2014. július 2.

AKI - Ausztrália csirkehústermelése 1 millió tonna, 2014. június

A Poultry International információi alapján Ausztráliában a baromfihús – a versenyképes kiskereskedelmi ára és a fogyasztói szokások változása miatt – az elmúlt hét évben a legkedveltebb hústermékké vált a fogyasztók körében, megelőzve a sertés-, bárány- és marhahúst. A csirkehústermelés – amely a teljes baromfihús-kibocsátás 95 százalékát adja – 2004 óta évente 4 százalékkal bővült, és az előrejelzés szerint 2014-re eléri az 1,1 millió tonnát. 

Az ausztráliai Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatalának (ARABES) előrejelzése szerint az egy főre jutó baromfihús-fogyasztás elérheti a 47,7 kg-ot is 2019-re. Az ausztráliai vásárlók előnyben részesítik a friss egész csirkét, a friss csirke darabokat és egyre nagyobb a kereslet a továbbfeldolgozott termékek iránt.

Más országokhoz hasonlóan az ausztráliai fogyasztók körében is kiemelt figyelmet kapnak az állatjóléti szempontok. Az állománysűrűség mellett a tartási körülmények kerültek előtérbe az elmúlt időszakban: ma Ausztrália csirkehús-kibocsátásának 15 százaléka szabadtartásból, 0,5 százaléka ökológiai termelésből származik.

A stresszmentes környezetben hizlalt baromfi tartási körülményeinek a Szabadtartású Tojás és Baromfi Ausztrália (FREPA) nevű szövetség szabványai adnak keretet, tojótyúk, húscsirke, pulyka és kacsa esetében.

Jelenleg több mint 100 gazdaság áll kapcsolatban a minősítő szervezettel. Az angolszász mintára létrehozott Királyi Társaság az Állatokkal Szembeni Kegyetlenségek Megelőzésére (RSPCA) szervezet a zárt térben tartott baromfi életkörülményeit szabályozza és védjegyet biztosít a termelők számára. Ausztrália két legnagyobb áruházlánca 2015-től csak olyan istállóból származó baromfihúst forgalmazhat, amely ezzel a védjeggyel van ellátva. Az ágazat a kibocsátás 40 százalékát a kiskereskedelmen, 39 százalékát egyéb csatornákon (hentes, életkiszállítás, kisállat eledel), 19 százalékát a nagykereskedelmen keresztül értékesíti.

A szabad tartási körülmények és a nagy vadmadár populáció magas élelmiszer-biztonsági követelményeket állítanak a feldolgozók irányába. Ausztráliában legutoljára 2013-ban volt madárinfluenza, amely komoly gondokat okozott nemcsak a baromfihús, de a baromfi melléktermékek (toll) külkereskedelemében is.

Ausztrália a baromfihús készítmények 5 százalékát a világpiacon értékesíti, amelyet elsősorban a belpiacon kevésbé keresett, olcsóbb darabolt húsok és belsőségek tesznek ki. Az export 33 százalékát a Dél-Afrikai Köztársaságba, 21 százalékát Hongkongba, 18 százalékát a Fülöp-szigetekre, 6 százalékát Pápua Új-Guineába és 5 százalékát Vietnamba szállítják.

Az Európai Bizottság adatai alapján 2014 1-24. hetében 193,8 euró/100 kg volt az egész csirke uniós átlagára, ami megegyezett az előző év azonos időszakának árszintjével.

A KSH adatai szerint Magyarország baromfihúsexportja 2 százalékkal 48 ezer tonnára bővült 2014 első negyedévében 2013 hasonló időszakához viszonyítva.

Míg a friss, darabolt csirke külpiaci értékesítése 13 százalékkal nőtt, addig az összes csirkehúskivitel 5,4 százalékkal csökkent, ez utóbbit főleg a fagyasztott, darabolt csirkehús exportjának esése (-16 százalék) okozta. Pulykahúsból 11 százalékkal kevesebbet szállítottunk ki ugyanebben az összehasonlításban. A legtöbb baromfihúst Romániában (8 ezer tonna), Ausztriában (6 ezer tonna) és Szlovákiában (5 ezer tonna) értékesítettük a vizsgált időszakban, de jelentős volt a kivitel Németország, Franciaország és Lengyelország irányába is.

A baromfihúsimport 11 százalékkal bővült a megfigyelt periódusban, jelentősen nőtt a fagyasztott, darabolt csirke behozatala. A legtöbb baromfihúst az Egyesült Királyságból (2,7 ezer tonna), Ausztriából (2,6 ezer tonna) és Hollandiából (1,8 ezer tonna) szállították Magyarországra 2014 első negyedévében, de számottevő mennyiség érkezett Lengyelország, Németország, Románia irányából is. A baromfihús külkereskedelmi egyenlege pozitív volt a megfigyelt időszakban.

Magyarországon a vágócsirke felvásárolt mennyisége 6,6 százalékkal, élősúlyos termelői ára (275 forint/kg) 8 százalékkal csökkent 2014 első huszonnégy hetében az egy évvel korábbihoz képest. Az egész csirke feldolgozói értékesítési ára 492-ről 502 forint/kg-ra, a csirkecombé 494-ről 508 forint/kg-ra, a csirkemellé 2 százalékkal 999 forint/kg-ra emelkedett.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum