2016. május 6.

AKI - Az átvételi sertésárak az Európai Unióban 7 százalékkal alacsonyabbak, 2016. április

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) márciusban megjelent elemzése szerint az USA sertéshústermelése várhatóan nem változik jelentősen 2016 második negyedévében a 2015. április és június között előállított mennyiséghez képest. A szakértők a hízósertés termelői árának 1–4 százalékos esésére számítanak a vizsgált összehasonlításban. 

A belső fogyasztás emelkedésének következtében az egy évvel korábbinál 4 százalékkal kevesebb sertéshúst értékesíthetnek a nemzetközi piacon a jelzett időszakban. Az Egyesült Államok élősertés-importja csaknem 1 százalékkal, sertéshús-behozatala több mint 5 százalékkal csökkenhet.

Az USDA adatai szerint 1 százalékkal volt nagyobb az USA sertéshústermelése 2016. január és február között a 2015. január–februárihoz képest. A vágások száma 2 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya 1 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban. A sertés ára 1,42 dollár (USD)/kilogramm hasított súly volt 2016 februárjában, ez 2 százalékos emelkedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

Brazíliában a sertés ára 1 százalékkal volt alacsonyabb 2016 februárjában (5,14 brazil reál/kilogramm hasított súly), mint az előző esztendő azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúsexportja 85 százalékkal rekordszintre, 57 ezer tonnára nőtt 2016 márciusában az egy évvel korábbihoz képest. A dél-amerikai ország az első negyedévben 83 százalékkal több sertéshúst értékesített a nemzetközi piacon, mint az előző év azonos időszakában.

A brazíliai sertéshús egyik fő importőre, Oroszország 75 százalékkal több sertéshúst vásárolt Brazíliából az év első három hónapjában. A többi nagy importőr, Hongkong, Szingapúr és Kína is növelte a vásárolt mennyiséget a vizsgált időszakban. Az ABPA vezetője márciusban tárgyalásokat folytatott Mexikóban annak érdekében, hogy a baromfihús után a brazíliai sertéshús előtt is megnyíljon a közép-amerikai ország piaca.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 23,5 százalékkal több sertéshúst (278 ezer tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2016 első hónapjában, mint egy évvel korábban. Az export több mint fele Kínába, Japánba és Hongkongba irányult. Kínába az egy évvel korábbinál 78 százalékkal, Japánba 20 százalékkal, Hongkongba pedig 34 százalékkal több uniós sertéshús került januárban. A közösség sertéshúsimportja (2,6 ezer tonna) 19 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, a behozatal 62 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,31 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 februárjában, 4 százalékkal csökkent egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés áprilisi határidőre szóló jegyzése csökkent, míg a májusi és a júniusi stagnált 2016 14. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak többsége 1-2 százalékkal csökkentette a sertések átvételi árát 2016 14. hetében, míg egy részük nem változtatott árain az előző hetihez viszonyítva. Ugyanakkor a sertésárak átlagosan 7 százalékkal voltak alacsonyabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest.

A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára 1,28 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt időszakban. A West Fleisch 1,26, a Vion 1,28, a Danish Crown és a Tican 1,17 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 14. héten. A németországi vágóhidak 15. heti árai nem változtak az előző hetihez viszonyítva.

Az Európai Bizottság márciusban megjelent rövid távú előrevetítése szerint az unió sertéshústermelése 23,3 millió tonna lehet 2016-ban, nem változik jelentősen az előző évi mennyiséghez képest. A projekció alapján a sertéshús kibocsátása 2017-ben csaknem 1 százalékkal emelkedhet (23,5 millió tonna).

Az Európai Unió 2,14 millió tonna sertéshúst exportálhat az idén és 2,24 millió tonnát 2017-ben. A sertéshús importja a 2015. évihez hasonlóan 10 ezer tonna körül várható 2016-ban és 2017-ben egyaránt. A közösség egy főre jutó sertéshúsfogyasztása 32,2 kilogramm lehet az idén és hasonlóan alakulhat 2017-ben is.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 34 százalékkal esett 2015-ben az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Szerbia és Ausztria voltak. A Romániába (–29 százalék), Szerbiába (–63 százalék) és Ausztriába (–10 százalék) szállított mennyiség csökkent. Az előző évihez képest a Szlovákiába (–54 százalék) kivitt élő sertés volumene jelentős mértékben esett, ugyanakkor a Németországba irányuló export több mint a kétszeresére nőtt.

Az élősertés-behozatal 13 százalékkal emelkedett a megfigyelt időszakban. A legnagyobb beszállítók Szlovákia, Németország, Hollandia és Csehország voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 29 százalékkal, a Csehországból érkezőké 42 százalékkal nőtt. A Németországból származó élő sertések volumene 3 százalékkal emelkedett, míg a Hollandiából származóké 16 százalékkal csökkent.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége több mint 4 százalékkal nőtt, míg értéke 2 százalékkal csökkent 2015-ben a 2014. évihez képest. A legtöbb sertéshúst Romániába, Olaszországba és Japánba szállítottuk. Romániába (–12 százalék) mérséklődött a kivitel,
Olaszországba nem változott jelentősen, ugyanakkor Japánba 15 százalékkal nőtt.

A többi tagországhoz hasonlóan Magyarország is növelte sertéshúskivitelét Kínába, így az ország a negyedik legnagyobb exportpiacunkká vált. A sertéshúsimport volumene 4 százalékkal, értéke 11 százalékkal csökkent. A sertéshús csaknem fele Németországból és Lengyelországból származott. Magyarország élő sertésből nettó importőr, míg sertéshúsból nettó exportőr volt a vizsgált periódusban.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára 384 forint/kilogramm hasított súly volt 2016 márciusában, 10 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi átlagárhoz képest. A termékpálya további fázisaiban is csökkentek az árak. Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 12 százalékkal volt alacsonyabb 2016 márciusában, mint 2015 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a sertéscomb fogyasztói ára 20 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum