2012. január 20.

AKI - Gomba termelése, értékesítése, behozatala, kivitele, 2011

Az EU gombatermelésének (több mint 1 millió tonna) kétharmadát Hollandia, Spanyolország, Lengyelország, és Franciaország adja. A friss csiperkegomba piacán az utóbbi években élesedő verseny bontakozott ki a két vezető termelő, Hollandia és Lengyelország között. Hollandiában 18%-kal kevesebb (52,9 ezer tonna) gomba került külpiacokra 2011 első nyolc hónapjában a tavalyihoz képest. Az E. coli pánikkal összefüggésben a Németországba irányuló kivitel június augusztus között csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Lengyelország friss gombát elsősorban az év első felében exportál, amelynek 80%-a az Unióba (elsősorban Németországba) irányul.

Oroszország a Németországban kirobbant E. coli járvány miatt zöldségembargót vezetett be az Európai Unióból származó friss és konzervált zöldségfélékre, így a gombára és a gombakonzervre is. A pánik egyik legnagyobb vesztese Lengyelország volt, ahol a lengyel agrártárca becslése szerint a járvány kirobbanását követően a gombatermesztők vesztesége 22 millió euró körül alakult.

Az Oroszországba irányuló export 2011 első kilenc hónapban 6%-kal csökkent, ezen belül 2011. június-júliusban 96%-kal zuhant az előző év azonos időszakához képest. A Magyarország számára legfontosabb piacnak számító Ausztria felé 14%-kal csökkent Lengyelország kivitele 2011. I-IX. hónapjában az egy esztendővel korábbihoz képest. A németországi gombatermesztők szövetségének közlése szerint az ország gombatermelése elérheti a 62 ezer tonnát 2011-ben, ami 2 ezer tonnával több az egy évvel korábbinál.

Az EU Bizottsága adatai alapján a gomba termelői ára a jelentésköteles tagállamok közül Lengyelország reprezentatív nagybani piacán volt a legalacsonyabb 2011-ben. Magyarország és Lengyelország nagybani piacain egyaránt árcsökkenés történt, ami bőségesebb kínálatot feltételez az előző év azonos időszakához képest.

Magyarországon a termesztett gomba mennyisége három és félszeresére nőtt az elmúlt két évtizedben. A hazai fogyasztás a felére esett, és szakértők szerint csak 50%-át éri el a nyugat-európai átlagnak. A szezonálisan elfogyasztott gomba egy főre jutó fogyasztása 1,5 kg évente, ugyanakkor Németországban ennek közel háromszorosát fogyasztják.

Az egészséges táplálkozás előtérbe kerülésével a gombafogyasztás Európában nő, ehhez hozzájárulnak a tagországokban megvalósuló promóciós kampányok is, pl. a Brit Gombaszövetség 2,6 millió eurós, a friss gomba fogyasztását népszerűsítő kampányt indított 2010-ben. Lengyelországban és Ukrajnában is közel 120 millió Ft-nak megfelelő összegből indult fogyasztásösztönző program. Magyarországon a fogyasztás növelése érdekében az OMÉK-on gomba promóció (kóstoltatás, stb.) valósult meg az Agrármarketing Centrum és a Zöldségtermelők Országos Szövetsége szervezésében.

A fejlesztései lehetőségeknek – az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program keretében gombatermesztő házak felújítása, létrehozása – köszönhetően a csiperkegomba-termesztésének csökkenése megállt. Szakértők szerint a csiperkegomba termése 15%-kal 22,5 ezer tonnára emelkedett az idén az előző évihez képest. Laskagombából 2,3 ezer tonna termett 2011-ben, szemben a 2010. évi 2,2 ezer tonnával. Becslések szerint a gomba termése 30-40%-kal is növekedhet a következő öt évben.

A gombatermés kétharmada belföldön hasznosul, 2011 első kilenc hónapjában 2,5 ezer tonna került felvásárlásra, ami 30%-kal több a 2010. évi mennyiségnél (1,94 ezer tonna). A teljes felvásárláson belül a friss fogyasztásra történő felvásárlás a jelentősebb. Az ipari célú felvásárlás több év átlagában csökkenő tendenciát mutat. A friss fogyasztásra szánt gomba felvásárlási ára ezzel együtt csökkent, míg az ipari célú terméké enyhén emelkedett.

A friss gomba külkereskedelmi egyenlege pozitív volt az elmúlt években, míg a feldolgozott gombáé negatív. A frissgomba-kivitel mennyisége 14%-kal, értéke 20%-kal csökkent 2011 első kilenc hónapjában az egy esztendővel korábbihoz képest. Az összes frissgomba-export fele Ausztriába, közel 30%-a Olaszországba, 8%-a Németországba irányult a vizsgált időszakban. Ausztriába 4%-kal 1,7 ezer tonnára, Olaszországba 13%-kal 978 tonnára bővült a kivitel. A németországi szállítások ugyanakkor 35%-kal estek vissza (286,7 tonnára) az egy évvel korábbihoz képest.

A csiperkegomba legnagyobb piaca Ausztria, Németország, Olaszország és az utóbbi években Románia. A bécsi reprezentatív nagybani piacon a magyarországi és a lengyelországi csiperkegombát egyaránt 2,0-2,5 euró/kg áron kínálták 2011. 49. hetében. A magyar laskagomba szinte egész évben kapható Bécsben, amelynek ára a megfigyelt héten 3,6 és 4 euró között alakult kilogrammonként.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában a külpiaci termék nem jellemző, így a termelői árak alakulására kiható versenytárs nincs jelen a belföldi termék mellett. A csiperkegomba termelői ára 4%-kal csökkent 2011-ben, ugyanakkor a laskagombáé 2%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.






Forrás: AKI

1 megjegyzés:

  1. Segitségét kérem nagyban termelt laskagomba felvásárlot keresek köszönettel vigh istvan TEl:0620-272-5954

    VálaszTörlés

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum