2014. május 16.

AKI - Az Európai Unió baromfihúsexportja 3 százalékkal csökkent, 2014. április

Az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának (USDA) áprilisban megjelent becslése szerint a csirkehús globális termelése 85,3 millió tonna körül alakul 2014-ben, ami a novemberi előrejelzéshez viszonyítva 2 százalékkal kevesebb Kína, Oroszország, Brazília és az Egyesült Államok vártnál kisebb kibocsátsa miatt, de a 2013. évihez képest 1,4 százalékos bővülést jelent. 

Az USA-ban 1,8 százalékos növekedést követően rekord mennyiségű (17,3 millió tonna) csirkehús jelenhet meg a piacon az idén. Kínában a madárinfluenza megjelenése miatt a csirkehústermelés várhatóan 650 ezer tonnával 12,7 millió tonnára csökken 2014-ben a tavalyi mennyiséghez képest. A járvány 5 százalékkal visszafogta a keresletet és a fogyasztókat a helyettesítő termékek (vörös hús, hal) vásárlására ösztönözte. Brazília az előző évinél 3 százalékkal több, 12,7 millió tonna csirkehúst termel az idén.

A csirkehúsfogyasztás erőteljesebb növekedését a gazdasági bizonytalanság, a fokozódó infláció és a marha-, illetve a sertéshús kibocsátásának emelkedése korlátozza. Oroszországban 3,1 millió tonnára bővülhet a csirkehús kínálata az előrejelzés szerint, ami 3 százalékkal haladja meg a 2013. évit.

Indiában a belső kereslet élénkülésének, a bőséges takarmányellátásnak és az alacsony kukoricaáraknak köszönhetően 8 százalékkal 3,7 millió tonnára emelkedik a termelés 2014-ben. Az Európai Unióban 10 millió tonna csirkehús kerülhet a piacra. A franciaországi és spanyolországi csökkenést a Benelux államok, Németország és az Egyesült Királyság növekvő kibocsátása ellensúlyozza.

A világpiacról a legtöbb csirkehúst Japán (865 ezer tonna) és Szaúd-Arábia (860 ezer tonna) vásárolja 2014-ben. Irak az előrejelzés szerint 30 ezer tonnával több csirkehúst importálhat, így a behozatala várhatóan eléri a 730 ezer tonnát. Oroszország 530 ezer tonna csirkehúst szerezhet be külpiacokról 2014-ben, ami csaknem a fele a négy évvel korábbi mennyiségnek.

Az Európai Unió a 2013. évinél 4,3 százalékkal több (700 ezer tonna) csirkehúst vásárolhat a nemzetközi piacról. A világ csirkehús-kereskedelme tovább élénkül, 10,7 millió tonna körül várható a csirkehús globális exportja 2014-ben, ez 5 százalékkal több, mint 2013-ban volt. A legnagyobb csirkehúsexportőr, Brazília 3,4 százalékkal bővíti a kivitelét (3,6 millió tonnára). Az Egyesült Államok az előző évihez képest 2,2 százalékkal több, 3,4 millió tonna csirkehúst értékesíthet a világpiacon. Az Európai Unió várhatóan 1,1 millió tonna csirkehúst exportál 2014-ben.

Az Európai Unió baromfihúsimportja 5 százalékkal csökkent 2014. I-II. hónapban az előző esztendő azonos időszakához viszonyítva. A legnagyobb mennyiséget szállító Brazíliából 1 százalékkal több baromfihús érkezett az Unióba, ugyanakkor Thaiföldről 9 százalékkal, Chiléből 35 százalékkal, Kínából 38 százalékkal kevesebb baromfihúst importáltak. Az EU behozatalában a félkész- és késztermékek, valamint a sózott és fagyasztott baromfihúsok domináltak.

Az EU baromfihúsexportja 2,5 százalékkal csökkent 2014 első két hónapjában az előző év hasonló időszakához képest. A Benini Köztársaságban (+34 százalék), a Dél-afrikai Köztársaságban (+22 százalék) és Hongkongban (+7 százalék) nőtt, Szaúd-Arábiában (-27 százalék), Oroszországban (-6 százalék), a Ghánai Köztársaságban (-26) és Ukrajnában (-55 százalék) csökkent a kereslet az uniós baromfikészítmények iránt. Az Európai Unió továbbra is nettó exportőr volt baromfihúsból.

Az Európai Bizottság adatai alapján 2014 első tizenhat hetében 192,9 euró/100 kg volt az egész csirke uniós átlagára, 1 százalékkal maradt el az előző év hasonló időszakának árszintjétől.

Magyarországon a vágócsirke élősúlyos termelői ára (276 forint/kg) 8 százalékkal volt alacsonyabb 2014 első tizenhat hetében az egy évvel korábbinál. Az egész csirke feldolgozói értékesítési ára 492-ről 505 forint/kg-ra, a csirkecombé 491-ről 504 forint/kg-ra, a csirkemellé 2 százalékkal 994 forint/kg-ra emelkedett a megfigyelt időszakban.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum