2014. május 12.

AKI - A búza, kukorcia és árpa termése 8 százalékkal növekedett az Európai Unióban, 2014. április

Az Európai Unióban jelentősen nőtt a gabonafélék kibocsátása a folyó, 2013/2014. gazdasági évben az előzőhöz képest. A Tallage francia piacelemző cég adatai szerint a búza, a kukorica és az árpa együttes termése megközelítette a 260 millió tonnát, ez 21 millió tonnával haladta meg az egy évvel korábban betakarított mennyiséget. 

Takarmányozásra 137,7 millió tonna (ebből ipari keveréktakarmány előállításához 74 millió tonna) gabonát használhatnak fel a folyó évi szezonban, 3,4 millió tonnával többet, mint az előzőben. A keveréktakarmányok összetételében számottevő változás nem várható. A szója-, a repce- és a napraforgódarából összesen 49,1 millió tonnát keverhetnek a tápokba a folyó gazdasági évben, az egy évvel korábbinál 2,2 millió tonnával többet.

A következő, 2014/2015. gazdasági évi várakozások szerint a három megfigyelt gabonaféle együttes termése a Közösségben a jelenlegihez hasonlóan alakul. Takarmányozási célra 138,7 millió tonnát használhatnak, ami 1 millió tonna bővülést jelentene. Az elemzők arra számítanak, hogy az egy évvel korábbihoz képest kisebb mennyiséget használnak kukoricából (37,4 százalék) és árpából (26,4 százalék), ugyanakkor többet búzából (36,2 százalék). A három legfontosabb olajmagdarából 49,7 millió tonna kerülhet a keveréktakarmányokba, köszönhetően a szója- és a napraforgódara bővülő felhasználásának. Magyarországon a KSH tájékoztatása alapján 5 millió tonna búza, 6,7 millió tonna kukorica és 1,1 millió tonna árpa került a magtárakba 2013-ban, a 2012. évit összesen 3 millió tonnával meghaladó mennyiség.

Az előző gazdasági évi árrobbanást követően a folyó szezon bőséges gabonatermése jelentős áresést eredményezett az alapanyagok és a feldolgozott termékek piacán egyaránt. Az Európai Unióban a takarmánybúza termelői ára 25, a takarmánykukoricáé 27, a takarmányárpáé 24 százalékkal zuhant 2014 februárjában az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A hatás a takarmánykeverékek árába is begyűrűzött, a tavalyival összehasonlítva a hízósertéstápot átlagosan 18, a brojlertápot 14 százalékkal olcsóbban szerezték be az állattartók az év elején. A magyarországi alapanyagok ára 2013 második felében érte el a legalacsonyabb szintjét, ugyanakkor 2014 első hónapjaiban már emelkedés figyelhető meg. A takarmánybúza termelői ára 14, a takarmánykukoricáé 20 százalékkal volt alacsonyabb 2014 márciusában az előző év azonos időszakához képest. A hízósertéstáp feldolgozói értékesítési árában ez 15, a brojlertápéban 12 százalékos áresést okozott.

A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búzát közel 260 USD/tonnára értékelték április 15-én a hó eleji 250 USD/tonna körüli szinthez képest a legközelebbi lejáratra vonatkozóan. Az Agritel tájékoztatása szerint ugyanis Ukrajnában búzából 18,4 millió tonnát (-16,5 százalék), kukoricából 23,3 millió tonnát (-18 százalék) takaríthatnak be 2014-ben. A szovjet utódállamban a nemzeti fizetőeszköz az elmúlt 3 hónapban 50 százalékkal veszített vásárlóerejéből, ami az inputbehozatal csökkenését eredményezheti. A ráfordítások visszafogása kedvezőtlenül befolyásolhatja a búza és a kukorica idei kibocsátást.

A búza fronthavi jegyzése április 21-én 245 USD/tonna szintre esett Chicagóban az USA őszi
búza állományának minősítése (34 százalék jó) és az érkező csapadék hírére. A kukorica legközelebbi lejáratra szóló jegyzése 190-200 USD/tonna közötti sávban stabilizálódott április első felében, ez a 2013. évi betakarítás előtti szintnek felel meg. A jegyzés további emelkedésének a főbb termelő országokról szóló kedvező hírek szabtak gátat: Brazíliában a másodvetésű kukoricaállományok állapota jó, és az USA-ban a korábbi hideg, csapadékszegény időjárás után felmelegedésről és esőről adtak tájékoztatást, ami segíti a megkésett tavaszi munkák mihamarabbi elvégzését.

A párizsi árutőzsdén (MATIF) tonnánként 10 euróval 217,5 euró/tonnáig nőtt a búza fronthavi jegyzése, miután április 15-én – követve a chicagói trendet – 11 havi csúcsra tört és 221 euró/tonna fölé emelkedett. Noha a kukorica fronthavi jegyzése 190 euró/tonnáig erősödött április közepén, a tavalyihoz hasonló európai kukoricatermés és a versenyképes ukrajnai áru nyomás alá helyezhetik a termény árát a következő hónapokban.

A Tallage francia piacelemző vállalat arra számít, hogy az Európai Unióban 65,1 millió tonna kukorica kerülhet a tárolókba idén, az előző évit csaknem 1 millió tonnával meghaladó mennyiség. Az ukrajnai kukoricára 176-178 euró/tonna áron szerződtek április/májusi szállítással április közepén, ami a romániai áruval versenyez: Constanta kikötőjét 176-180 euró/tonna áron (FOB) hagyta el a termény.

Magyarországon a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójának forgalma messze elmaradt a tavalyitól. Március eleje óta kissé emelkedett a malmi búza és a takarmánykukorica legközelebbi lejáratra szóló jegyzése, ugyanakkor a takarmánybúzáé nem változott. A malmi búzával tonnánként 58 ezer, a takarmánybúzával és a takarmánykukoricával 52 ezer és a takarmányárpával 49,7 ezer forint/tonna áron kereskedhettek április 18-án. Az AKI PÁIR adatai szerint a gabonafélék termelői ára kissé nőtt 2014 15. hetén az előzőhöz képest. Az étkezési búzáért tonnánként 58,4 ezer, a takarmánykukoricáért 50,1 ezer forintot fizettek a feldolgozók, az előző év azonos időszakához viszonyítva 9-17 százalékkal kevesebbet.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum