2014. június 4.

AKI - A világ legnagyobb borimportőr országai Németország, Nagy-Britannia, Egyesült Államok, 2014. május

Az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának (USDA) adatai szerint 2013-ban a világ vezető borexportőre és -importőre az Európai Unió volt, 18,8 millió hektoliter bort szállított ki 10,9 milliárd USD értékben, míg behozatala 13,4 millió hektolitert tett ki (3 milliárd USD). Az EU-28 exportjában a palackos borok aránya volt a legnagyobb, ugyanakkor a borimport nagy része olyan lédig borokból állt, amelyeket az importőr országban palackoztak. 

Az EU-n belüli kereskedelem 14 százalékkal 49 millió hektoliterre nőtt 2007 és 2011 között. Ennek 42 százaléka házasításra használt lédig borokból állt: Olaszországból Németországba (4,9 millió hektoliter) és Franciaországba (0,7 millió hektoliter); Spanyolországból Franciaországba (2,7 millió hektoliter), Németországba (1,5 millió hektoliter) és Olaszországba (1,2 millió hektoliter), továbbá Portugáliába (0,8 millió hektoliter). A palackos borok aránya 2007 és 2011 között 52 százalékról 49 százalékra csökkent.

Az EU harmadik országokba irányuló borexportja nem változott 2007 és 2009 között, majd a 2010-ben 23 százalékkal, 2011-ben további 11 százalékkal nőtt.Az EU vezető exportpiaca az Egyesült Államok volt 2013-ban: Franciaország (1,3 milliárd USD), Olaszország (1,2 milliárd USD) és Spanyolország (0,3 milliárd USD). Az Európai Unióból érkező borok az USA importjának 26 százalékát tették ki. Svájc (1,1 milliárd USD) az értéket tekintve a második legnagyobb importőre volt a közösségi boroknak.

Az EU-28 nem csak a világ legnagyobb borexportőre, hanem a legnagyobb importőre is. A főbb beszállítók Chile, a Dél-afrikai Köztársaság, Ausztrália és az USA. Az EU borbehozatala a harmadik országokból nem változott 2013-ban.

Az USA borkivitele az EU tagországaiba értékben kifejezve 17 százalékkal nőtt 2013-ban az egy évvel korábbihoz képest, mert a lédig, valamint a palackos borok ára egyaránt emelkedett. Az USA borexportjának 70 százaléka kaliforniai lédig borokból állt, amit Európában palackoztak helyi fogyasztásra. A lédig borok kereskedelme 2004 óta versenyképes maradt a csökkentett vámok, az alacsony szállítási-, valamint palackozási költségek miatt. Az USA több mint 408 ezer hektoliter lédig bort szállított Olaszországba, amelyet palackozás után az Egyesült Királyság és Németország piacain értékesítettek.

Franciaország borexportja 3 százalékkal 9,6 milliárd USD-re nőtt 2013-ban. Az export célországai az Egyesült Királyság, az USA, és Németország voltak. Az ország borimportja értékben kifejezve 793 millió USD volt 2013-ban, 8,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban, főleg a spanyolországi borszállítmányok csaknem 26 százalékos bővülése miatt. Portugália és Olaszország is fontos beszállítók voltak. Az USA 5,7 százalékkal részesedett Franciaország borimportjából. Az USAból importált borok többnyire Kaliforniából származtak - Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Zinfandel és Pinot Noir fajták - és elsősorban éttermekben forgalmazták azokat.

Olaszország borexportja 6 milliárd USD-re (+11 százalék) emelkedett 2013-ban, mivel megugrott a borok kivitele az USA-ba (+10 százalék), Németországba (+11 százalék) és az Egyesült Királyságba (+20 százalék). Az USA továbbra is Olaszország vezető borpiaca volt, 2013-ban 1,3 milliárd USD értékben. Ezt követte Németország, az Egyesült Királyság és Svájc. A borimport értéke 384 millió USD körül alakult (+9 százalék), mivel Spanyolország (+21 százalék), az USA (+35 százalék), a Dél-afrikai Köztársaság (+3 százalék), valamint Ausztrália (+527 százalék) vittek be bort az országba. A legnagyobb beszállítók Franciaország, Spanyolország, valamint az USA voltak, amelyek együtt a borimport 86 százalékát adták.

Spanyolország nettó borexportőr, kivitele 15 százalékkal 16,85 millió hektoliterre esett 2013-ban. A Franciaországba, Németországba, Kínába és Oroszországba szállított lédig borok piacot veszítettek a palackos borokkal szemben. Spanyolország legnagyobb piacai Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország és az USA voltak. Spanyolország borimportja 150 százalékkal 1,5 millió hektoliterre nőtt 2013-ban az alacsony készletek, továbbá a 2012. évi gyenge kínálat miatt.

Portugália borexportja 7 százalékkal 890 millió USD-re nőtt 2013-ban. Jelentősebb célországai közé tartoztak Franciaország, Angola, az Egyesült Királyság és az USA. Az import 47 százalékkal 142 millió USD-re emelkedett, elsősorban a spanyolországi (+67 százalék) szállítmányok bővülése miatt.

Görögország borexportja 2013-ban 71,6 millió hektolitert tett ki, 5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Németország 43, az USA 14 százalékkal részesedett az összes kivitelből. Az ország borimportja 8 százalékkal 32 millió hektoliterre nőtt. A főbb beszállítók Olaszország, Franciaország és Németország voltak.

Bulgária nettó borexportőr volt 2013-ban, noha a kivitel 2 százalékkal 55,4 millió hektoliterre csökkent az alacsony készletek miatt. A borok 26 százalékát Oroszországba szállították. Az import értéke 2009 óta csökkent, azonban 2012-ben és 2013-ban emelkedett. Bulgária 11 százalékkal 15,3 millió hektoliterre növelte behozatalát, mivel Franciaország (+34 százalék), Chile (+35 százalék) és Németország (+34 százalék) beszállításai növekedtek.

A világon a legtöbb bort Németország importálja, a behozatal értéke szerint a harmadik helyen áll az Egyesült Királyság és az USA után. A beszállítás az import borok magasabb egységára miatt 2013. január-november időszakában 2 százalékkal 13,7 millió hektoliterre csökkent az előző év hasonló időszakához képest. Az import értéke 8 százalékkal emelkedett, mivel 11 százalékkal több bort vásároltak az USA-ból. Németország 2012-ben 15 millió hektoliter bort importált, amelynek 57 százaléka lédig, 38 százaléka palackos és 5 százaléka gyöngyözőbor volt. Olaszországból, Spanyolországból, Franciaországból, a Dél-afrikai Köztársaságból és az USA-ból vásároltak borokat.

Az USA-ból 450 ezer hektoliter bor érkezett 2012-ben, 5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az USA-ból beszállított palackos borok aránya a 2006. évi 21 százalékról 2012-re 37 százalékra nőtt. Németország 2013. január-november között 3,7 millió hektoliter bort exportált, 1,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ennek az értéke 1,2 milliárd USD-t (+6,3 százalék) tett ki. Németország 2012. évi borexportja 3,9 millió hektoliter volt: 78 százaléka palackos, 14 százaléka lédig és 8 százaléka gyöngyözőbor. Elsősorban Hollandiába, az Egyesült Királyságba, Svédországba, az USA-ba, valamint Lengyelországba szállítottak bort.

Az Egyesült Királyság a borok értékét tekintve a világ legnagyobb importőre volt 2013-ban, behozatala 5 százalékkal 4,3 milliárd USD-re csökkent, mivel Franciaországnak (-12 százalék), Ausztráliának (-19 százalék) és az USA-nak (-24 százalék) csökkent a kínálata. A vezető beszállítók Franciaország és Olaszország voltak. Az Egyesült Királyság exportja 618 millió USD-re rúgott 2013-ban. A főbb célországok Hongkong, Franciaország, Hollandia és Írország voltak.

Románia borimportja 7,5 százalékkal 44,8 millió USD-re esett 2013-ban, főként Spanyolország beszállításának (-60 százalék) csökkenése miatt. A borexport 10 százalékkal 19,6 millió USD-re emelkedett, mivel 58 százalékkal több bort szállítottak az Egyesült Királyságba. A célországok között szerepelt még Németország, Kína, Olaszország és az USA.

Ausztria borimportjának értéke 242 millió USD volt 2013-ban, 3 százalékkal emelkedett egy év alatt. A feladó országok Olaszország, Franciaország, Németország és Spanyolország voltak. Ausztria borexportja 18 százalékkal 118 millió USD-re nőtt 2013-ban, főként Svájc (+121 százalék) bővülő exportjának köszönhetően. A borok 85 százaléka az EU-ba, elsősorban Németországba (az export 73 százaléka) került. Ezenkívül Svájcba, az USA-ba és Hollandiába is szállítottak bort.

Horvátország borimportja 17,7 millió USD volt 2013-ban, ami 10 százalékos növekedést jelentett az előző évihez képest, köszönhetően Franciaország (+70 százalék) és Németország (+82 százalék) fokozódó beszállításainak. Az export csaknem 14 százalékkal 12,2 millió USD-re csökkent, mivel Németország (-25 százalék) és Kína (-71 százalék) importja visszaesett.

Szlovénia borimportja 11 millió USD-t tett ki 2013-ban, 8 százalékkal meghaladta az előző évit. Macedóniából kétszer annyi bort vásároltak, mint egy évvel korábban. Olaszországból, Franciaországból és Németországból is érkeztek borszállítmányok. Szlovénia borexportja 31 százalékkal 13,4 millió USD-re emelkedett a Csehországba és az USA-ba irányuló kiszállítások bővülése miatt.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum