2014. június 25.

AKI - A világ új kenyereskosara Oroszország, Ukrajna és Kazahsztán, 2014. június

A fekete-tengeri térség (Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán) gabonaexportja és idei terméskilátásai a jelenlegi geopolitikai helyzetben középpontba kerültek a nemzetközi piacon. Az UkrAgroConsult tanácsadó ügynökség június 10-i jelentése alapján a három országban búzából, kukoricából és árpából együttesen 168,5 millió tonna kerülhet a magtárakba 2014-ben, ami a 2008. évi (173 millió tonna) és 2011. évi (171,5 millió tonna) termés után a harmadik legjobb eredmény lehet. A régiót az utóbbi években már a világ új „kenyereskosár”-aként emlegetik. 

A szovjet utódállamokban jelentős ráfordítások történtek a közelmúltban a gabonaszektor fejlesztésére, a termelés felfutásának hatására a régió befolyása egyre nagyobb lett a világ gabonapiacára. A globális gabonaexport egyötödét Oroszország, Ukrajna és Kazahsztán együttesen bonyolítja. Az Ukrajna és Oroszország között jelenleg is fennálló, egyre súlyosbodó geopolitikai feszültség ellenére zavartalan a fekete-tengeri országok gabonakivitele.

Az USA agrárminisztériumának (USDA) júniusi becslése szerint a térség várhatóan 36 millió tonna búzát szállít ki a nemzetközi piacra a 2013/2014. gazdasági év végéig, szemben a vezető búzaexportőr USA 31,2 millió tonnájával. Továbbra is folyamatos a kereslet a termények iránt a régióban, az importőrök az újtermésből 1,5 millió tonnát kötöttek már le 2014 júniusáig. A két fő exportőr közötti ellentét miatt azonban óvatosak a beszerzéseket illetően az importőrök, így az Európai Unió búzapiaci részesedését akár növelheti is az új szezonban.

Jelzésértékű lehet ezzel kapcsolatban, hogy Egyiptom kereskedelmi minisztériuma enyhítette az importbúza minőségi követelményeit, a korábbi előírás ugyanis ellehetetlenítette a franciaországi búza megjelenését az egyiptomi piacon. A 2014 januárjában bevezetett 13 százalék nedvességtartalomról szóló szabályozást 13,5 százalékra módosították, és a következő kilenc hónapban marad érvényben.

Ukrajnában 54 millió tonna gabona kerülhet az idén a magtárakba. A szokatlanul meleg idő miatt az átlagosnál akár két héttel is hamarabb kezdődhet az őszi búza aratása. A tavaszi vetések befejeződtek, 4,8 millió hektáron vetettek kukoricát az országban. Bőséges gabonatermésre számítanak Oroszországban is. Egyelőre az agrártárca várakozásai a legoptimistábbak, 100 millió tonnát prognosztizálnak, míg az UkrAgroConsult 97 millió tonna gabonatermést valószínűsít.

Végeztek a tavaszi gabonafélék vetésével: búzát 13 millió hektáron (+0,4 millió hektár), tavaszi árpát 8,7 millió hektáron (+0,3 millió hektár), kukoricát 2,6 millió hektáron termesztenek az idén. A fekete-tengeri térséghez tartozó Romániában a Toepfer International gabonakereskedő vállalat szerint a tavalyinál 12 százalékkal több búzát takaríthatnak be 2014-ben, így a kibocsátás elérheti a 8,3 millió tonnát, ami az elmúlt 27 év legmagasabb szintje lehet.

Ezzel szemben az Európai Bizottság és a Nemzetközi Gabonatanács (IGC) a búzatermés csökkenésére számítanak, és 6,9 millió tonna kibocsátást valószínűsítenek. A Toepfer International a tavalyinál 19 százalékkal több (1,8 millió tonna) árpatermést, valamint 12 százalékkal kevesebb (9,2 millió tonna) kukoricatermést prognosztizál az országban. Románia Franciaország után az Európai Unió második legnagyobb kukoricatermelője. Ukrajna csaknem 29 millió tonna gabonát exportált 2013. július és 2014. április között, 45 százalékkal többet, mint a 2012/2013. évi szezon azonos időszakában.

Ez a mennyiség az előző, teljes gazdasági év kivitelét már 29 százalékkal múlta felül. A nemzeti fizetőeszköz, a hrivnya értékvesztése miatt igen magas, 250 USD/tonna körüli áron tudták értékesíteni az ukrajnai kukoricát a világpiacon, ami ösztönözte az exportot. A kiszállított búza mennyisége meghaladta a 8,2 millió tonnát (+26 százalék), ennek negyede Egyiptomba került. Kukoricából 17,7 millió tonnát (+69 százalék) értékesítettek a nemzetközi piacon.

A legtöbb tengerit (az export 16 százalékát) Spanyolország vásárolta, de jócskán jutott az egyiptomi (14 százalék) és a Koreai Köztársaság (10 százalék) piacára is. Oroszország gabonakivitele meghaladta a 23 millió tonnát 2013. július – 2014. április között, ami 42 százalékkal több a teljes 2012/2013. gazdasági évi exportnál. A kiszállított mennyiségből 16,8 millió tonna volt a búza, 2,3 millió tonna az árpa, 3,5 millió tonna a kukorica.

A 2014/2015. gazdasági évi jó gabonatermésről szóló előrejelzések megjelenése óta a termények világpiaci ára folyamatosan csökken. A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búza fronthavi jegyzése 215 USD/tonnára, a kukoricáé 176 USD/tonnára esett június közepén.

Az Európában meghatározó jelentőségű párizsi árutőzsdén (MATIF) a legközelebbi lejáratra vonatkozóan 187 euró/tonna szinten jegyezték a búzát, 177 euró/tonna körül a kukoricát június közepén. A jó terméskilátások, és az északi féltekén közelgő betakarítás nyomást gyakorolt a fekete-tengeri gabonaárakra is. Az Agrochart adatai szerint a búza fekete-tengeri exportára (FOB) a május eleji közel 290 USD/tonna szintről június közepére 241 USD/tonnára zuhant. Az Ukrajnából származó kukorica exportára alig haladta meg a 200 USD/tonnát június közepén, holott egy hónappal korábban még 260 USD/tonnáért kötötték le.

Magyarországon – a világpiaci trendnek megfelelően – tovább csökkent a gabonafélék jegyzése. A Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) 46 ezer forint/tonna volt a malmi búza, 45 ezer forint/tonna a takarmánybúza fronthavi jegyzése 2014. június 13-án. A takarmánykukoricával 49 ezer forint/tonna áron kereskedhettek az árupiaci szekcióban. A fizikai piacra még nem gyűrűzött be a határidős árak változása. Az étkezési minőségű búza termelői ára 2014 márciusa óta 55-60 ezer forint/tonna között mozgott az AKI PÁIR adatai szerint. A takarmánykukorica termelői ára is tartotta a 45-50 ezer forint/tonna szintet. Az őszi búza betakarítása rövid időn belül megkezdődik, az új termés megjelenése a piacon várhatóan a gabonafélék árának csökkenését eredményezi.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum