2014. június 3.

AKI - A baromfivágások száma 11 százalékkal növekedett, 2014. május

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) májusban megjelent előrejelzése szerint a tavalyi mérsékelt bővülés után, 2014-ben 1,6 százalékkal 108,7 millió tonnára emelkedhet a globális baromfihús-termelés. 

Az Amerikai Egyesült Államokban várhatóan 20,6 millió tonnára nő a baromfihús kínálata,
ami 1,8 százalékkal haladja meg a 2013. évit. Kínában továbbra is érződik az előző évben megjelent H7N9 madárinfluenza negatív hatása: a prognózis szerint 1,5 százalékkal csökken a baromfihús iránti kereslet és 1,7 százalékkal kevesebbet termelnek ( 18,2 millió tonna) az idén. Oroszországban 8 százalékkal, Indiában 6 százalékkal bővülhet a kibocsátás 2014-ben.

A globális húskereskedelem 45 százalékát a baromfihús teszi ki, az elmúlt évtizedben volumenét tekintve megduplázódott a nemzetközi forgalma. A világ baromfihús-kereskedelmének növekedési üteme azonban lassul. Afrika behozatala 4,8 százalékkal bővülhet 2014-ben, meghatározó importőrök Angola, Ghána és a Benini Köztársaság.

Ezekben az országokban a fogyasztás növekedése a fizetőképes kereslet erősödésének köszönhető, továbbá a Dél-afrikai Köztársaság is jelentős kereskedelmi célpont a régióban. Ázsiában az import 3 százalékos növekedését prognosztizálják. A két legnagyobb vásárló, Kína és Japán baromfihús-behozatala stagnál, ugyanis a keresletet főleg belső termelésből elégítik ki. Szaúd-Arábiában, Irakban és az Egyesült Arab Emírségekben erőteljesen nő az érdeklődés a halal minősítéssel rendelkező baromfihús iránt.

Oroszország az elmúlt évtizedben jelentősen növelte a belső termelését, és 2014-ben 2 százalékkal kevesebb baromfihúst vásárolhat a világpiacról, mint egy évvel ezelőtt. Mexikó a kereslet élénkülése miatt 2 százalékkal több baromfihúst importálhat az idén 2013-hoz viszonyítva.

A vezető exportőrök közül az Egyesült Államok, Brazília és Kína mérsékelten bővítik a külpiaci értékesítésüket. Nagyobb arányban növeli a baromfihúsexportját Thaiföld, Törökország, Argentína, Ukrajna és Fehéroroszország. Thaiföld főleg Japánba és az EU-ba szállít csontozott baromfirészeket és készételeket; Törökország logisztikai előnyeit kihasználva halal baromfihúst szállít a Közel-Keletre, legfőképp Irakba; Argentína teret nyert a venezuelai piacon, de bővítette szállítmányait Kínába és a Dél-afrikai Köztársaságba.

Az Európai Unió baromfihúsimportja 1,5 százalékkal csökkent 2014. I-III. hónapban az előző esztendő azonos időszakához viszonyítva. A legnagyobb mennyiséget szállító Brazíliából 7 százalékkal több baromfihús érkezett az Unióba, ugyanakkor Thaiföldről 13 százalékkal, Chiléből 22 százalékkal, Kínából 21 százalékkal kevesebb baromfihúst importáltak. Az EU behozatalában a félkész- és késztermékek, valamint a sózott és fagyasztott baromfihúsok domináltak.

Az EU baromfihúsexportja 4,3 százalékkal csökkent 2014 első három hónapjában az előző év hasonló időszakához képest. A Dél-afrikai Köztársaságban (+20 százalék), a Benini Köztársaságban (+25 százalék) nőtt, míg Hongkongban (-4 százalék), Szaúd-Arábiában (-29 százalék), Oroszországban (-7 százalék) és Ukrajnában (-54 százalék) csökkent a kereslet az uniós baromfikészítmények iránt. Az EU exportpiaca kevésbé koncentrált, a tagországok jellemzően több fejlődő régióba szállítanak baromfihúst. A Közösség továbbra is nettó exportőr volt baromfihúsból.

Az Európai Bizottság adatai alapján 2014 első húsz hetében 193,3 euró/100 kg volt az egész csirke uniós átlagára, ami megegyezik az előző év hasonló időszakának árszintjével.

Az AKI vágási statisztikája szerint Magyarországon a baromfivágások száma 11 százalékkal 41,8 millió darabra nőtt 2014 első negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Magyarországon a vágócsirke élősúlyos termelői ára (275,7 forint/kg) 8 százalékkal volt alacsonyabb 2014 első húsz hetében az egy évvel korábbinál. Az egész csirke feldolgozói értékesítési ára 492-ről 503 forint/kg-ra, a csirkecombé 491-ről 508 forint/kg-ra a csirkemellé 2 százalékkal 995 forint/kg-ra emelkedett a megfigyelt időszakban.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum