2012. március 19.

Karácsonyi termékek - A szezon egy nagy kérdőjel

NETA. Ez az újkeletű kifejezés a beszélgetés során többször is elhangzott. Tudják mi ez? A Népegészségügyi Termékadó, a szeptember 1-jén hatályba lépett új adónem, mely többek között a teljes édesipari szektort is sújtja. 


„Mivel a vásárlóerő korlátozott, rövid időn belül nem lesz több pénzük a családoknak üdítő, édesség és snack fogyasztására, így nagyjából annyit költenek majd ezekre, mint az adó bevezetése előtt. Az adóval terhelt termékek ára viszont emelkedni fog, ezért az értékesített mennyiségek csökkenése várható” – véli Veszelovszky László, a Tabán Trafik Zrt. kávédivízió-vezetője.

„Egy másik valószínűsíthető hatás, hogy a gyártók nagyobb arányban kínálnak majd olyan helyettesítő termékeket, amelyek a márkacsaládon belül megfelelnek az adómentesség követelményének – például csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes cikkeket. De valószínű az is, hogy az adó hatására növekedni fog a feketézés, az adó megkerülése érdekében ezen termékek behozatala külföldről” – tette hozzá.

Jól lobbizott a szövetség

Megadta tehát a beszélgetés alaphangját az új adónem, melyről többen is kifejtették a véleményüket. Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára szerint jelentős piactorzulást fog okozni, főleg a szaloncukroknál.

„November végére, vagy a szezon végére már olyan adatokkal fogunk rendelkezni, amelyekkel alá tudjuk támasztani, hogy ez egy borzasztóan piactorzító hatású törvény, ami a fogyasztást is nagyon rossz irányba viszi majd el” – mondta Bélai Krisztina.

Megtudtuk, hogy a szövetség – a törvényben lévő rengeteg ellentmondás és nem egyértelmű megfogalmazás miatt – mind a Nemzetgazdasági Minisztériumtól, mind a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) állásfoglalást kért. Ez a NAV-tól augusztus 31-én, egy (!) nappal a törvény hatályba lépése előtt érkezett meg.

A főtitkár beszélgetésünk ideje alatt kapta az értesítést, hogy az adózandó termékkör rövid bemutatásáról és az adókötelezettség alapját képező paraméterek analitikai vizsgálatáról a NAV tájékoztatót tart a szakmai szövetségeknek. „Illúzióink nincsenek. A törvény további módosítása várható” – zárta a tudnivalókat Bélai Krisztina.

Farkas Elemér, a Féda Kft. ügyvezetője a „csokoládésok” nevében megköszönte a Magyar Édességgyártók Szövetségének munkáját. Tette ezt azért, mert jelentős részben ennek köszönhető, hogy végül az adónem itt 100 forint lett, az eredetileg tervezett 200 helyett.

„Átmozgások” lehetnek majd

„A csokoládépiacon a népegészségügyi termékadó 10–15 százalékos növekedést ‘simán’ hozhat majd, ez pedig valószínűleg a fogyasztási hajlandóságot is csökkenteni fogja” – vélekedik Seregi György, a Bonbonetti Choco Kft. kereskedelmi igazgatója. – „A szezonra vonatkozóan csak egy nagy kérdőjel van előttünk. És ami a legrosszabb: a kereskedők előtt is. Tovább nőtt a rizikó és minden még tervezhetetlenebbé vált.”

Seregi Györgyúgy gondolja, hogy az édességeken belül – az egyes kategóriák között – lehetnek majd „átmozgások”, ami valakinek még jól is elsülhet majd, míg mások rosszul járhatnak.

„Évek óta azt a kérdést feszegetjük, hogy a folyamatosan csökkenő szezonforgalmaknak mi az oka. A tavalyi évről még könnyű megmondani, hiszen idén januárban több kereskedőtől is azt a választ kaptuk: Mikulás egy nap, karácsony kettő. Nagy változás ez a válság előtthöz képest, amikor a fogyasztók novemberben már javában készültek az ünnepekre” – tekintett viszsza Beláz Krisztián, a Detki Keksz Kft. kereskedelmi igazgatója. – „Most pedig itt a NETA, ami – kiegészülve a liszt és a cukor hosszabb ideje tartó drágulásával – azt eredményezi, hogy egy korábban 300 forintért kapható termék ma 450–500 forintért van a polcokon.”

És akkor tegyük hozzá, hogy a Detki Keksz még kedvező helyzetben van, mert az új adó csak három termékét érinti. Igaz, az egyik a cég egyik „alappillére”, a Mese Keksz.

Még hét év válság jön?

„Gyártói oldalról mindent el lehet viselni, ami kiszámítható. Egyet nem lehet: a kiszámíthatatlanságot. Ma viszont éppen az a legnagyobb probléma, hogy a gyártók kiszámíthatatlan gazdasági környezetben dolgoznak, és ez nem a válság miatt van így” – jelentette ki Barabás Attila, a Győri Likőrgyár Zrt. és a Pannonhalmi Pálinkárium vezérigazgatója, utalva arra, hogy az alkohol jövedéki adójának az emeléséről a kormány szeptember elején döntött, novemberi hatállyal. Erre Barabás Attila szerint termelőcégek és munkahelyek mehetnek rá.

A szakember a fentiek ellenére nem pesszimista, hanem jól tájékozottan optimista, bár lehet, hogy ez pesszimizmusnak tűnik. „A magyar lakosságnak van egy olyan fogyasztási attitűdje, hogy bizonyos termékekre a közgazdasági fogyasztói képességét meghaladóan költ – normál körülmények között. Tehát, ha nincs válság. Most azonban az van, és ez a karácsonyi vásárlásokban is érezhető lesz” – vetítette előre. Szerinte a válság végéről Magyarországon hosszú-hosszú évek után – akár tíz évvel annak 2008-as kirobbanása után – beszélhetünk majd.

Folytatás >>

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum