2012. április 23.

AKI - A marhahús világpiaca 2011

  • Az USDA adatai szerint a globális marhahústermelés nem érte el az 57 millió tonnát 2011-ben.
  • Az idei év elején a vágómarha uniós átlagára nem változott jelentősen az év végi árakhoz képest.
  • Magyarországon tovább emelkedett a vágómarha termelői ára 2012 első hónapjában.
Az Amerikai Egyesült Államok Agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint a globális marhahústermelés nem érte el az 57 millió tonnát 2011-ben, ami 0,5 százalékos csökkenést jelentett az előző évihez viszonyítva. A globális import 0,5 százalékkal csökkent, míg az export 1,5 százalékkal emelkedett.

Az USA marhahús-termelése 0,5 százalékkal 11,88 millió tonnára csökkent tavaly. Az Egyesült Államokban 90,8 millió szarvasmarhát és borjút számláltak 2012. január 1-jén, szemben az egy évvel korábbi 92,7 millióval. Az állomány fogyása miatt 2012-ben 5,7 százalékkal eshet vissza a marhahús-termelés. Az előrejelzések szerint az exportált mennyiség nem változik jelentősen, míg az import 2 százalékkal bővülhet.

Az USA exportjának kedvezhet, hogy Dél-Korea 2012-től 40 százalékra mérsékelte az amerikai marhahúsra kivetett importvámot, amely 15 éven belül nullára fog csökkenni. Az Egyesült Államok marhavágóhídjai sikeres kampányt folytattak, aminek hatására Japán az import szarvasmarhákra vonatkozó 20 hónapos korhatárt felemelte 30 hónapra. Az USA-ban a marha ára dollárban kifejezve 21 százalékkal volt magasabb 2011-ben, mint egy évvel korábban, ez forintban 17 százalékos emelkedést jelentett. A marhahús kínálatának csökkenése miatt az idén a marhahús árának növekedése várható.

Brazília marhahús-termelése 9 millió tonna körül alakult 2011-ben, kissé elmaradt az előző évi mennyiségtől. A Brazil Marhahús Exportőrök Szövetségének adatai szerint az ország 1,1 millió tonna marhahúst exportált tavaly, 11 százalékkal kevesebbet, mint 2010-ben. A legfőbb partnerek Oroszország, Hongkong, Irán és Egyiptom voltak. A Rabobank előrejelzése szerint Brazíliában a marhahús kínálata növekedni fog 2012 első negyedévében, köszönhetően az esős időszaknak, ami növeli a takarmánybázist. Ennek hatására a marhahús árának csökkenése várható, amit azonban lassíthat a kivitel növekedése.

Az argentin Mezőgazdasági és Halászati Minisztérium adatai alapján Argentína marhahús-termelése 2011. január és november között 5,6 százalékkal volt kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. A kivitel a teljes termeléshez viszonyítva mindössze 10 százalék, a többi a belső fogyasztás. A Rabobank elemzőinek véleménye szerint Argentínában az idei év elején az állomány visszaállítására való törekvések miatt alacsony marad a marhahús kínálata.

Az Európai Bizottság adatai szerint az Unió marha és borjúhús-termelése 2011. január és október között kismértékben emelkedett 2010-hez viszonyítva, a régi tagállamok kibocsátása 0,5 százalékkal bővült, míg az új tagállamok esetében a tendencia ellentétes (-2,4 százalék).

Az élő szarvasmarha és a marhahús kivitele 2011. január-november között 40 százalékkal nőtt az
előző esztendő azonos időszakához viszonyítva. Az import mennyisége csaknem 16 százalékkal 295,5 ezer tonnára mérséklődött. Az élő marha és a marhahús kereskedelmének egyenlege pozitív volt, hasonlóan 2010-hez. A Rabobank véleménye szerint a törökországi export fellendülése csak átmeneti volt, ezért a közeljövőben csökkenésére lehet számítani.

A Közösségben a szűk kínálat miatt a marhahús ára magas szinten maradhat az első negyedévben. Az „R3” minőségi osztályba sorolt fiatal bika vágóhídi belépési ára 3,52 euró/kg hasított hideg súly volt 2011-ben, ami 10,2 százalékkal magasabb, mint a 2010. évi átlagár. A tehén „O3” kategória ára 16 százalékkal nőtt. Az idei év első négy hetében az uniós átlagárak nem változtak jelentősen az év végi árakhoz képest. A fiatal bika „R3” vágóhídi belépési ára a 4. héten hasított hideg súlyban 3,8 euró/kg, a vágótehén „O3” 2,9 euró/kg és az üsző „R3” 3,8 euró/kg volt.

Magyarországon az élő szarvasmarha és a marhahús iránt élénk volt a külpiaci kereslet tavaly. Az élőmarha-export 11 százalékkal bővült 2011 első tíz hónapjában az előző év hasonló időszakához képest. Magyarország legnagyobb exportpiaca Törökország volt, ahova az előző évi adatokhoz viszonyítva 163 százalékkal szállítottunk több élő szarvasmarhát. A marhahús exportja nem változott lényegesen, a főbb piacok Ausztria, Hollandia, Olaszország és Románia voltak.

Magyarországon a vágómarha termelői ára 24 százalékkal nőtt 2011-ben az előző évihez képest. A termékpálya további fázisaiban az árak követték a termelői árak emelkedését. A csontos marhahús, frissen, félben termék ára 7,4 százalékkal, a negyedrészek árai közel 12 százalékkal emelkedtek. Az idei év elején folytatódott a vágómarha termelői árának növekedése. A vágótehén termelői ára 665 forint/kg hasított hideg súly volt 2012 januárjában, 28 százalékkal emelkedett egy év alatt. Az üszőért 35 százalékkal fizettek többet a vágóhidak, mint 2011 első hónapjában, a legkisebb mértékben a fiatal bika ára nőtt.

További információk 

Forrás: AKI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum