2014. április 30.

AKI - A búza termésmennyisége várhatóan 2 százalékkal növekszik az Európai Unióban, 2014. április

A Nemzetközi Gabona Tanács (IGC) márciusi várakozásai szerint a búza globális termőterülete 2 százalékkal 224 millió hektárra nőhet az új, 2014/2015. gazdasági évben. Átlagos hozamokkal és időjárási feltételekkel számolva 700 millió tonna búzát takaríthatnak be világszerte a következő szezonban, ez újabb rekordot jelentene.

Az Európai Unióban a búzaállományok jó állapotban vannak. A jelenlegi várakozások szerint 144,8 millió tonna búza kerülhet a közösségi magtárakba, az előző évit 1,8 százalékkal meghaladó mennyiség.

Oroszországban a gazdák a csapadékos idő miatt a tervezettnél korábban hagyták abba 2013 őszén a vetést, és az idén a tavaszi búza területének növelésével próbálják kompenzálni a kiesést. Az őszi és a tavaszi változat együttes kibocsátása 2 százalékos csökkenéssel számolva 51 millió tonnára tehető.

Ukrajnában szintén az esős idő miatt rövidült le az őszi vetés ideje, ami 2,5 százalékkal kisebb
területet eredményezett. Átlagos hozamok mellett 20 millió tonna termés várható (-10 százalék).

Az USA-ban változékony volt a téli időjárás: míg középnyugaton az elmúlt 30 év leghidegebb telét vészelték át, addig a déli síksági területeken nagyon száraz és viszonylag enyhe volt az idő. A termőterület növekedése miatt 60 millió tonna kenyérgabona kibocsátásával számolnak az idén, ami 4 százalékkal több a tavalyinál.

A búza felhasználása világszinten 1 százalékkal 700 millió tonnára nőhet a 2014/2015. gazdasági évben. A változás elsősorban a takarmánycélú hasznosítás 4 millió tonnás emelkedéséből ered (137 millió tonnára). Az Európai Unióban az előző két szezonban az átlagosnál kevesebb búza került takarmányozásra, a jelenlegi várakozások szerint a felhasználás növekedésére lehet számítani.

A népesség és az egy főre jutó fogyasztás növekedése miatt – ami elsősorban Afrikában és Ázsiában várható – az élelmezési célú felhasználás 1 százalékkal 478 millió tonnára bővülhet. Az ipari célú felhasználás az EU etanol- és keményítőgyártásának növekvő igénye miatt csekély mértékben emelkedhet. A búza 2014/2015. gazdasági évi globális zárókészlete 190 millió tonna körül alakulhat, ami az előző szezonéhoz hasonló.

A világpiacon 143 millió tonna búza fordulhat meg az új gazdasági évben, ami 7 millió tonnával múlhatja alul a folyó év forgalmát. Ez elsősorban a kisebb kínai importnak, valamint az USA csökkenő exportjának az eredménye. Bár Egyiptomban a belföldi búza feldolgozásának növelésére törekszenek, az élelmiszeripar fokozódó igénye a korábbi évekhez hasonló, 10,2 millió tonna importot vetít előre. Brazília behozatala a várhatóan nagyobb kibocsátás következtében 7 millió tonna lehet.

A fekete-tengeri térség kivitele kissé csökkenhet: 30 millió tonna búzát szállíthatnak ki a 2014/2015. gazdasági évben. Az Európai Uniót 23,2 millió tonna búza hagyhatja el a következő szezonban. Az USA exportja főként a kínai import visszaszorulása miatt csökkenhet, de az argentínai export élénkülése is ezt erősíti.

Az IGC 175,5 millió hektárról 961 millió tonna kukorica betakarítását valószínűsíti a világon a 2014/2015. gazdasági évben, ami hasonló a folyó gazdasági év mennyiségéhez. Az USA-ban a vetésterület 2 százalékos csökkenése ellenére rekord, 360 millió tonna termésre számítanak. Az Európai Unióban a száraz, meleg idő a vetés korai megkezdését tette lehetővé a nyugati és déli tagországokban. Noha a vetésterület a tavalyinál 4 százalékkal kisebb lehet az idén, a 2013. évit kissé meghaladó, 65 millió tonna kukorica kibocsátásával számolnak.

Ukrajnában a rendkívül jó 2013/2014. évi szezon meghozta a gazdák vetési kedvét, ezért 4 százalékkal 5 millió hektárra nőhet a növény termőterülete az új gazdasági évben. Az előző évi rekord hozamok várhatóan nem ismétlődnek meg, azonban átlagos hektáronkénti termés mellett is 28 millió tonna kukoricát takaríthatnak be az idén.

A kukorica globális felhasználása 2 százalékkal 945 millió tonnára nőhet a 2014/2015. gazdasági évben. A húsfogyasztás növekedése, a bőséges kukoricakészletek és az alacsony árak a termény takarmánycélú felhasználásának további növekedését helyezik kilátásba. A folyó, 2013/2014. gazdasági évben a korábban kimerült készletek jelentős feltöltődésére lehet számítani, ami a következő szezonban is folytatódik az elmúlt 15 év legmagasabb szintjét érve el ezzel. A legnagyobb változás az USA-ban várható, ahol a zárókészletek további 50 százalékkal bővülhetnek a következő szezonban.

Az IGC prognózisa szerint a kukorica iránti globális kereslet a 2014/2015. évi szezonban is erős marad, 110 millió tonna termény fordulhat meg a világpiacon. Az igény növekedésére a kisebb ázsiai, észak-afrikai és latin-amerikai importőrök részéről lehet számítani, míg Japán, Mexikó és Kína kereslete változatlan marad, az EU – köszönhetően a nagyobb közösségi termelésnek – várhatóan kevesebbet vásárol a harmadik országokból.

A négy legnagyobb exportőr között továbbra is erős marad a verseny, és a hatalmas mobilizálható készletei miatt az USA visszaszerezheti vezető pozícióját.

A teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum