2012. április 9.

AKI - Alacsonyabb a fokhagyma ára, 2012. április

A világ fokhagymatermelése az elmúlt tíz évben 50 százalékkal 17 millió tonnára nőtt. A globális termés 80 százalékát Kína adja. Szakértők szerint Kína fokhagymaexportja – a belső fogyasztás bővülése miatt – 20 százalékkal 83,6 ezer tonnára csökkent 2011-ben az előző évihez viszonyítva. Kína és Argentína szállítja a legtöbb fokhagymát az EU-ba. Az import mennyiségét kvóta szabályozza, ezen belül a vámszint 9,6 százalék.

A kvótán felül érkező fokhagymát 1,2 euró/kg kiegészítő vám is terheli. Az Európai Bizottság az importkvótát a kínai termékre 33,7 ezer tonnában, az Argentínából származóra 19,1 ezer tonnában határozta meg. Az Eurostat adatai szerint az Unió Kínából 9 százalékkal több (52,9 ezer tonna), míg Argentínából 1 százalékkal kevesebb (17,3 ezer tonna) fokhagymát importált 2011-ben az előző évihez képest.

Az Európai Bizottság oltalom alatt álló eredetmegjelölésekről és földrajzi jelzésekről vezetett nyilvántartásába tavaly bekerült a Kínában termelt Jinxiang Da Suan fajta fokhagyma az Európai Unió és Kína közös programja keretében, amikor egyszerre több nem uniós termék megnevezését részesítik földrajzi árujelzőként oltalomban az Unióban.

A COPA-COGECA ugyanakkor aggodalmát fejezte ki a Mezőgazdasági Bizottság elnöke felé, mivel ezzel a döntéssel veszélyeztetve érzik az uniós fokhagymatermelők helyzetét. Ennek oka, hogy Jinxiang régióban 40 ezer hektáron 720 ezer tonna fokhagyma terem. Ehhez képest Spanyolországban 14 ezer hektáron összesen 125 ezer tonna fokhagymát termelnek.

Az Európai Parlament 2012 februárjában elfogadta az EU és Marokkó közötti, a mezőgazdasági és a halászati termékekre vonatkozó kölcsönös liberalizációs intézkedésekről szóló megállapodást, amely szintén hatással lehet a fokhagyma piacára, ugyanis Marokkó 1500 tonna fokhagymát exportálhat vámmentesen az EU-ba.

Megjegyezzük, hogy Marokkó évente 10-12 ezer tonna fokhagymát termel, ebből 412 tonna fokhagymát szállított az EU-ba 2011-ben. Az Európai Parlament ugyanakkor felkérte a Bizottságot, hogy értékelje a döntés termelőkre gyakorolt hatását, különös tekintettel a mezőgazdasági termelők bevételeire.

Az EU-ban évente közel 40 ezer hektáron 300 ezer tonna fokhagymát termelnek. A termés felét évek óta Spanyolország adja. Spanyolország exportlehetősége az elmúlt években folyamatosan szűkült, mivel nem tudott versenyezni a kínai termékekkel. Olaszországban 3 ezer hektárról 30 ezer tonna fokhagymát takarítottak be 2011-ben.

Az EU-ban a fokhagyma termelői ára csökkent 2012 első két hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A spanyolországi termék ára a felére esett, ami az önköltséget is alig fedezi.

A magyarországi fokhagyma az EU-ban mind a termőterületet, mind a termést figyelembe véve – Spanyolország, Franciaország, Olaszország és Görögország után – az ötödik helyen áll. A termesztés legjelentősebb körzete Makó és környéke. Magyarországon, 2000-ben még 1800 hektáron termeltek fokhagymát.

A makói fokhagyma termőterülete évtizedes csökkenés után ismét növekedésnek indult 2011-ben, megközelítve a 900 hektárt. Ehhez hozzájárulhatott, hogy fűszerfeldolgozó üzem épül a térségben, továbbá a fogyasztói szokások változása, mivel a vásárlók a magyar fokhagymát keresik.

A betakarított termés 2000-ben még 13-14 ezer tonna volt, míg 2011-ben 5,3 ezer tonna körül alakult. A fokhagyma kínálata az elmúlt három évben a hazai termés 30-50 százalékát kitevő importtal egészült ki. A behozatal 4 százalékkal (990 tonnára) csökkent 2011-ben az előző évihez képest, míg az előző három év átlagától 40 százalékkal maradt el.

A fokhagyma felvásárlása 32 százalékkal 1269 tonnára bővült 2011-ben. Ezen belül a friss fogyasztási célú felvásárlás 24 százalékkal 714 tonnára, az ipari célú felvásárlás nagyobb mértékben, 45 százalékkal 554 tonnára nőtt. Több friss fogyasztásra szánt fokhagyma került piacra, a felvásárlási ár 7 százalékos csökkenése mellett (558 forint/kg).

A kivitel 2010-ben mélypontra zuhant, a hazai fokhagymatermésnek csak 10 százaléka (417 tonna) került külpiacokra. Ez a folyamat megfordult és a fokhagyma kivitele 5 százalékkal 436 tonnára bővült 2011-ben.

Fontos cél, hogy az elvesztett piacainkat visszaszerezzük, ehhez meg kell ismertetni a fogyasztókkal a magyarországi fokhagymát.

Az export elsősorban Csehország, Szlovákia és Svájc felé irányult 2011-ben.
A Budapesti Nagybani Piacon a belföldi fokhagyma termelői ára 30 százalékkal (920 forint/kg) volt alacsonyabb 2012. 1-12. hetében az előző év azonos időszakához képest. A kínai fokhagyma nagykereskedelmi ára 36 százalékkal (690 forint/kg) csökkent a megfigyelt időszakban.

Az alacsony előállítási költségű, a hazainál gyengébb minőségű kínai fokhagyma nagykereskedelmi ára – a szállítási költsége ellenére – alacsonyabb mint a hazai terméké. A magyarországi fokhagyma magasabb miatt kevésbé versenyképes a kínaival szemben.

A vizsgált budapesti fogyasztói piacokon az árak követték a Budapesti Nagybani Piac tendenciáját. A belföldi fokhagyma fogyasztói ára (1030-1500 forint/kg) ugyanakkor kisebb mértékben csökkent, mint a Budapesti Nagybani Piacon a termelői ár.

A kereskedelmi láncok szélesebb beszállítói körrel rendelkeznek, mint a Budapesti Nagybani Piac. További különbség, hogy míg az import fokhagyma a megfigyelt budapesti üzletláncokban egész évben van jelen, addig a Budapesti Nagybani Piacon az évnek csak egy részében.

A megfigyelt üzletláncokban 11 százalékkal volt alacsonyabb (1530 forint/kg) az import – elsősorban kínai – termék ára a vizsgált időszakban.

További információ

Forrás: AKI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum