2014. június 13.

AKI - A cukorfogyasztás növekedhet, a cukortermelés várhatóan csökken, 2014. június

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) májusi kitekintése szerint a globális cukortermelés az előző szezonhoz hasonlóan 182 millió tonna lehet a 2013/2014. gazdasági évben. A fogyasztás ugyanakkor a 2012/2013. gazdasági évit 4,1 millió tonnával múlhatja felül, 178 millió tonnára tehető. A fejlődő országokban a cukor kibocsátását 141,4 millió tonna körül várják, ami a 2012/2013. gazdasági évinél 1,2 százalékkal több. A fejlett országok termelése ezzel szemben 2,1 millió tonnával 40,7 millió tonnára csökkenhet.

Brazíliában a szélsőségesen száraz időjárás negatívan befolyásolhatja a cukornád hozamait. Az országban jelenleg 39,7 millió tonna cukortermelést valószínűsítenek a 2013/2014. gazdasági évre, 300 ezer tonnával kevesebbet, mint az előző szezonban. Azt, hogy a betakarított cukornádból mennyit használnak cukor előállítására, és mennyit etanolgyártásra, döntően az etanol és a cukor egymáshoz viszonyított áraránya határozza meg.

Az USA cukortermelése az előzőhöz hasonló (8,2 millió tonna) szinten maradhat a 2013/2014. gazdasági évben. A bőséges kibocsátás miatt a készlet/felhasználás aránya 22,6 százalékra nőhet a 2013/2014. gazdasági évben, szemben a 14,5 százalékos történelmi átlaggal.

Ázsia cukortermelése 1,3 százalékkal 69,4 millió tonnára emelkedhet a 2013/2014. gazdasági évben. Jóllehet Indiában az esőzések hatására nőtt a cukornád hozama, a cukornád ára körüli viták késleltetik a növény feldolgozását, így a cukortermelés félmillió tonnával 26 millió tonnára eshet a folyó évi szezonban. Kínában a cukornád termőterületének növekedése ellenére az ország déli régióiban uralkodó fagyos időjárás miatt a folyó szezonban a cukortermelés a 2012/2013. gazdasági év szintjén maradhat. A legfrissebb prognózis szerint a világ második legnagyobb cukorexportőrének számító Thaiföld cukorkibocsátása közel 10 százalékkal 11,3 millió tonnára emelkedhet a folyó évi szezonban.

Az Európai Unióban, különösen Franciaországban, Németországban és Lengyelországban a kedvezőtlen időjárás hatására – a legújabb prognózisok szerint – 16,7 millió tonnára csökkenhet a cukortermelés a 2013/2014. gazdasági évben. Az EU 2014-2020. közötti időszakra vonatkozó, már elfogadott Közös Agrárpolitikája szerint a cukorkvóták rendszere és a cukorrépa minimálárára vonatkozó szabályozás 2017 szeptemberétől megszűnik. A kvóta eltörlésével az EU önellátottsági szintje cukorból középtávon várhatóan nő.

Oroszországban a tárolók hiánya, illetve a korlátozott feldolgozási kapacitás már a rekord cukorrépa-termést hozó 2011/2012. gazdasági évben problémákat okozott, ezért az orosz gazdák nem növelték tovább a növény termőterületét. Ez (a várhatóan gyengébb idei termésátlagok mellett) a cukortermelés 21 százalékos esését (4,1 millió tonnára) eredményezheti a folyó évi szezonban.

A New York-i árutőzsdén a nyerscukor fronthavi jegyzése ismét 400 USD/tonna fölé emelkedett május közepén, amire március eleje óta nem volt példa. Ennek hátterében az állhat, hogy a legfrissebb előrejelzések szerint a 2014/2015. gazdasági évben mérséklődhet a globális cukortöbblet.

A brazíliai szélsőségesen száraz időjárás terméscsökkentő hatása miatt a korábban vártnál kevesebb lehet az ország cukortermelése, ugyanakkor Kína fogyasztása tovább nőhet, ami a globális cukormérleg és a készlet/felhasználás arányának romlását eredményezheti a következő szezonban. Az USA agrárminisztériuma (USDA) május közepén tette közzé a 2014/2015. gazdasági évre vonatkozó cukorpiaci várakozásait, ez valamelyest megnyugtatta a kedélyeket a piacon, és a nyerscukor legközelebbi határidőre szóló jegyzése 380 USD/tonna körül stabilizálódott május végén.

A londoni árutőzsdén a fehércukor fronthavi jegyzése követte a New York-i változásokat: május 13-án féléves csúcsot döntött (494 USD/tonna), majd 470 USD/tonna körüli szintre esett a hónap végére.
A KSH adatai szerint Magyarországon a kristálycukor fogyasztói ára 235 forint/kg volt 2014 áprilisában, ami 19 százalékos csökkentést jelentett az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum