184 millió forintra javult. A fagyasztott spenót importja 2016 januárjában 3 százalékkal, 124 tonnára emelkedett az előző év azonos hónapjához képest.

A friss spenót kivitele 43 százalékkal (1,9 tonnára) bővült, ugyanakkor a fagyasztott terméké 2 százalékkal, 739 tonnára csökkent 2015-ben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A fagyasztott spenót több mint 70 százalékát Csehországba, Lengyelországba és Romániába exportáltuk tavaly.

A Budapesti Nagybani Piacon a spenót termelői ára 21 százalékkal alacsonyabb (457 forint/kilogramm) volt 2016 1–15. hetében 2015 azonos időszakához viszonyítva. A vizsgált budapesti és vidéki fogyasztói piacokon a spenót fogyasztói ára átlagosan 600–1000 forint/kg között alakult 2016 1–15. hetében.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum