2014. július 1.

AKI - Az EU sertés- és sertéshúsimportja 6 százalékkal csökkent, 2014. június

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) előrejelzése szerint 2 százalékkal csökkenhet az USA sertéshústermelése az idei év második negyedévében a 2013. április-júniusihoz képest. A szakértők a hízóalapanyag termelői árának 28-31 százalék közötti emelkedésére számítanak a sertésállományt tizedelő betegségek okozta szűkülő kínálat miatt. 

Emellett az élősertés-behozatal is esik (9 százalékkal). A termelés csökkenése miatt a nemzetközi piacon értékesíthető sertéshús mennyisége 3 százalékkal lehet kevesebb a jelzett időszakban. Az egy főre jutó fogyasztás 3,5 százalékkal mérséklődhet.

Az USDA adatai szerint az USA-ban a sertés ára 2,44 dollár/kg hasított súly volt 2014 májusában, ez 24 százalékos emelkedést jelent az egy évvel korábbihoz viszonyítva, ami a szűk vágósertés-kínálattal magyarázható.

Brazíliában a sertés ára 4 százalékkal (4,82 brazil reál/kg hasított súly) mérséklődött 2014 májusában az áprilisihoz képest, ugyanakkor 15 százalékkal volt magasabb, mint az előző esztendő azonos hónapjában. A Brazíliai Sertés- és Baromfitenyésztők Szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 27 százalékkal nőtt 2014 májusában az előző év azonos hónapjában exportált mennyiséghez képest. A legfontosabb célpiacok Oroszország, Hongkong és Angola voltak.

Az Európai Bizottság adatai szerint az Unió 9 százalékkal kevesebb élő sertést és sertéshúst (654 ezer tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2014 első negyedévében, mint egy évvel korábban. Az export fele Kínába, Hongkongba és Japánba irányult. Az oroszországi piacra 71 százalékkal kevesebb uniós élő sertés és sertéshús került. A Kínába szállított mennyiség 2 százalékkal csökkent, míg a Hongkongba irányuló 14 százalékkal nőtt. Az Unió sertéshúsimportjának (8,6 ezer tonna) 51 százaléka Svájcból érkezett. A behozatal 6 százalékkal esett a vizsgált időszakban.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,64 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2014 májusában, 1 százalékkal mérséklődött egy év alatt. A frankfurti árutőzsdén a sertés júniusi határidőre szóló jegyzése csökkent, a júliusi stagnált, míg az augusztusi emelkedett 2014 25. hetének végén az egy héttel korábbihoz képest.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak (Vion, Tönnies) 1,71 euró/kg hasított súly árat fizettek a sertésekért 2014 25. hetében, ez 1,5 százalékos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A West Fleisch 1,69 euró/kg, a Danish Crown és a Tican 1,47 euró/kg hasított súly áron vásárolta a vágósertéseket. A németországi, a hollandiai és a dániai vágóhidak átvételi árai stagnáltak.

A KSH adatai alapján Magyarország élősertés-kivitele 25 százalékkal volt kevesebb 2014 első negyedévében az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiségnél. Legfőbb partnereink Románia, Szlovákia, Szerbia és Ausztria voltak. A Romániába (-31 százalék) és a Szlovákiába (-58 százalék) szállított mennyiség csökkent, míg Szerbiába több mint a háromszorosára nőtt a volumen. Az élősertés-behozatal nem változott jelentősen.

A legnagyobb beszállítók Szlovákia, Németország, Hollandia és Lengyelország voltak. A Németországból vásárolt sertések mennyisége 73 százalékkal, a Szlovákiából származóké 42 százalékkal nőtt. Hollandiából és Lengyelországból több mint 40 százalékkal kevesebb élő sertés érkezett. A nemzetközi piacon 5 százalékkal több sertéshúst értékesítettünk. Legnagyobb mennyiségben Olaszországba, Romániába és Japánba szállítottunk sertéshúst. Romániába 40 százalékkal bővült a kivitel. A sertéshúsimport volumene 4 százalékkal nőtt, míg az értéke hasonló mértékben esett. A sertéshús 56 százaléka Németországból, Lengyelországból és Ausztriából származott.

A vágósertés termelői ára 487,44 forint/kg hasított súly volt 2014 májusában, 5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A termékpálya további fázisaiban is növekedtek az árak. A darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 6,6 százalékkal volt magasabb 2014 májusában, mint 2013 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a sertéskaraj fogyasztói ára 1 százalékkal, a sertéscombé 1,5 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum