2016. május 18.

AKI - Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 4 százalékkal növekedett, 2016. április

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) áprilisban megjelent projekciója szerint nem változik számottevően az USA marhahústermelése, 2,7 millió tonna körül alakulhat a második negyedévben a 2015. április–június közötti időszak mennyiségéhez képest. 

Az előző évinél nagyobb kínálat miatt a szakértők a vágómarha termelői árának 15–30 százalék közötti esésére számítanak. Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 2 százalékkal emelkedhet.

Az USA marhahúsimportja várhatóan 19 százalékkal lesz kisebb 2016 második negyedévében, mint az előző év azonos időszakában. Annak ellenére, hogy a termelés stagnálása várható, a nemzetközi piacon 5 százalékkal több marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 5 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 4 százalékkal csökkent 2016 első három hónapjában a 2015. január–márciusihoz viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 23 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 2 százalékkal nőtt. Az USA-ban a bika ára 16 százalékkal, 4,87 dollár (USD)/kilogramm hasított súlyra csökkent 2016 márciusában az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 7,2 százalékkal emelkedett 2016 márciusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele több mint 140 ezer tonna volt 2016 márciusában, 21 százalékkal nőtt a 2015. márciusihoz viszonyítva. A legtöbb marhahúst (36 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Egyiptom (24 ezer tonna) és Kína (15 ezer tonna) következett a sorban. A tíz legnagyobb importőr között már márciusban szerepelt az újonnan elnyert piac, Szaúd-Arábia (3 ezer tonna) is.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 51 százalékkal emelkedett 2016 márciusában az előző év hasonló időszakához viszonyítva, míg a marhahústermelés 4 százalékkal mérséklődött ugyanekkor.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 14,4 százalékkal több élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első két hónapjában, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Hongkong (8,5 százalék részesedés), Törökország (8,4 százalék) és Libanon (7,5 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 113 százalékkal nőtt, ugyanakkor Hongkongba 18 százalékkal, Libanonba pedig 16 százalékkal esett a kivitel.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 4,3 százalékkal nőtt 2016. január–februárban a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 45 százaléka Brazíliából, 16 százaléka Uruguayból, 12 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 5 százalékkal, Uruguayból 12 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban, míg Argentínából 6 százalékkal csökkent a marhahúsimport.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,74 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 márciusában, több mint 2 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 7 százalékkal, az üsző „R3” ára pedig 4 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Az Európai Bizottság rövid távú előrevetítése szerint az unió marhahústermelése 7,9 millió tonna lehet 2016-ban, 2 százalékkal emelkedhet az előző évi mennyiséghez képest. A projekció alapján a marhahús kibocsátása 2017-ben nem változik számottevően. Az Európai Unió 217 ezer tonna (+5 százalék) marhahúst exportálhat az idén és 208 ezer tonnát 2017-ben. A marhahús importja 304 ezer tonna (+1,5 százalék) körül várható 2016-ban és 318 ezer tonnára (+4,5 százalék) emelkedhet 2017-ben. A közösség egy főre jutó marhahúsfogyasztása 10,9 kilogramm lehet az idén és hasonlóan alakulhat 2017-ben is.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élőmarhaexportja 4 százalékkal csökkent 2016 januárjában a 2015. januárihoz képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Lengyelország voltak. A legtöbb szarvasmarhát a korábbi legnagyobb piacunkra, Törökországba szállítottuk, ahova csaknem a négyszeresére emelkedett a kivitel. A Lengyelországba szállított mennyiség a háromszorosára nőtt, Ausztriába pedig 12 százalékkal több szarvasmarha került.

Magyarország élőmarhaimportja 10 százalékkal emelkedett 2016 januárjában a 2015. januárban beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha csaknem fele Németországból, Hollandiából és Romániából származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 4 százalékkal, értéke 20 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 10 százalékkal, értéke 1 százalékkal csökkent.

Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a megfigyelt periódusban.
Magyarországon a fiatal bika termelői ára 1 százalékkal, 759 forint/kilogramm hasított meleg súlyra emelkedett 2016 márciusában az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 5 százalékkal, a vágóüszőé pedig 6 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára 2 százalékkal emelkedett 2016 márciusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum