2014. május 13.

AKI - Az EU almakészlete 17 százalékkal magasabb, 2014. április

A burgonya, valamint a tárolási zöldségfélék (vöröshagyma, fejes káposzta, sárgarépa) termése az EU-ban és Magyarországon is csökkent 2013-ban.

Magyarországon a tárolási zöldségfélék közül a fejes és vörös káposzta importja 95 százalékkal (38 tonnára) esett, a sárgarépáé és petrezselyemgyökéré 30 százalékkal (450 tonnára) csökkent 2014 januárjában az előző év azonos hónapjához képest. Ugyanakkor a fokhagyma behozatala 183 százalékkal (63 tonnára), a vöröshagymáé 57 százalékkal (1,01 ezer tonnára) nőtt a vizsgált időszakban.

A friss paradicsom beszállítása 6 százalékkal (1346 tonnára) emelkedett az év első hónapjában a spanyolországi és a hollandiai import növekedése miatt. A zöldpaprika behozatala viszont 34 százalékkal (937 tonnára) csökkent ugyanebben az időszakban.

A KSH adatai szerint a friss fogyasztásra szánt sárgarépa felvásárolt mennyisége 20 százalékkal (372 tonnára), a vöröshagymáé 38 százalékkal (454,2 tonnára), a fokhagymáé 4 százalékkal (54,9 tonnára) nőtt, ugyanakkor a fejes káposztáé 46 százalékkal (177,8 tonnára), a zöldpaprikáé 7 százalékkal (215 tonnára) csökkent 2014 első hónapjában az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A fejes és vörös káposzta exportja az ötödére (9,2 tonnára), a sárgarépáé 87 százalékkal (17,7 tonnára) esett, míg a vöröshagymáé 79 százalékkal (200 tonnára), a fokhagymáé 14 százalékkal (15,3 tonnára) bővült 2014. januárban az előző év hasonló időszakához képest. A paradicsom kivitele 19 százalékkal (44,7 tonnára) nőtt, zöldpaprikáé 95 százalékkal (3,0 tonnára) zuhant a megfigyelt időszakban.

A fehér fejes káposzta termelői ára 20 százalékkal csökkent. A fő tárolási termékek közül a petrezselyemgyökér termelői ára 39 százalékkal nőtt, a sárgarépáé 8 százalékkal csökkent.

A Budapesti Nagybani Piacon a burgonya termelői ára – az előző évi gyenge termés ellenére – alacsonyabb volt 2014 első negyedévében az elmúlt év azonos időszakához képest. A Franciaországból származó burgonyát magasabb áron kínálták január-március között, mint a belföldit.

A barna héjú vöröshagyma termelői ára kisebb mértékben (+27 százalék) emelkedett az import (németországi, ausztriai) termékhez képest (+40 százalék), így szűkült a különbség a belföldi és a külpiaci termék ára között.

A belföldi sárgarépa termelői ára, valamint az import (hollandiai, belgiumi) terméké is csökkent, a külföldi és a magyar termék ára között csökkent a különbség.

Az EU almakészlete 17 százalékkal volt több (1,01 millió tonna) 2014 februárjában, mint az előző év azonos hónapjában, ezen belül a Golden delicious fajta tárolási készlete 14 százalékkal (1 millió tonna) emelkedett.

A körte termése mind az Unióban, mind Magyarországon nőtt 2013-ban. Az uniós körtekészlet 66 százalékkal emelkedett (590 ezer tonna) 2014 februárjában az előző év azonos időszakához képest, amelynek több mint a felét a Conference fajta tette ki. Magyarországon a belföldi körte kínálata 32 százalékkal kevesebb (83 tonna) importtal egészült ki januárban, mint egy évvel korábban.

Magyarországon szakértők szerint 20 százalékkal kevesebb alma termett 2013-ban, mint egy esztendővel korábban. A KSH adatai szerint a friss alma behozatala 28 tonnáról 213 tonnára nőtt 2014 januárjában. Magyarországon az alma felvásárolt mennyisége 41 százalékkal (677 tonnára), a körtéé 35 százalékkal (6,7 tonnára) csökkent 2014. januárban. A friss alma felvásárlási ára 24 százalékkal (112 forint/kg), a körtéé 19 százalékkal (207 forint/kg) volt magasabb januárban az egy évvel korábbihoz képest.

Az étkezési alma exportja 25 százalékkal 847 tonnára csökkent, míg az étkezési körtéé 87 százalékkal 47 tonnára bővült az első hónapban 2013 januárjához viszonyítva. A Budapesti Nagybani Piacon az alma termelői ára (fajtától függően) 1-15 százalékkal alacsonyabb volt 2014 első negyedévében, mint egy esztendővel ezelőtt. Ugyanakkor a Mutsu fajta termelői ára 8 százalékkal, a Goldené 2 százalékkal volt magasabb. A magyar alma népszerűsítésére, a fogyasztás ösztönzése érdekében 2013 őszén kampány zajlott a Vidékfejlesztési Minisztérium közreműködésével.

A belföldi körte termelői ára fajtától függően eltérően alakult 2014 első negyedévében. A bőségesebb kínálat miatt a magyarországi Alexander fajta termelői ára 11 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától, míg a Pachamsé 2 százalékkal emelkedett. A Vilmos körte is jelen volt még a kínálatban, szemben az előző évvel. A belföldi körte mellett egész évben kapható a külpiaci termék is. A Budapesti Nagybani Piacon csökkent az import (olaszországi) körte nagykereskedelmi ára, amely magasabb volt a Magyarországon termett körte áránál.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum