2014. május 6.

AKI - A juh-és kecskehústermelés 914 ezer tonna az Európai Unióban 2013-ban

Az Új-Zélandi Szarvasmarha és Juh Gazdasági Szolgálat tájékoztatása szerint Új-Zéland juhállománya 30,94 millió egyed volt 2013. június 30-án, 1 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az exportra szánt bárányok mennyisége 9,1 százalékkal csökkenhet és várhatóan 342 ezer tonna körül alakul a 2013/2014. évi szezonban (július-június), a vágások száma előreláthatóan 10 százalékkal 18,6 millióra esik. 

A Rabobank adatai szerint Új-Zéland északi szigetén a bárányárak folyamatosan magasabbak a folyó gazdasági évben, mint a déli szigeten, mivel északon a szárazabb időjárás nagyobb mértékben csökkentette az anyajuhok számát, így a kínálat is szűkebb. A bárány országos átlagára 5,34 új-zélandi dollár/kg vágott súly körül alakult márciusban, ami 24 százalékkal volt magasabb az előző esztendő azonos hónapjához képest.

Az Ausztrál Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatalának (ABARES) prognózisa szerint a juh- és bárányhús iránt elsősorban a hagyományos piacokon (közel-keleti országok, Kína) marad élénk a kereslet. Ausztrália juhállománya a 2013/2014. gazdasági év (július-június) végére 71,8 millió (-3 százalék) egyedre mérséklődik, ugyanakkor az elemzők szerint a 2018/2019. évi szezonra eléri a 75 milliót. Az előrejelzés szerint Ausztráliában a kínálat szűkülése miatt a bárány ára 15 százalékkal emelkedik a 2013/2014. gazdasági évben az előzőhöz viszonyítva, a következő szezonban pedig 8 százalékkal növekedhet az ár.

Ugyanakkor a bárány kínálatának bővülése mérsékelheti az árakat a 2018/2019. évi szezonra. Az exportra szánt bárányok mennyisége 5 százalékkal 211 ezer tonnára emelkedhet a folyó szezonban. A következő gazdasági évben 9 százalékkal eshet vissza az export volumene, majd folyamatos növekedés várható 2018/2019-ig.

Ausztráliában a bárányhús árának emelkedése miatt az egy főre jutó bárányhúsfogyasztás 9,3 kg-ra csökkenhet a folyó gazdasági évben, és a 2018/2019. évi szezonra is hasonló mennyiség várható. Új-Zéland jelentős előnyökkel rendelkezik Ausztráliával szemben a két fő exportpiacon, Kínában és az Európai Unióban. A Kína és Új-Zéland között létrejött szabadkereskedelmi egyezmény miatt a bárányhús vámtarifája folyamatosan csökken, és 2016-ra megszűnik, míg az ausztráliai bárányhúst 12-23 százalékos vám terheli. Emellett az EU-ba tízszer nagyobb mennyiségű bárányhúst szállíthat Új-Zéland, mint Ausztrália.

Az Európai Bizottság előzetes adatai szerint az Unió juh- és kecskehústermelése 914 ezer tonnára csökkent 2013-ban az előző évi 920 ezer tonnához képest. Az EU juh és kecske (élő állat és hús) importja 5 százalékkal 211,7 ezer tonnára emelkedett, a legnagyobb beszállító Új-Zéland volt. A nemzetközi piacon értékesített juh- és kecskehús, valamint élő állat mennyisége 34 százalékkal nőtt 2013-ban 2012-höz képest. Az export csaknem kétharmada Líbiába és Hongkongba irányult.

Az Európai Bizottság rövid távú előrejelzése szerint a Közösség juh- és kecskehústermelésének 0,5 százalékos csökkenése várható 2014-ben az előző évihez képest, 2015-ben további 1 százalékos mérséklődésére számítanak az elemzők. A juh- és kecskehúsimport 6 százalékkal csökkenhet, mivel Új-Zélandon a szárazság miatt fogyott a juh- és bárányállomány. Az egy főre eső juh- és kecskehúsfogyasztás 1,8 kg lehet az idén és 2015-ben is.

Az Európai Bizottság hosszú távú előrejelzése alapján az EU juh- és kecskehústermelése a következő tíz évben folyamatosan csökkenni fog, és 851 ezer tonna lesz 2023-ban, 8 százalékkal kevesebb, mint 2012-ben. Az Unió juh- és kecskehúsimportja 9,5 százalékkal érhet el magasabb szintet a vizsgált időszakban. A régi tagországokban a juh- és kecskehús fogyasztásának 5 százalékos csökkenése várható 2023-ra 2012-höz képest. Az új tagországokban 2015-ig emelkedhet a fogyasztás, ezt követően stagnál.

Az EU-ban a könnyű bárány ára a szezonális hatásoknak megfelelően 3,6 százalékkal volt alacsonyabb 2014 első negyedévében, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a nehéz bárány ára 12 százalékkal emelkedett. Olaszországban átlagosan 5,6 eurót fizettek a könnyű bárányért kilogrammonként az első negyedévben, ez több mint 8 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2013 azonos időszakában.

A KSH adatai szerint Magyarország juhállománya 1,238 millió egyed volt 2013. december elsején, 4,5 százalékkal emelkedett a 2012. decemberihez képest. Az anyajuhok létszáma 2,8 százalékkal 889 ezer egyedre nőtt. A juhot tartó egyéni gazdaságok száma 23,9 ezerre csökkent (-19 százalék az előző évihez képest), a gazdasági szervezeteké 415 volt (+1,2 százalék). Az egyéni gazdaságokban átlagosan 45 (+28,6 százalék), a gazdasági szervezeteknél 382 (+1 százalék) juhot tartottak. Az AKI vágási statisztikája szerint a juh vágása vágósúlyban 8,5 százalékkal, ezen belül a bárányé 27 százalékkal nőtt 2013-ban az egy esztendővel korábbihoz viszonyítva.

A Magyarországon született bárányok legnagyobb része exportra kerül. A KSH adatai szerint 2013-ban csaknem 10 százalékkal kevesebb bárányt szállítottunk a nemzetközi piacra az előző évihez viszonyítva. A magyarországi bárány legnagyobb piaca továbbra is Olaszország volt, amelynek a kivitelen belüli részaránya 81 százalék körül alakult, szemben a 2012. évi 72 százalékkal. Magyarországon a könnyű bárány ára 2014 első negyedévében 3 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Húsvét előtt várhatóan élénkül a kereslet, ami az árak további növekedését eredményezheti.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum