2012. január 24.

EU - Élelmiszeralapú Táplálkozási Útmutatók

Élelmiszeralapú Táplálkozási Útmutatók létrehozása egy dolog. Biztosítani, hogy az emberek elolvassák, megértsék és kövessék azokat, egy másik. Az EURRECA Kiválósági Hálózat kutatói azt vizsgálták, hogy a fogyasztók miként fogadják az Élelmiszeralapú Táplálkozási Útmutatókat.

Mik azok az Élelmiszeralapú Táplálkozási Útmutatók?

Az Élelmiszeralapú Táplálkozási Útmutatók (ÉTÚ-k) az egészséges táplálkozásról szóló egyszerű üzenetek, melyek a nagyközönséget célozzák. Tápanyagok helyett élelmiszerekben kifejezve tesznek javaslatot arra nézve, hogy mit kellene ennie az embernek, továbbá vázlatos segítséget adnak az étkezések és a napi menük megtervezéséhez. Túlmenően a meglehetősen technikai tápérték-információkon, az egyes fogyasztók számára is érthető táplálkozási felvilágosítást nyújtanak.

Pontosabban, teljes körű megközelítésként, az ÉTÚ-k figyelembe veszik, hogy több mint egy táplálkozási szokás teszi majd egészségessé az embereket. Erre az elvre alapozva, az ÉTÚ-k célja az emberek táplálkozási szokásainak tökéletesítése, ami viszont egészében véve, javítani fogja az uralkodó, táplálkozással összefüggő népegészségügyi problémákat. Felismerték, hogy az egészséges táplálkozás többet jelent az egyszerű táplálkozási és tápanyagbeviteli ajánlásoknál. Példának okáért, az élelmiszerek feldolgozása és előkészítése befolyásolhatja az ételek tápértékét. Ráadásul, néha tudjuk bizonyos ételekről, hogy jó tesznek nekünk, azonban a tudomány még nem találta meg ennek pontos biológiai okát. Az ÉTÚk-ban olyan egyéb elemeket is figyelembe vesznek, mint az étkezések élvezeti értéke, az étkezés társadalmi és kulturális vonatkozásai, valamint a változatos étrend fontossága.

Az 1992-es Nemzetközi Táplálkozási Konferenciát követően az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Egyesült Nemzetek Mezőgazdasági és Élelmezési Világszervezete (FAO) számos tevékenységbe kezdett, melyek táplálkozási útmutatók kifejlesztését célozták a nagyközönség számára. 2005-ben, a WHO jelentése szerint 33 európai ország (a világon 75) fejlesztett ki ÉTÚ-kat.1

A 6. Keretprogramon belül finanszírozott EURRECA Kiválósági Hálózat kutatói felülvizsgálták az ezen útmutatók működési hatékonyságáról szóló, hozzáférhető irodalmat, hogy vajon a fogyasztók olvassák, megértik és követik-e azokat.

Fogyasztói tudatosság, megértés és használat

A világ különböző helyeiről származó huszonnyolc tanulmányt magában foglaló áttekintés felfedte, hogy a fogyasztók bizonyos mértékig tájékozottak az ÉTÚk-ról.2 Ez arra utalt, hogy a figyelem, a viselkedés megváltoztatásának első, szükséges lépcsőfoka.3 Azonban, ez egy bonyolult kapcsolat, és számos egyéb olyan tényező, mint például az étel kedvelése, határozza meg, hogy vajon sikerül-e végül a tudatosságot lefordítani javított táplálkozási szokásokra.

A fogyasztók útmutatókkal kapcsolatos megértését vizsgáló kutatások vegyes eredményeket hoztak. A fogyasztók hajlamosak az olyan konkrét kulcsfogalmak, mint az alacsony zsírtartalom és az alacsony cukortartalom általában vett megértésére, ám úgy tűnik nehézséget jelent számukra az olyan elvont fogalmak megértése, mint az adagnagyság.

Egyelőre kérdéses, hogy a fogyasztók tulajdonképpen használják-e az ÉTÚ-kat. Egyszerűen túl kevés kutatás áll rendelkezésre arról, hogy tudatában vannak, és megértik-e a fogyasztók az ilyen típusú, őket az egészségesebb táplálkozásban segítő útmutatókat.

Az áttekintés azt mutatja, hogy az ÉTÚ-k népszerűsítése nem mindig jár együtt az intézkedések értékelésével, továbbá finomítani szükséges a használt becslési módszereken. Az első lépés a megfelelő értékelés irányában, az intézkedések, - például a tudatosság és az ÉTÚ-k használata-, szándékának egyértelmű meghatározása. Majd, a módszerek tudatos kiválasztása szükséges, hogy azok biztosan a célt szolgálják, és valóban a lényeges tényezőket értékeljék. Amint az alaposan megfontolt módszerek felhasználásával, egyértelmű meghatározásokra alapozottan kiértékelik az ÉTÚ-kat, összehasonlíthatók lesznek a vizsgálatok, és következtetéseket lehet levonni az ÉTÚ, mint az egészséges táplálkozást támogató eszköz hatékonyságára vonatkozóan.

Következtetés

A hatékony közönségtájékoztató eszközök döntőek a népegészségügyi célok elérésben. Ahhoz, hogy kiderüljön, az erőfeszítések valóban megérik-e a fáradtságot, hatékony értékelési intézkedések szükségesek. A fogyasztói tudatosságról, megértésről és az ÉTÚ-k használatáról szóló EURRECA áttekintés azt mutatja, hogy ezen útmutatók népszerűsítése nem mindig járt együtt (a hatékonyságukra vonatkozó) értékelési intézkedésekkel. Ennélfogva, túl korai ítéletet mondani az ÉTÚ-k egészséges táplálkozást támogató megközelítési módjáról. Az ÉTÚ-k hatásosságának megfelelő értékelése lehetővé fogja tenni számunkra, hogy megmondjuk, milyen típusú ÉTÚ-k a leghatékonyabbak, továbbá miként járulnak hozzá más, egyidejűleg létező kezdeményezésekhez viszonyítottan, a népegészségügy javításához.

Forrás: EU

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum