2014. június 23.

AKI - A világ éves marhahústermelése 68 millió tonna 2013-ban

A FAO májusban megjelent rövid távú előrejelzése szerint a világ marhahústermelése 354 ezer tonnával 68 millió tonnára emelkedhet az idén a 2013. évihez képest. A jelentős szarvasmarhatartó országok közül az USA-ban és Ausztráliában várható a marhahústermelés csökkenése. Az Egyesült Államokban a száraz időjárás miatt a borjak extenzív tartásának körülményei romlottak, ami az állomány fogyását okozta. 

Ausztráliában a szárazság miatt több szarvasmarhát vágtak tavaly, ezért kisebb a vágómarha kínálata 2014-ben. Az ország egyes részein az idei évben is szárazságra számítanak, ezért a marhahús kibocsátása 4 százalékkal mérséklődhet. A marhahústermelés bővülésénél várhatóan nagyobb mértékben élénkül a globális kereskedelem. A marhahúsexport 3,5 százalékkal, a marhahúsimport 3,9 százalékkal emelkedhet az idei esztendőben az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A legnagyobb mértékben (+18 százalék) Kína marhahúsimportja nőhet, amely meghaladhatja az 1,2 millió tonnát az idén. A kínai fogyasztók fizetőképességének javulása és a tavalyi baromfiinfluenza járvány növeli a marhahús iránti keresletet az országban. A prognózis szerint az USA marhahústermelése 4,5 százalékkal 11,2 millió tonnára csökken 2014-ben az előző évihez képest, ez 1994 óta a legalacsonyabb mennyiség lenne. Emiatt a marhahúsimport 3,3 százalékkal növekedhet, ugyanakkor az export 2,6 százalékkal mérséklődhet.

Az USA-ban a szűk kínálat miatt a bika ára dollárban kifejezve 16 százalékkal emelkedett 2014 áprilisában az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 25 százalékkal nőtt 2014 áprilisában az előző év azonos időszakához képest. A Brazil Marhahús Exportőrök Szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúsexportja 14 százalékkal bővült az idei év első négy hónapjában 2013 azonos időszakához viszonyítva.

A legnagyobb importőrök Oroszország, Hongkong, Egyiptom és Venezuela voltak. A FAO előrejelzése szerint Brazília marhahústermelése 9,9 millió tonna, a marhahúsexportja 1,9 millió tonna (+7,8 százalék) körül alakulhat 2014-ben. A brazíliai szarvasmarha-állomány folyamatosan bővül a javuló termelékenység és az egyre jobb genetikai háttérnek köszönhetően. A kedvező exportár a szarvasmarhatartókat arra sarkallja, hogy a száraz időszakban kiegészítő takarmányokat biztosítsanak az állatoknak.

Argentína Mezőgazdasági és Halászati Minisztériumának (Minagri) adatai alapján Argentína marhahústermelése 2014 márciusában 4 százalékkal csökkent az előző évihez képest. A belső fogyasztás 3,5 százalékkal, a kivitel 22 százalékkal maradt el a 2013. márciusitól. A FAO prognózisa szerint Argentína marhahústermelése több mint 1 százalékkal 2,7 millió tonnára bővülhet az idén. A kormány exportkorlátozása a belső kereslet kielégítése érdekében lépett életbe, ami a termelés 93 százalékát köti le. A fogyasztók főként a kisebb súlyú, fiatal szarvasmarhák húsát részesítik előnyben, ami visszafogja a termelés növekedési ütemét.

Az Európai Bizottság adatai szerint a Közösség 10 százalékkal több élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2014 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Oroszország (19 százalék részesedés), Hongkong (9 százalék) és Ghána (7 százalék) voltak. A Hongkongba szállított mennyiség a kétszeresére nőtt, míg Oroszországba 35 százalékkal több marhahús került.

Az EU élőmarha- és marhahúsimportja 5 százalékkal csökkent 2014. január-márciusban 2013 azonos időszakához képest. A behozatal csaknem háromnegyede Brazíliából, Uruguayból és Argentínából származott. Az EU nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a vizsgált időszakban.

Az EU-ban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,7 euró/kg hasított hideg súly volt 2014 áprilisában, ami több mint 4 százalékos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 9 százalékkal, az üsző „R3” ára 4,3 százalékkal esett a megfigyelt időszakban.

A FAO előrejelzése alapján az EU marhahústermelése előreláthatóan 1 százalékkal 7,45 millió tonnára nő az idén. Az Unió marhahúsexportja csaknem 1 százalékkal, míg az importja 6,6 százalékkal emelkedhet.

Az AKI vágási statisztikája szerint Magyarországon a szarvasmarha vágása élősúlyban kifejezve 9 százalékkal csökkent 2014 első negyedévében az előző év azonos hónapjaihoz viszonyítva. A fiatal bikák és az üszők vágása egyaránt 27 százalékkal, míg a teheneké 10 százalékkal esett.

A KSH adatai szerint Magyarország élőmarha-exportja 19 százalékkal nőtt 2014 első negyedévében 2013 hasonló időszakához képest. A legtöbb szarvasmarhát Libanonba és Ausztriába szállítottuk. Az egyik legdinamikusabban fejlődő célpiacunk Libanon volt, ahova ötszeresére emelkedett az export a 2013. január és március között értékesített mennyiséghez képest. Magyarország marhahúsexportja 16 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Az összes marhahús 58 százalékát a főbb exportpiacokon, Hollandiában és Ausztriában értékesítettük. Az élőmarha-import 65 százalékkal csökkent január-márciusban a 2013. január-márciusihoz képest, míg a marhahúsimport volumene 19 százalékkal nőtt.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára nem változott jelentősen 2014 áprilisában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A vágótehén ára 15 százalékkal, a vágóüszőé 21 százalékkal esett. A termékpálya további fázisaiban is csökkentek az árak. A csontos marhahús frissen félben termék feldolgozói értékesítési ára 2 százalékkal, a csontos marhahús frissen negyedben (eleje) termék ára 12 százalékkal, a csontos marhahús frissen negyedben (hátulja) termék ára 4 százalékkal volt alacsonyabb a megfigyelt időszakban. A KSH adatai szerint a marha rostélyos fogyasztói ára nem változott számottevően 2014 áprilisában az egy évvel korábbihoz képest.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum