2014. július 9.

AKI - A világ cukortermelése 176 millió tonna lesz várhatóan, 2014. július

Az USDA 2014/2015. gazdasági évre vonatkozó legfrissebb prognózisa június közepén jelent meg, és megerősítette az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) májusban közzétett előrejelzését. Mindkét szervezet elemzői a globális cukortermelés stagnálását és a fogyasztás bővülését várják a 2014/2015. gazdasági évben. Az USDA szerint az előző évi szezonhoz hasonlóan 176 millió tonna lehet a világ cukorkibocsátása, a fogyasztás ellenben 2,8 millió tonnával 172 millió tonnára emelkedhet. 

A világ legnagyobb cukortermelője, Brazília 36,8 millió tonna cukrot állíthat elő és 25 millió tonnát exportálhat 2014 áprilisa és 2015 márciusa között. Indiában a cukortermelés 27,9 millió tonnára (+900 ezer tonna), a fogyasztás 27 millió tonnára (+1 millió tonna) nőhet a 2014/2015. évi szezonban, ugyanakkor az export és a zárókészlet egyaránt mérséklődhet.

Jóllehet az Európai Bizottság szerint a termelő tagországokban a cukorrépa hektáronkénti hozama átlagosan 6,1 százalékkal nőhet 2014-ben, a cukor termelése 16,3 millió tonnával a folyó gazdasági év szintjén maradhat a 2014/2015. évi szezonban. A cukor belső felhasználása 18,5 millió tonna körül várható, ezért a közösségi termelésen túl 3,8 millió tonna importra lehet szükség. A kivitelt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) továbbra is 1,5 millió tonnában korlátozza.

Kína, a világ elsőszámú cukorimportőrének termelése 5 százalékkal 13,7 millió tonnára csökkenhet a 2014/2015. évi szezonban. A fogyasztás a várakozások szerint 3,7 millió tonnával múlhatja felül a kibocsátást. A termelés mérséklődése és a felhasználás növekedése ellenére az ázsiai ország a 2013/2014. gazdasági évinél 15 százalékkal kevesebb, mindössze 3,3 millió tonna importra szorulhat, köszönhetően a korábbi években felhalmozott készleteknek. A korábbinál alacsonyabb belpiaci cukorárak hatására a kínai gazdák egy része a jobb jövedelmezőség reményében a cukornád és a cukorrépa helyett más növénykultúrákat termeszthet a jövőben.

Az ausztráliai Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatala (ABARES) szerint a világ második legnagyobb cukorexportőrének számító Thaiföldön a cukornád termőterületének 5 százalékos csökkenése miatt a cukor kibocsátása 700 ezer tonnával 10,9 millió tonnára eshet a 2014/2015. gazdasági évben, ami összhangban van az USDA prognózisával. A távol-keleti ország cukorfogyasztásának további növekedésére számítanak, és a kivitel elérheti a 8,3 millió tonnát.

Pakisztán cukortermelése 4,9 millió tonna lehet a 2014/2015. gazdasági évben, ez 7 százalékkal kevesebb a 2013/2014. gazdasági évinél. A cukorfogyasztás 4,5 millió tonna, az export 400 ezer tonna körül várható. A zárókészlet 1,1 millió tonnára emelkedhet.

Az ABARES 4,6 millió tonna (+5 százalék) cukor előállítására számít Ausztráliában a 2014/2015. gazdasági évben, köszönhetően a nagyobb hozamoknak és a nagyobb termőterületnek. A cukor kivitele 6 százalékkal 3,3 millió tonnára nőhet. Ausztrália a legnagyobb felvevőpiacával, a Koreai Köztársasággal szabadkereskedelmi megállapodást (KAFTA) kötött 2014 áprilisában. A felek megállapodtak a nyerscukorra vonatkozó 3 százalékos vám eltörlésében, és a finomított cukrot terhelő 35 százalékos vám fokozatos leépítésében az elkövetkező 18 évben.

A New York-i árutőzsdén a nyerscukor fronthavi jegyzése 365-380 USD/tonna sávban mozgott június első felében. A kedvező cukortermelési adatok ellenére a hónap közepétől már 400-415 USD/tonna közé állt be a legközelebbi határidős jegyzés, miután a brazíliai cukornád betakarítása kapcsán ismét erősödtek a száraz időjárás okozta terméskiesés miatti félelmek. A fehércukor fronthavi jegyzése a londoni árutőzsdén a nyerscukoréhoz hasonlóan változott: 465-475 USD/tonna szintről 500 USD/tonna közelébe emelkedett.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum