2016. április 21.

AKI - Az Európai Unióban jó állapotban vannak az őszi vetésű búzaállományok, 2016. március

A Nemzetközi Gabonatanács (IGC) szerint a folyó gazdasági évinél alig kisebb területről, világszerte 220 millió hektárról takaríthatnak be búzát a 2016/2017. évi szezonban. Az össztermés az alacsonyabbra becsült hozamok miatt 21 millió tonnával (–3 százalék) lehet kevesebb, várhatóan 711 millió tonna körül alakul. 

A franciaországi Tallage piacelemző vállalat március 17-i tájékoztatása szerint a legnagyobb termelőnek számító Európai Unióban jó állapotban vannak az őszi vetésű állományok. Az egy évvel korábbival megegyező, 24,1 millió hektár termőterületről 6 tonna/hektár (–5 százalék) hozam mellett egyelőre 143,6 millió tonna (–5 százalék) termést várnak a szakértők az idén.

Az első számú termelőnél, Franciaországban a 2015. évi rekordtól alig elmaradó, 38,9 millió tonna búzatermésre van kilátás. Németországban mindössze 1 százalékkal csökkenhet a termés (26,2 millió tonnára) ugyanakkor az Egyesült Királyságban a hozam 10 százalékos romlása miatt az előző évihez képest a 10 százalékos terméskiesést (14,8 millió tonnára) sem tartják kizártnak az elemzők.

Lengyelországban 10,7 millió tonna kibocsátás valószínűsíthető (–2,5 százalék). A termelés növekedésére Romániában a nagyobb termőterület, Spanyolországban a jobb hozamok miatt számítanak az elemzők, így előbbinél 7,3 millió tonna, utóbbinál 5,8 millió tonna kerülhet a tárolókba az idén ősszel.

Magyarországon az egy évvel korábbinál 10 százalékkal kisebb területen, 986 ezer hektáron vetették el a gazdák a magot 2015 őszén (FM). A termőterületet a belvíz miatti állománypusztulás még csökkentheti, jóllehet a márciusi közepi napsütéses, szeles idő segítette a vízzel borított és átnedvesedett területek száradását, zsugorodását. Pillanatnyilag nem ismert hivatalos magyarországi adat az idei búzatermésre vonatkozóan.

A Tallage márciusi előrejelzése egyelőre a termelés 13 százalékos csökkenését vetíti előre, így 4,5 millió tonnát arathatnak a magyar termelők ősszel. Az USA-ban 3 százalékkal, Ukrajnában 28 százalékkal csökkenhet a termelés, míg Oroszországban az egy évvel korábbihoz hasonlóan 59–62 millió tonna búzatermés várható.

Bár a piac figyelme a főbb termelő régiók időjárása és terméskilátásai felé fordul az év ezen időszakában, az ármozgás irányát a készletek aktuális állapota alapvetően befolyásolja. Az USA déli síksági területein uralkodó száraz időjárás okozta aggodalmakat tükrözte a búza fronthavi kurzusának emelkedése: 2016. március közepén 175 dollár (USD)/tonna fölött jegyezték a terményt a chicagói árutőzsdén (CME/CBOT).

Ezt követően 170 dollár/tonna alá ereszkedett a legközelebbi lejáratra szóló jegyzés, aminek a magyarázata a határidőváltás mellett az USA készletadataiban és exportjában keresendő. Az agrárminisztérium (USDA) március 10-i tájékoztatása szerint ugyanis az észak-amerikai ország búzatartaléka az egy évvel korábbihoz képest 28 százalékkal, 26,3 millió tonnára nőhet a 2015/2016. évi szezon végére, és világszinten is 11 százalékos bővülés (237,6 millió tonnára) várható. A kínálati nyomás tehát marad, aminek árleszorító hatását fokozza az USA visszafogott exportja.

A szakértők által 21,5 millió tonnára jelzett 2015/2016. gazdasági évi kivitel (–5 százalék) akár optimistának is tűnhet, tekintettel arra, hogy az exportstatisztika szerint a szezon vége előtt két és fél hónappal ebből 14,9 millió tonna teljesült, ami az egy évvel korábbi volument 16 százalékkal múlja alul. Noha az európai tartalékok is bőségesek, és a 2014/2015. évi szezon zárókészleténél 30 százalékkal több, 16,6 millió tonna búza maradhat raktáron a folyó éviben, a termény párizsi jegyzése (Euronext/MATIF) követte a chicagói trendet és március közepén 157 euró/tonnáig nőtt.

A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) 43 ezer forint/tonna körül stagnált a malmi búza augusztusi jegyzése 2016 márciusának első felében. A hónap első napjaiban – tonnánként 42 ezer forintért – még csak az újtermésű takarmánybúzára lehetett ügyletet kötni a BÉT-en (augusztusi határidő), március 7-étől azonban a májusi határidő bevezetésével ismét jegyzik az ó termést – tonnánként 40,3 ezer forintért.

Az AKI PÁIR adatai szerint a fizikai piacon 47 ezer forint/tonnáért cserélt gazdát az étkezési, 43 ezer forint/tonnáért a takarmánybúza március második hetében.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum