2014. június 30.

AKI - A nyerstej exportára 7 százalékkal csökkent, 2014. június

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 104,97 forint/kg volt 2014 májusában, 14 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A nyerstej felvásárlása 9 százalékkal nőtt ugyanekkor. A fehérjetartalom 0,01 százalékpontos és a zsírtartalom 0,02 százalékpontos mérséklődése miatt a nyerstej ára 2 százalékkal csökkent májusban az áprilisihoz képest.

A nyerstej termelői ára az Európai Unóban és Új-Zélandon egyaránt 2 százalékkal csökkent, az USA-ban nem változott áprilisban a márciusihoz viszonyítva. Az USA-ban, májusban a nyerstej ára 2 százalékkal mérséklődött egy hónap alatt. A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 19. és a 24. hét között 14 százalékkal, Hollandiában ugyanebben az összehasonlításban 25 százalékkal nőtt.

Magyarországon a nyerstej kiviteli ára 99,52 forint/kg volt 2014 májusában, egy év alatt 7 százalékkal csökkent és 5 százalékkal maradt el a belpiaci ártól. A teljes nyerstej kivitele 13 százalékkal, ezen belül a termelők és a kereskedők nyerstejexportja 5,5 százalékkal, a feldolgozóké 15 százalékkal esett a vizsgált időszakban.

A Trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 10 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 13 százalékkal, a tejfölé 14 százalékkal, a tehéntúróé 18 százalékkal emelkedett 2014 májusában az előző év azonos hónapjához képest. A KSH adatai szerint a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej fogyasztói ára 7 százalékkal, a Trappista tömbsajté 12 százalékkal nőtt ugyanebben az összehasonlításban.

Hollandiában a nyerstej azonnali (spot) piaci ára áfaval és szállítási költséggel 37 euró/100 kg volt a 24. héten. Az olaszországi Veronában a nyerstej azonnali (spot) piaci ára június 16-án áfa és szállítási költség nélkül 41,5 euró/100 kg, a Németországból és Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 40,5 euró/100 kg, a fölözötté 25,5 euró/100 kg volt.

Olaszországban, Lodi városában június 9-én a nyerstej azonnali (spot) piaci ára áfa és szállítási költség nélkül, 60 napos fizetési határidővel 39,5 euró/100 kg, a 3,6 százalék zsírtartalmú Franciaországból származó nyerstejé 36,5 euró/100 kg, a Németországból származóé 38,5 euró/100 kg, a fölözötté 21,25 euró/100 kg volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír és 3,4 százalék fehérje beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj és sovány tejpor jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 3 százalékkal, a fehérjeérték 6,5 százalékkal csökkent, így az alapanyagérték 5 százalékkal volt alacsonyabb 2014 májusában az előző havihoz képest.

A világpiacon a teljes tejpor értékesítési ára (FOB Óceánia) a 23. héten az 5. hetinél 24 százalékkal, az ömlesztett vajé a 9. hetinél 19 százalékkal, a sovány tejporé a 7. hetinél 23 százalékkal volt alacsonyabb, míg a Cheddar sajté a 21. hetinél 1 százalékkal volt magasabb.

Németországban az ömlesztett vaj és a sovány tejpor ára 2014 24. hetén a 22. hetihez képest egyaránt 2 százalékkal nőtt. A kempteni árutőzsdén a 25 kg kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 347,5 euró/100 kg, a 25 kg kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 294 euró/100 kg volt. Az intervenciós árszintnél az ömlesztett vaj ára 57 százalékkal, a sovány tejporé 68 százalékkal volt magasabb a vizsgált héten.

A FAO májusi előrejelzése szerint a globális tejtermelés 2,1 százalékkal 783 millió tonnára nő 2014-ben az előző évihez képest. Az Egyesült Államok tejkibocsátása 2,4 százalékkal, Kínáé 2 százalékkal, az Európai Unióé 1,5 százalékkal emelkedhet. India tejtermelése a 2014/2015. gazdasági évben (április-március) 4,9 százalékkal, Új-Zélandé a 2013/2014. gazdasági évben (június-május) 7 százalékkal növekedhet, míg Ausztráliáé a 2013/2014. gazdasági évben (július-június) 1,8 százalékkal csökkenhet. Az ife előrejelzése szerint az EU tejfelvásárlása a FAO projekciójánál nagyobb mértékben, 3 százalékkal nőhet az idén. Az Ausztrál Tejterméktanács előrejelzése szerint Ausztrália tejtermelése a 2014/2015. gazdasági évben 2 százalékkal bővülhet.

A világpiaci tejtermékárak mérséklődtek 2014 áprilisában, mivel az északi félteke tejtermelése bővült, valamint Új-Zéland termelési szezonja elhúzódott, így az exportkínálat hirtelen emelkedett. A teljes tejpor ára a kínálat bővülése, valamint Kína magas készletszintje miatt csökkent. A vaj ára a termelés növekedése és a magántárolási támogatás megszűnése következtében esett. A sajt ára azért mérséklődött, mert a kínálat a bel- és külpiaci keresletnél jobban nőtt, a sajtkészlet magas szintre emelkedett és a sajt legfontosabb célpiacának számító Oroszország importtilalmat vezetett be az EU és Ukrajna sajtgyártóival szemben.

A világ egy főre jutó tej- és tejtermékfogyasztása várhatóan 0,9 százalékkal 108,2 kilogrammra emelkedik 2014-ben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az egy főre eső fogyasztás a fejlődő országokban 1,1 százalékkal, a fejlettekben 1,3 százalékkal növekedhet. A korábbi években a fejlődő országokban a fogyasztás bővülése nagyobb mértékű volt, mint a fejlett országokban, az idén azonban a tendencia megfordult. A fejlődő országokban az egy főre jutó fogyasztás (76,3 kilogramm/év) még mindig lényegesen elmarad a fejlett országokétól (223,1 kilogramm/év).

A tej- és tejtermékek exportja (tejegyenértékben kifejezve) Új-Zélandon 4 százalékkal, az EU-ban és az USA-ban egyaránt 3 százalékkal bővülhet 2014-ben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az ife elemzői szerint az EU-ban a készletek 2014 elején nagyon alacsony szintre süllyedtek, azonban a termelésbővülés hatására ismét emelkedhetnek. A vaj év végi zárókészlete 80 százalékkal, a sovány tejporé 111 százalékkal nőhet az idén az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A világpiaci kereslet élénkülése és a magas készletszint miatt az EU a többlettermelését a világpiacon értékesítheti. A kiszállítások növekedése 2013 utolsó hónapjaiban kezdődött, ami tovább folytatódott az idei évben is. Az összes export tejegyenértékben kifejezve az év első hónapjaiban történelmi csúcsot ért el, különösen a tejpor és a tejsavó kivitele nőtt jelentősen.

A tej- és tejtermékek importja (tejegyenértékben kifejezve) Algériában 11 százalékkal, Kínában 8 százalékkal, Oroszországban 3 százalékkal, Mexikóban és Indonéziában egyararánt 2 százalékkal lehet több, míg Szaúd-Arábiában 9 százalékkal eshet az idén az előző évi mennyiséghez viszonyítva.

A teljes tejpor kivitele Új-Zélandon 5,9 százalékkal élénkülhet, Argentínában 1,4 százalékkal, az Európai Unióban 2 százalékkal lanyhulhat. Kína importja várhatóan 8 százalékkal bővül. A kedvező árak miatt Észak-Afrika (Algéria, Nigéria), Latin-Amerika és a Karibi térség országai ismét visszatérhetnek a piacra.

A sovány tejpor kiszállítása az USA-ban 3,9 százalékkal, az Európai Unióban 14,5 százalékkal Indiában 5,4 százalékkal nőhet, míg Új-Zélandon 0,2 százalékkal csökkenhet. Kína, Mexikó, Indonézia, Oroszország és Algéria importja bővülhet az idei évben az előzőhöz viszonyítva. Az EU kivitelének erőteljes bővülését az okozza, hogy a magas vajárak sokkal jövedelmezőbbé teszik a sovány tejpor és a vaj termelését a teljes tejporhoz viszonyítva. Az elmúlt évben India sovány tejpor exportja jelentősen bővült, így a világ negyedik legnagyobb exportőrévé vált. Algéria importja emelkedhet az idei évben az előzőhöz viszonyítva.

A vaj exportja Fehéroroszországban 8,4 százalékkal, az Európai Unióban 4 százalékkal, Ausztráliában 2,8 százalékkal, Új-Zélandon 0,8 százalékkal haladhatja meg, míg az Egyesült Államokban 4,2 százalékkal maradhat el az egy évvel korábbi mennyiségtől. Oroszországban, Kínában, Szaúd-Arábiában, az EU-ban és Iránban az import növekedése várható 2014-ben.

A sajt külpiaci értékesítése az USA-ban 13 százalékkal, Új-Zélandon 2,9 százalékkal, az Európai Unióban 2,5 százalékkal, Fehéroroszországban 1 százalékkal nőhet, míg Ausztráliában 0,2 százalékkal, Szaúd-Arábiában 1,9 százalékkal csökkenhet. Az EU marad a legnagyobb sajtexportőr, a globális kivitel harmadát adhatja. Oroszország, Japán, az USA és Szaúd-Arábia a világ sajtimportjából 42 százalékkal részesedhet.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum