2014. május 27.

AKI - A dél-európai országokban csökken a borfogyasztás, 2014. május

Az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának (USDA) adatai szerint az EU-28 egy főre jutó borfogyasztása évtizedek óta csökken, főleg a dél-európai országokban, ahol a változó ízlés és életstílus, valamint az alkoholellenes kampányok is hatással voltak a keresletre. 

Az északi tagországokban a borfogyasztás nem változott, vagy enyhén nőtt, a fogyasztás középpontjában elsősorban a márkás borok, az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel rendelkező borok, továbbá az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok állnak.

A másik lényeges változás, hogy a lédigborok iránt élénkült a kereslet az alacsonyabb szállítási költségek miatt. Az EU-ban a bor ipari felhasználása főként a lepárlás támogatása miatt a 2006/2007. évi 33 millió hektoliterről 2009/2010-re 26 millió hektoliterre esett. A bor ipari felhasználása az alábbiak szerint alakult: 13 millió hektoliter bor lepárlása a szeszipar részére; 5-6 millió hektoliter bor alkohollá való lepárlása üzemanyag vagy más nem iható célokra és 3-4 millió hektoliter bor lepárlása ecet készítéséhez.

Franciaország Európa legnagyobb borfogyasztója, habár 1960 óta csökken az egy főre jutó fogyasztása, amely jelenleg évi 46,4 liter körül alakul. A francia fogyasztók 2012-ben a borok 60 százalékát a hipermarketekben szerezték be. Ezek fele vörösbor volt (2,8 milliárd USD értékben), ezt követték a rozéborok (1,16 milliárd USD) és a fehérborok (1 milliárd USD). A forgalmazott borok 73 százaléka ellenőrzött eredetű volt (3,7 milliárd USD). A földrajzi jelzés nélküli borok eladása értékben 10,6 százalékkal 212 millió USD-re csökkent. Olaszországban az egy főre jutó borfogyasztás 2013-ban nem érte el a 40 litert, jelentősen elmaradt a 2007. év 45 liter és az 1970-es évek 110 liter fogyasztásától.

A legutóbbi felmérések szerint a fogyasztók borválasztásának meghatározó tényezői a borok olaszországi eredete és a borászat ismerete. A gazdasági megszorító intézkedések ellenére a vásárlók a magasabb minőségű, azonban alacsonyabb árú borokat keresték. Németországban a borfogyasztás az utóbbi években 19,3 és 20 millió hektoliter között alakult. Az egy főre jutó fogyasztás 23,8 és 24,4 liter között változott.

Összehasonlításképpen a sör esetében az egy főre jutó fogyasztás 106 liter. A németországi háztartások 2012-ben 11,2 milliárd eurót költöttek alkoholos italokra. Ezen belül a bor és a pezsgő a kiadások 40 százalékát tette ki, a sör 29 százalékát, a szeszes italok 25 százalékát. A háztartások 60 százaléka vásárolt vörös-, 30 százaléka fehér- és 10 százaléka rozéborokat.

Az Egyesült Királyság borfogyasztása a jövedéki adó emelkedése miatt 1 százalékkal csökkent 2013-ban. A fogyasztók vásárlóereje 2014-ben is komoly nyomásalatt marad. Míg a fogyasztók egy része a kevésbé drága borokat részesíti előnyben, sokan inkább csökkentik a fogyasztásukat és a magasabb minőségű borokat választják.

A vörösborok 70 százalékát 6,6-11,6 USD/liter, a fehérborok 79 százalékát 6,2-11,5 USD/liter közötti áron kínálták. A kevésbé drága pezsgő piaci részesedése 13 százalékra emelkedett. A pezsgő 74 százalékát 10,7-16,5 USD/liter közötti áron értékesítették. A rozéborokat a fiatalabb és árérzékenyebb vevők választották. A rozéborok 97 százaléka 11,5 USD áron kelt el. A borok fő értékesítési csatornái a szupermarketek voltak, mivel a fogyasztók a kiadások mérséklésére törekedtek.

Spanyolország borfogyasztása csökkent az utóbbi néhány évben, jelenleg 19,9 liter fejenként. A háztartások borfogyasztása 3 százalékkal nőtt 2013-ban, mivel kevesebbet költöttek házon kívüli fogyasztásra.

Portugália éves egy főre jutó borfogyasztása a harmadik legnagyobb (42,5 liter) az Európai Unióban Luxemburg és Franciaország után. A borfogyasztás az utóbbi három évben nem változott, 4,7 millió hektoliterre tehető, ami becslések szerint csökkenni fog, mivel megszűnnek a lepárlási kifizetések és a borok nagyobb hányada kerül exportra.

Görögországban a gazdasági válság következtében 7 százalékkal 2,9 millió hektoliterre csökkent a borértékesítés 2012-ben. Az egy főre jutó borfogyasztása 25 liter. A görögök kevesebb bort fogyasztottak és az olcsóbbakat részesítették előnyben. A fehér- és a rozéborokat főként a nyári hónapokban, míg a vörösborokat télen fogyasztották.

Ausztria borfogyasztása 2,7 millió hektoliter volt a 2011/2012. borpiaci évben. Az egy főre jutó fogyasztás 30,5 liter körül alakult. Ausztria a nemzeti bortermelésének mintegy háromnegyedét fogyasztja el. Ipari felhasználásra 50 ezer hektoliter bor kerül. Ausztriában nőtt az otthoni borfogyasztás, mivel alacsonyabb a költsége és így elkerülhető az ittas vezetéssel járó büntetés. Egyre több minőségi bort vásárolnak a fogyasztók a földrajzi jelzés nélküli és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok rovására.

Horvátország egy főre jutó borfogyasztása jelenleg 28 liter. Az utóbbi években áramlani kezdett az országba a külföldi bor. Az életszínvonal növekedése miatt várhatóan tovább fejlődik a borpiac. Ez különösen igaz a közepes, illetve a magas minőségű borok szegmensében, és a zágrábi fogyasztók esetében, akiknek magasabb a jövedelme és új borokat és ízeket szeretnének kipróbálni. Románia egy főre jutó borfogyasztása a 2011. évi 27 literről 2012-re 24,3 literre csökkent. A termelés növekedése miatt 2013-ra a fogyasztás bővülését jelezték. A román borfogyasztók 60-70 százaléka a fehérbort részesíti előnyben a vörös- és rozéborokkal szemben.

Magyarországon a borfogyasztás évtizedek óta tartó csökkenése lelassult az utóbbi néhány évben a minőségi és az importborok keresletének élénkülése, valamint a sör árának emelkedése miatt. A fogyasztás 20 százaléka házi borkészítésből származik, ez az arány előreláthatóan nőni fog. A borfogyasztás 3 millió hektoliter körül alakul évente, ebből 0,9 millió hektoliter a palackos br. Bulgáriában a 2009. évi 6,7 literről 2012-re 5,5 literre csökkent az egy főre jutó borfogyasztás. A csökkenés főként a vörösborokat érintette.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum