2012. január 19.

AKI - Paradicsom és paprika termelése, értékesítése, behozatala, kivitele, 2011

Paradicsom
Az Európai Unió paradicsomtermésének döntő hányadát Olaszország és Spanyolország adja, emellett jelentős a közösségen kívüli országokból érkező import is (2010-ben 497,7 ezer tonna). A friss paradicsom vezető beszállítója Marokkó (2010-ben 307,8 ezer tonna), ahonnan 16%-kal (210,9 ezer tonnára) bővült az EU importja 2011 első nyolc hónapjában.

A május végén Németországban kirobbant E. coli pánik drasztikusan csökkentette a friss zöldségek iránti keresletet. Emellett Oroszország is betiltotta az Unióból származó friss zöldség importját, mindezek hatására túlkínálat alakult ki az Unió belső piacán, ami alacsonyabb termelői árakhoz vezetett.

A vezető frissparadicsom-exportőr Spanyolország júniusban 40%-kal kevesebb (21,3 ezer tonna) paradicsomot értékesített a nemzetközi piacon. Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy a spanyol paradicsom exportja 18%-kal 613 ezer tonnára nőtt 2011 első nyolc hónapjában az egy évvel korábbihoz képest. Hollandiában a paradicsom kivitele 4%-kal 693 ezer tonnára bővült, ugyanakkor értéke 20%-kal 733 millió euróra csökkent. Hollandia 2011 júniusában 28%-kal kevesebb (33,1 ezer tonna) paradicsomot szállított Németországba, mint egy esztendővel korábban.

Magyarországon a frisspiaci értékesítésre kerülő paradicsom szinte kizárólag növényházból származik. A szabadföldi paradicsom döntő hányada ipari feldolgozásra kerül. Az EU legnagyobb ipari paradicsom termelője Olaszország, ahol az előző évinél 11%-kal  kevesebbre, 4,5 millió tonnára becsülték a 2011. évi termést.

Az AKI Statisztikai Osztálya által vizsgált gazdaságokban a szabadföldi paradicsom termése 22,9 ezer tonnával 73,1 ezer tonnára nőtt az idén, amihez hozzájárult a termőterület 6%-os, valamint a termésátlag 37%-os (50 tonna/ha) növekedése. Fontos megjegyezni, hogy a hajtatott paradicsom termését ezek az adatok nem tartalmazzák.

A friss paradicsom importja 12%-kal maradt el 2011 első nyolc hónapjában az elmúlt év azonos időszakától. A beszállított mennyiség Spanyolországból 37%-kal (1,2 ezer tonnára), Törökországból 60%-kal (610 tonnára) zuhant. Ugyanakkor Hollandia 102%-kal (1,7 ezer tonnára) növelte exportját Magyarország felé.

A KSH adatai szerint a friss fogyasztásra szánt paradicsom felvásárolt mennyisége 25%-kal 10,8 ezer tonnára bővült 2011. január-szeptember között az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami a felvásárlási árak csökkenését eredményezte. Szakértők szerint a 2010. évi 35 ezer tonnáról 63,2 ezer tonnára bővült az ipari paradicsom termése, amelynek minősége kiváló. Ez a mennyiség ugyanakkor elmarad a 2008-2010. évek átlagától (76 ezer tonna). A paradicsom ipari célú felvásárlása közel a négy és félszeresére bővült a vizsgált időszakban, a felvásárlási ára 32%-kal emelkedett.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában a nagyobb hazai paradicsomkínálat típustól, mérettől függően 2-48%-kal alacsonyabb termelői árakat eredményezett. A E. coli pánik hatására május végén és június elején jelentős áresés következett be, és akadozott az értékesítés. A nehéz helyzetbe került termelők kártalanítást igényelhettek a 2011. május 26. és június 30. között bekövetkezett káruk miatt.

Nyáron szinte kizárólag magyar áru volt jelen a kínálatban, míg az év első felében a belföldi gömb paradicsom mellett spanyol terméket is lehetett kapni, az elmúlt évinél alacsonyabb áron.

Paprika
Az EU zöldpaprika termésének döntő hányadát Spanyolország, Hollandia, Olaszország és Magyarország adja. Spanyolország paprika kivitele 5%-kal (292 ezer tonnára) bővült 2011 első nyolc hónapjában az egy évvel korábbihoz képest. Ugyanakkor 2011. június-júliusban az E. coli pánik miatt visszaesett a kereslet a spanyol paprika iránt, így 20%-kal kevesebbet exportáltak. A korszerű üvegházi termesztésnek köszönhetően március és november között Hollandia uralja az Unió piacát. Hollandia 323 ezer tonna paprikát exportált 2011. január-augusztus között, szemben az egy évvel korábban külpiacokon értékesített 302 ezer tonnával.

Magyarország zöldségtermesztésén belül 10% körüli a zöldpaprika aránya. Az összes paprikatermés 75-80%-a hajtatásból származik. Az AKI Statisztikai Osztályának jelentése szerint a szabadföldi zöldpaprika termése 194 tonnával 23,9 ezer tonnára csökkent az idén. A hajtatott paprika termését ez az adat nem tartalmazza.

Magyarország zöldpaprika importja 18%-kal csökkent 2011 első nyolc hónapjában az elmúlt év azonos időszakához képest. A hollandiai import 15%-kal, a spanyolországi 30%-kal esett viszsza.

A KSH adatai szerint a friss fogyasztásra szánt (szabadföldi és hajtatott együtt) zöldpaprika
felvásárolt mennyisége 21%-kal nőtt az év első kilenc hónapjában, ugyanakkor az ipari célú felvásárlása 37%-kal visszaesett.

A friss vagy hűtött étkezési paprika külkereskedelmi egyenlege pozitív. A magyar étkezési paprika kivitele 3%-kal 11,1 ezer tonnára csökkent 2011 első nyolc hónapjában. Németországba 17%-kal bővült a kivitel 2011 első nyolc hónapjában.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában a belföldi töltenivaló, édes paprika termelői ára mérettől függően 8-18%-kal volt alacsonyabb 2011-ben, mint tavaly.

Az év első harmadában a marokkói termék is megjelenik a kínálatban, a tavalyinál alacsonyabb áron. Nyáron csak magyar terméket kínálnak a Budapesti Nagybani Piacon.

A Budapesti Nagybani Piacon megfigyelhető ártendencia volt jellemző a budapesti fogyasztói
piacokon is.















Forrás: AKI

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum