2014. május 30.

AKI - A búza helyett a kukoricát használják egyre inkább az állatok takarmányozásához a világon, 2014. május

Az USA agrárminisztériuma (USDA) május elején közzétette a 2014/2015. évi szezonra vonatkozó gabonapiaci várakozásait. A prognózis szerint a búza globális termelése nem éri el az előző gazdasági évi rekordot, és a világpiacon is kevesebb termény fordul majd meg. A búza felhasználása várhatóan világszerte csökken, mivel egyes országok egyre nagyobb arányban helyettesítik az olcsóbb kukoricával az állatok takarmányozásában. A 2013/2014. évi szezon kínálati piaca után egyensúlyi helyzet kialakulását prognosztizálják az USDA elemzői, hiszen a felhasználást éppen felülmúló búzatermésre számítanak. 

A májusi előrejelzés szerint 697 millió tonna búzát takaríthatnak be a világon a 2014/2015. gazdasági évben, ez 17 millió tonnával múlná alul az előző szezon mennyiségét. A legnagyobb termelők közül a kibocsátás előreláthatóan az Európai Unióban (+1,6 millió tonna), Kínában (+1,3 millió tonna) és Indiában (+500 ezer tonnára) növekszik. Az Amerikai Egyesült Államokban a búza termőterületén uralkodó szélsőséges időjárás miatt a tavalyinál 4,5 millió tonnával kevesebb, 53,4 millió tonna termény kerülhet a magtárakba az idén. A fekete-tengeri régió országainak együttes kibocsátása 76,5 millió tonnára csökkenhet.

Európában az enyhe tél és a bőséges tavaszi csapadék kedvezett az őszi vetésű növények fejlődésének. A Tallage adatai szerint több búzát takaríthatnak be az Egyesült Királyságban (+3,2 millió tonna), míg Németországban, Spanyolországban, Franciaországban, Romániában kisebb kibocsátást várnak. Magyarországon a tavalyinál gyengébb hozamokra számítanak (-9 százalék), ezért az idén 400 ezer tonnával kevesebb termény kerülhet a tárolókba.

A 2014/2015. gazdasági évben 151,6 millió tonna búza cserélhet gazdát a világpiacon, ami közel 7 millió tonnával kevesebb a 2013/2014. évi szezon volumenénél. Az Európai Unió a kivitel csökkenése (-8,3 százalék) ellenére visszaszerezheti vezető pozícióját a búzaexportőrök között: várhatóan 27,5 millió tonna búza hagyja el a Közösséget. Ugyanakkor az USA 17,5 százalékkal kevesebb, vagyis 26 millió tonna búzát szállíthat ki. A 2013/2014. gazdasági év negatív rekordja után ismét számolni lehet az argentínai exporttal, 6,5 millió tonna búza kerülhet a nemzetközi forgalomba a délamerikai országból. A szovjet utódállamok közül Kazahsztán és Ukrajna az előző évi szezonhoz képest előreláthatóan 1-1 millió tonnával kevesebb, míg Oroszország 800 ezer tonnával több kenyérgabonát exportál az új gazdasági évben.

Az Európai Unió és a fekete-tengeri országok legfontosabb célpiacai továbbra is az észak-afrikai és a közel-keleti térségből kerülnek ki. A legnagyobb búzaimportőrnek számító Egyiptom behozatala – a 2012/2013. gazdasági évtől eltekintve – 10,5-11,7 millió tonna között mozgott a korábbi szezonokban, ami a következőben 10,8 millió tonnára rúghat. Algéria 6 millió tonna (-700 ezer tonna), Irán 4 millió tonna búzát (-2 millió tonna) importálhat a 2014/2015. gazdasági évben Kína behozatala a bővülő kibocsátás és a szűkülő felhasználás miatt a folyó gazdasági évet jellemző rendkívüli 7 millió tonnáról 3 millió tonnára eshet a következő évi szezonban.

Az USDA 2014/2015. gazdasági évre vonatkozó adatainak megjelenése látványos áresést eredményezett a chicagói (CME/CBOT) és a párizsi (MATIF) árutőzsdén egyaránt. A búza legközelebbi határidőre vonatkozó jegyzése a május eleji 270 USD/tonna (59 643 forint/tonna) szintről 250 USD/tonna alá (55 633 forint/tonna) süllyedt május közepére Chicagóban.

A francia fővárosban ugyanakkor 7 százalékkal 199 euró/tonnára (60 757 forint/tonna) esett a termény fronthavi jegyzése. A kukorica legközelebbi határidőre szóló jegyzése 200 USD/tonna (43 620 forint/tonna) fölé emelkedett május első napjaiban a chicagói árutőzsdén, ám a bőséges termésről szóló hírek következtében május közepére 190 USD/tonnára (42 281 forint/tonna) csökkent. Az USDA tájékoztatása alapján ugyanis kukoricából 979 millió tonna kerülhet a raktárakba világszerte a 2014/2015. gazdasági évben. A termény fronthavi jegyzése 3 százalékkal gyengült a párizsi árutőzsdén, 178 euró/tonna volt május közepén.

Magyarországon a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójának forgalma messze elmaradt az év eddig eltelt időszakában a tavalyitól, ami a jegyzések stabilizálódását eredményezte. A kedvező idei terméskilátások miatt a hosszantartó stagnálást követően a malmi és a takarmány minőségű búza jegyzése csak május első felében csökkent. Az augusztusi szállítású kenyérgabonát 50,5 ezer forint/tonna szinten jegyezték május közepén.

A terményt 2014. május 6-tól szeptemberi határidőre is le lehet kötni, tonnánként 51 ezer forintért. A takarmánybúzát ezzel egy időben 47 ezer forint/tonnára értékelték a BÉT-en az augusztusi lejáratra vonatkozóan. A szeptemberi szállítású termény jegyzése a május 5-i bevezetés óta 3000 forinttal 48 ezer forint/tonnára esett. A tavalyi betakarítású takarmánykukoricát (júliusi lejárat) tonnánként 51 ezer forintért lehetett lekötni, ugyanakkor az idei terméssel 48 ezer forint/tonna áron kereskedhettek. Az AKI PÁIR adatai szerint az étkezési búza áfa és szállítási költség nélküli termelői ára 56-58, a takarmánykukoricáé 50-52 ezer forint/tonna volt május elején.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum