2014. május 29.

AKI - Az üvegházi paradicsom nagybani piaci átlagára 38-40 százalékkal alacsonyabb, 2014. május

A primőr zöldségfélék szezonja korábban kezdődött az idén, mint 2013-ban. A Budapesti Nagybani Piacon a primőr zöldségfélék ára csökkent kora tavasszal. Az újburgonya termelői ára a megjelenéstől számított néhány hét alatt 70 százalékkal esett, így átlagosan 35 százalékkal kínálták alacsonyabb áron 2014 14-20. hetében az elmúlt év azonos időszakához képest. 

A tavalyi betakarítású belföldi, valamint a franciaországi burgonya ára alacsonyabb volt az év eddig eltelt időszakában, mint egy évvel korábban. Ennek oka, hogy Magyarországon és a kontinens többi országában is kevesebb burgonya termett 2013-ban, aminek hatására a betárolt készletek is alacsonyabbak.

A hajtatott primőr zöldségfélék közül a gömb paradicsom ára 1 százalékkal átlagosan 610 forint/kg-ra csökkent, míg a fürtös paradicsomé 1 százalékkal 683 forint/kg-ra nőtt 2014 1-20. hetében az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Ugyanakkor május első heteiben az árak jelentősen estek, így a 20. héten a gömb paradicsom termelői ára 40, a fürtösé 38 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi átlagártól.

A kilogrammos kiszerelésű hazai tölteni való édes paprikát átlagosan 14 százalékkal alacsonyabb (713 forint/kg) termelői áron kínálták az év első húsz hetében, mint 2013 azonos időszakában. A darabos kiszerelésű tölteni való paprika ára 3 százalékkal (88 forint/db), a hegyes paprikáé 9 százalékkal (105 forint/db) csökkent a vizsgált időszakban. A magyar tölteni való édes paprika növekvő felhozatala miatt az import termék eltűnt a kínálatból.

A gyökérzöldségek közül a 15. héten 210 forint/csomó leggyakoribb áron megjelenő primőr sárgarépának a hazai tárolási termék mellett versenytársa volt a belgiumi és hollandiai tárolási, valamint az olaszországi csomós termék is. A csomós kiszerelésű sárgarépa ára a megjelenést követően 80 forint/csomóra csökkent a 20. hétre, és ekkor 15 százalékkal kínálták alacsonyabb áron, mint egy évvel korábban.

A primőr petrezselyemgyökér termelői ára 6 százalékkal csökkent a 15. héten történő megjelenés (250 forint/csomó) és a 20. hét (235 forint/csomó) között. Versenytársa a tavalyinál magasabb áron kínált hazai tárolási termék volt.

A primőr fehér fejes káposztát az elmúlt évinél 28 százalékkal alacsonyabb (194 forint/kg) termelői áron értékesítették 2014 16-20. hetében a lényegesen alacsonyabb árfekvésű tárolási termék mellett. Az idei betakarítású kelkáposzta 370 forint/kg áron jelent meg a 16. héten a piacon, amelyet aztán a 17-20. héten 30 százalékkal alacsonyabb termelői áron kínáltak, mint egy évvel korábban. Április közepén az import (olaszországi és franciaországi) mellett a magyar primőr karfiol is megjelent a kínálatban. A belföldi primőr termék termelői ára 22 százalékkal maradt el (260 forint/kg) a 18-20. héten az egy évvel korábbitól.

A fejes saláta átlagára 20 százalékkal volt magasabb, átlagosan 141 forint/db 2014 első húsz hetében a tavalyihoz képest, miközben az import termék a 14. héttől eltűnt a kínálatból.

A belföldi kígyóuborka március elejétől volt jelen a Budapesti Nagybani Piacon. A belföldi kígyóuborka felhozatala bővült, ami az árak csökkenését és a spanyolországi termék kiszorulását eredményezte. A kígyóuborka termelői ára 26 százalékkal csökkent (329 forint/kg) 2014 10-20. hetében, a berakó uborkáé 24 százalékkal volt alacsonyabb (342 forint/kg) 2014 16-20. hetén, mint az előző év azonos időszakában.

A főzőtökfélék közül a primőr cukkini a 17. héten jelent meg a Budapesti Nagybani Piac kínálatában, amelyet átlagosan 28 százalékkal alacsonyabb (300 forint/kg) termelői áron kínáltak a 18-20. héten, mint egy évvel korábban. Az olaszországi cukkini nagykereskedelmi ára is csökkent. Az import versenytárssal nem rendelkező többi főzőtökféle (patisszon, bébitök, spárgatök) termelői ára is elmaradt a tavalyitól.

A kedvező időjárás miatt – Európa többi országához hasonlóan – Magyarországon is korábban, a 14. héten kezdődött a spárgaszezon. Az Európai Bizottság adatai alapján a spárgát alacsonyabb áron értékesítették 2014 áprilisában az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

A halványított spárga termelői ára 4 százalékkal, a zöld spárgáé 5 százalékkal csökkent 2014 17-20. hetében az egy esztendővel korábbihoz viszonyítva. A hazai spárgatermés 90 százalékát Németországban, Ausztriában, Svájcban és a skandináv országokban értékesítik.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum