2014. június 2.

AKI - A sertéshúsimport értékben 14 százalékkal csökkent, 2014. május

A FAO májusban megjelent előrejelzése szerint a világ sertéshústermelése elérheti a 115,5 millió tonnát az idén, 1,1 százalékkal emelkedik a 2013. évihez képest. A növekedést főként a fejlődő országok (a világ sertéshústermeléséből több mint 60 százalékkal részesednek) kibocsátásának bővülése okozza. Emellett a fejlett országokban is nőhet a termelés. 

A világ sertéshústermelésének csaknem 50 százalékát adó Kína kibocsátása több mint 1,5 százalékkal emelkedhet az idén az erős kereslet és a kormány támogató politikája miatt. Ezen kívül több ázsiai ország (Vietnam, Fülöp-szigetek, Japán, Thaiföld, Indonézia) termelése növekedhet. A Koreai Köztársaság kibocsátása várhatóan 4 százalékkal mérséklődik a tenyészállatok létszámának csökkenése miatt, továbbá az újonnan bevezetett osztályozási rendszer is arra ösztönzi a vágóhidakat, hogy kisebb súlyú sertéseket vágjanak.

A globális sertéshús-kereskedelem lanyhulására számítanak a FAO szakértői, a fő exportáló országok (USA, EU) csökkenő kivitele és a meghatározó importőrök (Kína, Japán, Oroszország) keresletének lanyhulása miatt. A globális import és export hasonló mértékben, egyaránt 2 százalékkal csökken 2014-ben az előző évihez képest.

Az Egyesült Államokban a PED vírus okozta malacelhullások jelentenek problémát a sertéságazatban, ezért csaknem 2 százalékkal mérséklődhet a sertéshús-kibocsátás 2014-ben. Az USA sertéshúsexportja 3 százalékkal csökkenhet, ugyanakkor az importja 4 százalékkal lehet több az előző évinél. Az Amerikai Egyesült Államok Agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint az USA-ban a sertés ára 2,65 dollár/kg hasított súly volt 2014 áprilisában, ez 54 százalékos emelkedést jelent az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Brazíliában a sertés ára 2 százalékkal (5,03 brazil reál/kg hasított súly) növekedett 2014 áprilisában a márciusihoz képest, és 20 százalékkal volt magasabb, mint az előző esztendő azonos hónapjában. A Brazíliai Sertésés Baromfitenyésztők Szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 9 százalékkal nőtt 2014 áprilisában az egy hónappal korábbihoz viszonyítva, ugyanakkor 20 százalékkal volt több az előző év azonos hónapjában exportált mennyiségnél. A legfontosabb célpiacok Oroszország (31 százalék részesedés), Hongkong (26 százalék) és Angola (11 százalék) voltak. A FAO előrejelzése szerint Brazília sertéshús-kibocsátása 3,6 millió tonnára bővülhet az idén, 2 százalékkal haladhatja meg a tavalyi mennyiséget. A növekvő kínálat és a mérséklődő takarmányárak 5 százalékkal növelhetik a nemzetközi piacon értékesített brazíliai sertéshús mennyiségét.

Az Európai Bizottság adatai szerint az Unió 9 százalékkal kevesebb élő sertést és sertéshúst (438 ezer tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2014 első két hónapjában, mint egy évvel korábban. Az export fele Kínába, Hongkongba és Japánba irányult. Az oroszországi piacra 59 százalékkal kevesebb uniós élő sertés és sertéshús került. A Kínába szállított mennyiség 6 százalékkal csökkent, míg a Hongkongba irányuló 8 százalékkal nőtt. Az Unió sertéshúsimportjának (5,9 ezer tonna) 54 százaléka Svájcból érkezett. A behozatal 4 százalékkal esett a vizsgált időszakban.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,64 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2014 áprilisában, 4,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A frankfurti árutőzsdén a sertés májusi határidőre szóló jegyzése csökkent, a júniusi és a júliusi emelkedett 2014 21. hetén az egy héttel korábbihoz képest.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak átlagosan 1,6 euró/kg hasított súly árat fizettek a sertésekért 2014 21. hetében, az ár nem változott jelentősen az előző év azonos időszakához képest. A németországi, a hollandiai és a dániai vágóhidak (kivéve West Fleisch) átvételi árai stagnáltak az előző hetihez viszonyítva.

A FAO prognózisa szerint az EU sertéshústermelését már nem befolyásolja jelentősen a 2013. év elején bevezetett új állatjóléti szabályozás, amely az anyakocák tartására vonatkozik, ezért az Unió kibocsátása 22,8 millió tonna (+0,6 százalék) körül alakulhat 2014-ben. Az idén január vége óta érvényben lévő oroszországi importtilalom miatt az EU sertéshúsexportja várhatóan több mint 8 százalékkal csökken.

Az AKI vágási statisztikája szerint Magyarországon élősúlyban kifejezve 5 százalékkal nőtt a sertések vágása 2014 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest.

A KSH adatai alapján Magyarország élősertés-kivitele csaknem 19 százalékkal volt kevesebb 2014 január-februárjában az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiségnél. Legfőbb partnereink Románia, Szlovákia és Szerbia voltak. A Romániába és a Szlovákiába szállított mennyiség csökkent, míg Szerbiába csaknem háromszorosára nőtt a volumen. Az élősertés-behozatal az előző év azonos időszakának mennyiségétől 1,5 százalékkal maradt el. A legnagyobb beszállítók Németország, Szlovákia és Lengyelország voltak. A nemzetközi piacon csaknem 1 százalékkal több sertéshúst értékesítettünk. Legnagyobb mennyiségben Olaszországba és Romániába szállítottunk sertéshúst. A sertéshúsimport volumene 6 százalékkal, az értéke 14 százalékkal esett. A sertéshús csaknem 60 százaléka Németországból, Lengyelországból és Ausztriából származott.

A vágósertés termelői ára 478,34 forint/kg hasított súly volt 2014 áprilisában, 1,9 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 3,4 százalékkal volt magasabb 2014 áprilisában, mint egy évvel korábban. A KSH adatai szerint a sertéskaraj és a sertéscomb fogyasztói ára nem változott a megfigyelt időszakban.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum